Gå til innhold

b230f regina

Ranger emnet

skjarlie

Anbefalte innlegg

du må bytte hele el-nettet, siden regina ikke er i nærheten likt et Bosch-system, så ja... det er litt jobb:)

Største "fysiske" forskjellen er plasseringen av coil og "typen" lmm. Bosch har glødetråder, som blir kjølt ned av passerende luft.. og dermed endrer motstanden i trådene, som igjen gir en verdi til hjernen.

På regina er det et lite spjeld som roterer rundt en akse, etter hvor mye luft som passerer. Spjeld-systemet fungerer veldig dårlig på turbo, da spjeldet blir en fysisk motstand på sugesiden av turboen, og det er vanskelig å måle opp lufta riktig uten en HELT egen regina-lmm for turbo, noe Volvo ikke lagde da bosch funket så bra som det gjorde.

Bosch LH2.4-systemet trur jeg er det mest problemfrie fuel og tennings-systemet som er laga til komersielle biler. Aldri hørt om stygge feil på Volvo'er med LH 2.4, men har hørt mye dritt om de nyeste systemene til volvo...hjerner som tar kvelden, etz,etz.

DEt enkle er ofte det beste;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, og da kan man seriøst vurdere å kjøpe seg en 740 el 940 MED bosch-system isteden spørr du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny bil.. Er så mye jobb. Hadde selv regina.. Men har nå LH2.4, kjøpte meg ny bil i steden for å bygge om..

Men Radial, dette spjeldet du snakker om på Regina? Jeg kunne ikke finne det på den 740'n jeg hadde. så mer ut som temperatursensor.. men vet ikke hva som er helt riktig.. Du pleier å rett i det du sier..

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Radial, dette spjeldet du snakker om på Regina? Jeg kunne ikke finne det på den 740'n jeg hadde. så mer ut som temperatursensor.. men vet ikke hva som er helt riktig.. Du pleier å rett i det du sier..

Jo, var sånn det var... stemmer det en Luft-temparatursensor:)

står her også; http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#ReginaAirTemperatureSensor

Regina Air Temperature Sensor. The Regina fuel injection system uses air pressure and temperature in the intake system to compute the air mass moving into the engine. The temperature sensor is located in the intake hose or pipe. The air mass passes through holes in the sensor and over a bulb which sends a temperature signal from the incoming air charge to the ECU. Information from this sensor is added to the pressure sensor information to calculate the air mass being sent to the cylinders. The sensor is an NTC (Negative Temperature Coefficient) thermister which means that resistance declines as the temperature increases. This sensor helps the ECU to determine spark timing and air/fuel ratio. You can check this resistance by connecting an ohmmeter between pins to read:

-20°C (4°F) 15K ohms

20°C (68°F) 2.5K ohms

100°C (212°F) 160 ohms

Use a heat gun to change temperature. Problems may occur in the sensor, the connector, or the wiring leads.

Riktig nok en feilsøkings-guide, men man skjønner prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider