erst_4 Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 hei, noen som kan svare meg på hvilke deler, og hvor de stammer fra, de som blir brukt til å bygge 2.5L av volvomotoren? og hvilke blokk er det beste utgangspuktet til noe slik? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Du trenger penta-veiv.. http://www.stenparnermotor.se har noen oppsett på siden sin, du kan jo se der. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Du kan eventuelt ta en b23 veiv og få noen til og slipe den om så den passer i 230blokk, Da kan den sveises og eksenterslipes til 86mm slaglengde som det er på penta veiven. Den kan eksenterslipes til 85mm slag uten og sveise på noe ekstra. B23 veiven har forresten bare 4 motvekter, penta og 230 veiven har 8 motvekter, ettersom jeg har forstått det. Vil tro at nyere 230 blokk er av di beste utgangspunktene til det meste. Den pentaveiven som SPM hadde (ser den ikke på siden nå) har 55mm rammelager, som på eldre 230 frem til ca 88mod. På nyere (og på b23) er det 63mm rammelager, som er en fordel med tanke på torsjonssvigninger ved høye effektuttak. Så nå at SPM har satt opp motorpakke med den billet stålveiven med 63mm rammelager, det må jo være den beste (men dyreste) løsningen. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 FT blokk nyere enn 90 med trøst på midten av veiva. Så må du ha andre råder eller stempel pga økt slaglengde, da de originale blir for lange. Det blir kostbart, men har prisen noe å si? Ring SPM eller en eller annen tosk som har peil på dette så vet de hva du må ha.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 ;1603773']Du kan eventuelt ta en b23 veiv og få noen til og slipe den om så den passer i 230blokk' date=' Da kan den sveises og eksenterslipes til 86mm slaglengde som det er på penta veiven. Den kan eksenterslipes til 85mm slag uten og sveise på noe ekstra. B23 veiven har forresten bare 4 motvekter, penta og 230 veiven har 8 motvekter, ettersom jeg har forstått det. Vil tro at nyere 230 blokk er av di beste utgangspunktene til det meste. Den pentaveiven som SPM hadde (ser den ikke på siden nå) har 55mm rammelager, som på eldre 230 frem til ca 88mod. På nyere (og på b23) er det 63mm rammelager, som er en fordel med tanke på torsjonssvigninger ved høye effektuttak. Så nå at SPM har satt opp motorpakke med den billet stålveiven med 63mm rammelager, det må jo være den beste (men dyreste) løsningen.[/quote'] Det du trenger å gjøre for å få ei 23 veiv i ei 230 blokk 89-> er å tigge på slik at du får trøsten på bakre bærelager, stroker du den til 85 slag da kan du også bruke std 230 lager... Den beste blokka er 230 fra 95 og opp, da er det også underspyling. Ta kontakt m Wetterhus Racing han har god peil på hva som funker å ikke her.. Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 FT blokk nyere enn 90 med trøst på midten av veiva. Så må du ha andre råder eller stempel pga økt slaglengde, da de originale blir for lange.Det blir kostbart, men har prisen noe å si? Ring SPM eller en eller annen tosk som har peil på dette så vet de hva du må ha.. FT blokk nyere en ca. 88 har trøst på lager 5. altså det bakerste. Det du trenger å gjøre for å få ei 23 veiv i ei 230 blokk 89-> er å tigge på slik at du får trøsten på bakre bærelager, stroker du den til 85 slag da kan du også bruke std 230 lager...Den beste blokka er 230 fra 95 og opp, da er det også underspyling. Ta kontakt m Wetterhus Racing han har god peil på hva som funker å ikke her.. Ok, det er altså trøsten og diameter på rådelagre som er forskjellig fra 230. Kanskje det da er en grei måte og få til en brukbar veiv på, og bare sveise på de to halvmånene til trøsten. Hvertfall hvis H-råder til B23 da passer i 230 blokka. Men dem er vel desverre ikke helt like på lengde. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Den beste blokka er 230 fra 95 og opp, da er det også underspyling. Den blokken er vel fra 93'->, men noen få 92' 940er har den også! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Ja, men i 95 har jeg hørt nyss om at vegga blei litt tykkere også, men det er mulig det ikke stemmer... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Mener da at alle nytype 230 blokker er samme men der er mye forskjell på underspylinga,noen har ferdig spor til maskinering.min 230 blokk fra 92 har underspyling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tc-racing Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 stenparnermotor her smidd 2,5kitt.. koste men e værd d.. har bunn som tøle trykk da.. mangle bære ein værsting topp å stooooor turbo.. Siter no turbo no fun Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 stenparnermotor her smidd 2,5kitt.. koste men e værd d.. har bunn som tøle trykk da.. mangle bære ein værsting topp å stooooor turbo.. Vær så snill, snakk norsk her på forumet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Hva du trenger kommer ann på hvor seriøst du skal bygge og hva du skal ha for en effekt... Greit å ta i litt... Jeg fikk tak i en Penta motor med 86mm slag, den var fra 89 så trøsten var i bakkant.. Det som er spørsmålet er om det er rådene eller stempla som er kortere.. Hvis det er rådene tror jeg du bare kan bruke FT stempel og får rett komp hvis du bruker ei 230 blokk. Hvis ikke må du bestille stempel eller råder på mål for å få rett kompforhold... Ring til spm eller send PM til noen som har litt peil på dette, her får du 50 forskjellige svar og meninger pga at det er mange løsninger.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.