Gå til innhold

Girkasse spm, hvilken kasse skal jeg bruke?

Ranger emnet


ealoken

Anbefalte innlegg

Ja, er i et dilemme, har en Getrag 260 kasse stående, men er ikke sikker på om denne liker drifting og herjing med 350 hk.

 

Jeg har tre valg ang kasser, men trenger en del info om div ting, det jeg lurer på er: hva trenger jeg for å få kassen montert i bil?

 

 

nr 1. Supra kasse, jeg har NULL peil på desse kassene, noen som har info? og pris + deler som trengs?

 

2. TKO 600, hva må gjøres? pris på ca 16 lapper?

 

3. Sellholm dogboks, 20k, men tåler den skikkelig hærjing?

 

eller beholde getrag kassa.

 

 

håper noen av dere har noen fornuftige tips.

 

 

 

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Getrag 262cr/265?

Billigere enn overnevnte alternativer og tåler en god del juling.

Angående trykkplate så kan du jo kjøpe den spec-plata som pedersen selger. tåler visst 440nm med organisk lamell. Clutch og Brems i Oslo fikser spesiallamell med BMW-splines i 228mm utførelse for ca 1250kr . Og sinterlamell for ca 2000 inkl moms.

adapterplate 1300.

Vet ikke hva 260-kassa tåler, men hva med å kjøre til det ryker? også evt sette inn 265/262cr etterpå hvis det viser seg å ikke holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1. Supra kasse, jeg har NULL peil på desse kassene, noen som har info? og pris + deler som trengs?

 

2. TKO 600, hva må gjøres? pris på ca 16 lapper?

 

3. Sellholm dogboks, 20k, men tåler den skikkelig hærjing?

 

eller beholde getrag kassa.

 

Dette kommer jo an på hvor mye penger du skal legge i det. Hvis du har 15-20 lapper så kjør helt klart med en Tremec TKO600. Denne kassa er helt overlegen. Men det trengs selvsagt jobbing for å få til clutchhus, mellomaksel og clutch, men det gjør det jo med alle de andre og...

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Getrag kan du helt enkelt å greit glømme...

Hvor mye ei dog kasse fra Sellholm tåler veit jeg ikke, men trudde ikke at du får ei kasse som tåler julig derfra til 20k... Trur nesten du må legge på ihvertfall 10k til...?

 

Supra kassa funker, men da hadde jeg heller vurdert TKO isteden siden siden prisen er ganske lik, TKO'n tåler mer også er det jo ei brand new kasse...

 

Jeg har montert TKO600 i 740in min i fjor vinter... Det som må til er jo spakestell, adapterplate og mellomaksel. Ting som clutch og eventuellt hydraulisk utløserlager er jo ting som uansett må påberegnes...

Jeg kan levere adapterplate, og kansje spakestell til deg om det er intressant..

 

Jeg hadde satt valget sånn:

 

1. Dog kasse fra Sellholm er jo definitivt det aller grommeste.

2. TKO600, får alt av deler, helt ny kasse

3. Supra kasse

4. 260'in er egentlig ikke vits å nevne her engang...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg ikke er brukanes i det hele tatt... Da kan du like greit gi faan, for den er jeg bra sikker på kommer t å rase rimlig fort. En kamerat av meg her i byn som har rasa TO sånne kasser på en org 323i 170hk, den er ikke begeistra for kjappe girringer og clutching.

Når du skal begynne å drifte med dobbelt så mye effekt da mener jeg at den ikke er nevneverdig. Det er den erfaring jeg har hatt m de kassene, så uttaler meg på grunnlag av det! Hehe

 

Det som er mulig å bruke er ei 265, men jeg hadde ikke gått for det. Gir du 5-6 lapper for ei sånn ei pluss plate, pluss lamell, pluss trykkplate så er du fort vekk oppi endel kroner å da lønner det seg å handle ei kasse som tåler det og ei kasse du kan få deler til. Er ikke veldig mange bra 265 kasser lengre heller, så no langtidsløsning er det ikke...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, er ikke verdt no mer til et sånt prosjekt heller etter min mening... Hehe

 

Tja, alt er jo jobb... Du må korte inn el sentralen din litt (meget smal sak), samtidig kappe litt i tunellen også veldig kurrant, korte inn clutch huset litt, montere adapter (jeg har adapter) og eventuellt hydraulisk utløserlager om du vil ha det (noe som er mye grommere å kjøre med), skaffe ny mellomaksel (jeg handla på GKN), lage spakestell (mulig jeg kan smi et til deg) også må du ha ny travers.

 

Da er du i mål.

Det som er mest jobb er tilpassing å kuking.. Jeg bruka jo mye lengre tid enn normalt for jeg måtte jo finne ut åssen alt skulle smis sammen for å få det til å funke... Ingen andre jeg har sett m dissa kassene i 740 før...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, og kassa koster 15 lapper?

 

er bare å spare da. hva er denne kassa god for egentlig? å flytt el, centralen er nada problem, skal mest sansynlig lage helt ny dash, med masse instrumenter osv, da denne skal bli leke bilen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, og kassa koster 15 lapper?

 

er bare å spare da. hva er denne kassa god for egentlig? å flytt el, centralen er nada problem, skal mest sansynlig lage helt ny dash, med masse instrumenter osv, da denne skal bli leke bilen:D

 

Det er den eneste muligheten du har til å få plass...Du har ikke tjans i helvette om du ikke kapper den... Det er trangt som faan bak der!!

 

Denna kassa tåler 813nm konstand belastning uten olje kjøling....

 

Om du skal ha en orntlig race motor anbefaler jeg deg å handle dashlogger isteden for masse instrumenter, for når du kjører på bane har du ikke tjans t å følge med på det som står der.... En dashlogger er oversiktlig og gir deg advarsler om det er no feil....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har forstått er getrag 260 og 265 samme kassa bare 265 har løst clutchhus. 325 e30 kjører med 260 kasse og di holder greit til slik effekt på de bilene. er jo flere i vårt kjære naboland som kjører med disse kassene i volvo og det funker tydelivis bra.

 

Det er ikke samme kasse...

Du får begge med og uten løst bellhouse...

 

Nå skal det nevnes at det MYE bambus hester i Svergie... Hvorfor bremser DØNN like motorer her i Norge mye mindre enn akkurat samma motor i Sverige...?

Det kan funke ei beite men det er ingenting å satse på om du ser det hele i litt perspektiv.. Det kommer t å koste mer om du ser det over en to tre sesonger, det viser seg gang på gang...

Handl den kassa der, jeg er faan i meg sikker på at den kommer t å rase etter ikke lang tid... Mye bedre å ha ei kasse som tåler all tenklig julig du kan gi den... Tremecen kan du voldta på banen og den bare smiler til deg...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår