Gå til innhold

ombygging til 2.5L?

Ranger emnet


erst_4

Anbefalte innlegg

Du kan eventuelt ta en b23 veiv og få noen til og slipe den om så den passer i 230blokk, Da kan den sveises og eksenterslipes til 86mm slaglengde som det er på penta veiven. Den kan eksenterslipes til 85mm slag uten og sveise på noe ekstra. B23 veiven har forresten bare 4 motvekter, penta og 230 veiven har 8 motvekter, ettersom jeg har forstått det.

 

Vil tro at nyere 230 blokk er av di beste utgangspunktene til det meste.

Den pentaveiven som SPM hadde (ser den ikke på siden nå) har 55mm rammelager, som på eldre 230 frem til ca 88mod.

På nyere (og på b23) er det 63mm rammelager, som er en fordel med tanke på torsjonssvigninger ved høye effektuttak.

 

Så nå at SPM har satt opp motorpakke med den billet stålveiven med 63mm rammelager, det må jo være den beste (men dyreste) løsningen.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT blokk nyere enn 90 med trøst på midten av veiva. Så må du ha andre råder eller stempel pga økt slaglengde, da de originale blir for lange.

Det blir kostbart, men har prisen noe å si?

Ring SPM eller en eller annen tosk som har peil på dette så vet de hva du må ha..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;1603773']Du kan eventuelt ta en b23 veiv og få noen til og slipe den om så den passer i 230blokk' date=' Da kan den sveises og eksenterslipes til 86mm slaglengde som det er på penta veiven. Den kan eksenterslipes til 85mm slag uten og sveise på noe ekstra. B23 veiven har forresten bare 4 motvekter, penta og 230 veiven har 8 motvekter, ettersom jeg har forstått det.

 

Vil tro at nyere 230 blokk er av di beste utgangspunktene til det meste.

Den pentaveiven som SPM hadde (ser den ikke på siden nå) har 55mm rammelager, som på eldre 230 frem til ca 88mod.

På nyere (og på b23) er det 63mm rammelager, som er en fordel med tanke på torsjonssvigninger ved høye effektuttak.

 

Så nå at SPM har satt opp motorpakke med den billet stålveiven med 63mm rammelager, det må jo være den beste (men dyreste) løsningen.[/quote']

Det du trenger å gjøre for å få ei 23 veiv i ei 230 blokk 89-> er å tigge på slik at du får trøsten på bakre bærelager, stroker du den til 85 slag da kan du også bruke std 230 lager...

Den beste blokka er 230 fra 95 og opp, da er det også underspyling.

Ta kontakt m Wetterhus Racing han har god peil på hva som funker å ikke her..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT blokk nyere enn 90 med trøst på midten av veiva. Så må du ha andre råder eller stempel pga økt slaglengde, da de originale blir for lange.

Det blir kostbart, men har prisen noe å si?

Ring SPM eller en eller annen tosk som har peil på dette så vet de hva du må ha..

FT blokk nyere en ca. 88 har trøst på lager 5. altså det bakerste.

 

Det du trenger å gjøre for å få ei 23 veiv i ei 230 blokk 89-> er å tigge på slik at du får trøsten på bakre bærelager, stroker du den til 85 slag da kan du også bruke std 230 lager...

Den beste blokka er 230 fra 95 og opp, da er det også underspyling.

Ta kontakt m Wetterhus Racing han har god peil på hva som funker å ikke her..

 

Ok, det er altså trøsten og diameter på rådelagre som er forskjellig fra 230.

Kanskje det da er en grei måte og få til en brukbar veiv på, og bare sveise på de to halvmånene til trøsten. Hvertfall hvis H-råder til B23 da passer i 230 blokka. Men dem er vel desverre ikke helt like på lengde.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva du trenger kommer ann på hvor seriøst du skal bygge og hva du skal ha for en effekt... Greit å ta i litt... Jeg fikk tak i en Penta motor med 86mm slag, den var fra 89 så trøsten var i bakkant.. Det som er spørsmålet er om det er rådene eller stempla som er kortere.. Hvis det er rådene tror jeg du bare kan bruke FT stempel og får rett komp hvis du bruker ei 230 blokk. Hvis ikke må du bestille stempel eller råder på mål for å få rett kompforhold...

Ring til spm eller send PM til noen som har litt peil på dette, her får du 50 forskjellige svar og meninger pga at det er mange løsninger..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår