Gå til innhold

Problem med stempelfjærer til B21ET

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

Disse motorene ble levert med 2 typer stempelfjærer, den ene med 2,00mm toppfjær, den andre med 1,75mm toppfjær.

På motoren min målte jeg alle fjærene, og ingen av dem var like, de varierte mellom ca 1,40mm og 1,70mm - både toppfjæra og den midterste!

Jeg målte deretter sporet til toppfjæra, men bare på stempel nr 4. Der var sporet såvidt over 2,00mm tykt. Jeg kjøpte derfor et sett som inneholdt 2,00mm toppfjærer. Ved montering satt fjæra seg fast i sporet på stempel 4, den passa fint på ca 300 grader, men de siste 60 gradene satt den seg fast. På de fire andre stemplene ville ikke fjæra inn i sporet en gang. :(

Jeg må nå kjøpe nye fjærer, er det et sted jeg kan kjøpe kun toppfjærene? Det at sporet er såpass slitt på stempel nr 4, er det et problem?

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder på at stempeltoppene dine har fått grisebank og at det øvre ringsporet er deformert. Det er ganske snevre toleranser for klaring mellom ring og spor. Mulig du har en anskaffelse av stempler foran deg...

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt så har stempel nr 4 fått sitt øverste ringspor forstørret pga slitasje og at det egentlig skulle ha passet akkurat med 1,75 mm ringer her også. Uansett bør du inspisere samtlige stempler grundig med tanke på deformering. Her er det no gæærnt som ikke er rektig.

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er noe galt som ikke er riktig her...hva som er galt vet jeg forsåvidt også. Det er det øverste sporet på stempel 4 som er VELDIG slitt, men er det for slitt? Jeg ser for meg 3 løsninger, 1. bruke det som det er med 1,75 mm fjær, 2. slipe opp sporet/levere for fresing og bruke 2,00 mm fjær på dette stempelet, 3. få tak i et brukt orgiginalstempel.

Evt kan jeg kjøpe 4 lavkompstempler til B23E'n jeg har ståendes hvis det blir for dyrt å få orden på B21'n...

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vært meg så hadde jeg fått for nr 3, få tak i et orginal stempel, dreing/fresing er ingen billig løsning for en sådan motor. mål stempel og få tak i riktig stempel fjør/er. hvis jeg ikke tar helt feil så er det forskjell på samtlige fjører, går da utifra 1 stempel. å bruke stenpel fjører som ikke hører hjemme der pga slitasje er heller ingen god løsning, hva må du gi for et brukt stempel, jeg vil tippe rundt tops et par hundre kroner, kankje ikke det en gang. et nytt et tror jeg ligger på rundt en 4-600 kr. du trenger jo ikke råden i dette tilfellet så råde lager slipper du jo, hvis de da ikke er døds slitne da.

Dette vet du sikkert men pass på så strempel fjørene kommer riktig vei, de skal kun 1 vei i sporet. hver og enkelt stempel fjør er merket med "Top"

nye fjører bør også kontroleres og evnt. slipes til før de monteres. slik at det blir riktig klaring.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21-motorene ble levert med 2-2-4 og 1,75-2-4 stempelfjærer, den øverste er en "taper face", "torsional twist" eller en kombinasjon av disse og den midterste er en "scraper type, torsional twist". Er klar over at de er retningsbestemte.

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B21-motorene ble levert med 2-2-4 og 1,75-2-4 stempelfjærer, den øverste er en "taper face", "torsional twist" eller en kombinasjon av disse og den midterste er en "scraper type, torsional twist". Er klar over at de er retningsbestemte.

ville bare nevne det jeg vettu :) gjør det som er billigst og sikkert. kommer est ut av det slik.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider