Gå til innhold

Bygging av kasse med elementene ut!

Ranger emnet

Da Bliss

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk msx promax 12" elementer, å jeg skal ha magnetene ut som her:

http://www.fastandfuriouseast.com/galleries/SP/SPLife017.jpg

Eller her:

http://www.fastandfuriouseast.com/galleries/SP/SPLife034.jpg

Hvordan kasse skal jeg velge? Portet eller tett?? Noen som har prøvd dette? eller vet hvordan det blir?

Her er manualen til elementet:

http://www.msxaudio.com/forms/subwoofer_manual.pdf

Setter pris på alle svar og tips jeg kan få!!

C U WHEN U GET THERE!!

(if u ever get there...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet ditt... Det står klart og tydelig mål på de forskjellige kassene i den manualen.

Det eneste du må bestemme deg for, er om du skal ha lukket eller portet kasse.

Lukket kasse = Mer riktig bass, strammere med mer snert. Spiller ikke så dypt som i portet kasse. Heller ikke like høyt. Krever mer av forsterkeren.

Portet kasse = Dyp bass, som spiller høyt. Men dette går ut over kvaliteten på lyden. Det rumler mer.

Bestem deg for en av delene, og følg målene i manualen. Om elementet sitter utenpå eller inni kassa, er uvesentlig. Det eneste du må ta hensyn til, er volumet elementet opptar. (Som ikke sto oppført i manualen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg måtte fasevende subben også?

Hvor setter jeg røret da? På samme side som elementet?

Og siden du er så flink så vet du vel dette også da?

Hva er gjort får å få det utseende på kassa som det på bilde av skylinen? Er det bare brukt glassfiber utenpå?

C U WHEN U GET THERE!!

(if u ever get there...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Da Bliss

Trodde jeg måtte fasevende subben også?

Mest sannsynlig. Men det inngikk ikke i spørsmålet ditt... ;)

Hvor setter jeg røret da? På samme side som elementet?

Det som normalt sett gir best resultat er å sette røret på samme vegg som elementet.

Og siden du er så flink så vet du vel dette også da?

Aner jeg en liten spydighet her... :rolleyes:

Hva er gjort får å få det utseende på kassa som det på bilde av skylinen? Er det bare brukt glassfiber utenpå?

Aner ikke... Men glassfiber er en god mulighet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt ville jeg vel sagt ja... For elementet slår jo inn, når det skulle slå ut, og motsatt.

Men det er flere faktorer som spiller inn her. Derfor er det på noen forsterkere en egen fasevendingsknapp, eller variabel faseforskyving. Dette for å kompensere for div plasseringer/monteringer av kasse. Men her er det jo igjen opp til hvor gode ører du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ta igjen fordi du virket så hoven i måten du svarte på:mad:

må bare forsvare bisarre litt her, er ganske sikker på at han ikke mente noe negativt med det han svarte.. han er alltid seriøs og positiv, slik som de alle fleste endre her..måtte bare si det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare ta igjen fordi du virket så hoven i måten du svarte på:mad:

må bare forsvare bisarre litt her, er ganske sikker på at han ikke mente noe negativt med det han svarte.. han er alltid seriøs og positiv, slik som de alle fleste endre her..måtte bare si det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider