Gå til innhold

Girkasse spm, hvilken kasse skal jeg bruke?

Ranger emnet


ealoken

Anbefalte innlegg

Ikke så gæli det.. Hehe

 

Pris fra Sellholm på kassa og diffene som sto på bilen til Hafsengen (nå solgt) koster 950.000,-... Mange som ikke kommer t å tru på det men det nå så det da... Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gearbox M45000/M47000

Specifications: Ratio: 2,19-1,51-1,21-1,0 5th (M47000) 0,87.

Weight dry without bellhouse: M45000 29,5kg, M47000 32,5kg.

Inputshaftspline (clutch): 1"x23

Tourque capacity: 550Nm+.

Propshaftflange outside dia: 97mm, 4X10 hole c/c 79mm.

Suits to M45/47 OE gearleaver bracket.

Currently avalibel with holepattern to suit following bellhouses:

Ford RS 2000

Ford MT 75/Borg Warner 75

Volvo B21/23

BMW E30

BMW 6cylinder(Bell from Automatic gearbox

Opel CiH

MB 2,3 16V (modified Automatic cover)

Special application up on special order

Short ratiogearleaver together with box 1200 exkl tax (normal price 1520exkl. tax)

Artikel nummer SETM45000/47000

Ca pris inklmoms M45000=45000kr M47000=52500 kr

Ca pris exklmoms M45000=36000kr M47000=42000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 260 kassa tåler FINT 350HK.... Har selv kjørt med den i en bmw 6er med turbo! Bremsa 305Hk på hjula.... og gjordt en del etter det! Og det har ikke vært NOE problem med kassa.... Og har kjørt MASSE drag med den... Er et skille på 260 kassene... Gamle typene hadde et problem med svakt skifte system.... Vi puttet en slik i volvo i sommer! Kostet oss kansje 100kr i sveisematrialet pluss et par timer i arbeid. ! Og da hadde vi nok iallefall 350Hk.... i den volvoen! Så å si at 260 kassa er ubrukelig er ikke helt sant!

 

Snarere vil jeg påstå at tko600 kassa er overkill på 350HK.... Men det er ingen som helst tvil om at 600kassa er den appsolutt gromeste kassa kontra kroner! Den er litt grov, spessielt med org shifter. Kan være litt traudig å få i gir etc! Et skikkelig short shift fikser det problemet!

 

Hvilken olje kjører du med i TKO kassa di AC???

 

Vet ikke om jeg syns at dog box er så tøfft da... (det er min personlig mening)

Ikke syns jeg det egner seg til drifting heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 260 kassa tåler FINT 350HK.... Har selv kjørt med den i en bmw 6er med turbo! Bremsa 305Hk på hjula.... og gjordt en del etter det! Og det har ikke vært NOE problem med kassa.... Og har kjørt MASSE drag med den... Er et skille på 260 kassene... Gamle typene hadde et problem med svakt skifte system.... Vi puttet en slik i volvo i sommer! Kostet oss kansje 100kr i sveisematrialet pluss et par timer i arbeid. ! Og da hadde vi nok iallefall 350Hk.... i den volvoen! Så å si at 260 kassa er ubrukelig er ikke helt sant!

 

Snarere vil jeg påstå at tko600 kassa er overkill på 350HK.... Men det er ingen som helst tvil om at 600kassa er den appsolutt gromeste kassa kontra kroner! Den er litt grov, spessielt med org shifter. Kan være litt traudig å få i gir etc! Et skikkelig short shift fikser det problemet!

 

Hvilken olje kjører du med i TKO kassa di AC???

 

Vet ikke om jeg syns at dog box er så tøfft da... (det er min personlig mening)

Ikke syns jeg det egner seg til drifting heller!

 

Mulig.. det er jo ikke draga som dreper kassene, det er jo hard og kjapp girring og clutching som dreper...

 

Har ikke helt no olje i den enda, VS bruka no olje på kassa si mener det var penzoil, helte på samma olja på kassa som sitter i 343'n t krb når vi var på juli treffet i sommer og det var ikke gull, så skal høre litt mer med han hva en skal bruke som erstatning, så får se...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener fortsatt at det ikke en varig løsning... Den trur jeg som nevnt før ryker såpass fort at det ikke er verdt å kaste bort kroner på det... Men er du snill med kassa holder det jo lengre, det sier seg jo selv..

 

Limmet har kjørt en høy nier med org M3 kasse og 1000hk han... men det holdt nå bare et drag å...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ble det lettere å få ei kasse i gir med shortshift igrunn? tipper det er rimelig "stiv" synkronisering på ei kasse som tko600, så å la den få enda kortere tid å jobbe seg inn på vil vel resultere i heller vanskeligere girskift..

 

dogbox er porr:D har ikke kjørt selv, men en på jobben har i en s14(ca600hk++) og han sier det var helt sjukt de timene han fikk kjørt den før motoren røyk! mata bare på @2.6bar overtrykk, fullt trykk og hjulspinn 1.,2.,3. helt til det gikk så fort at det ikke virka fornuftig å prøve lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når ble det lettere å få ei kasse i gir med shortshift igrunn? tipper det er rimelig "stiv" synkronisering på ei kasse som tko600, så å la den få enda kortere tid å jobbe seg inn på vil vel resultere i heller vanskeligere girskift..

 

dogbox er porr:D har ikke kjørt selv, men en på jobben har i en s14(ca600hk++) og han sier det var helt sjukt de timene han fikk kjørt den før motoren røyk! mata bare på @2.6bar overtrykk, fullt trykk og hjulspinn 1.,2.,3. helt til det gikk så fort at det ikke virka fornuftig å prøve lenger

 

 

 

PGA org shiftern er dårlig! derfor! Skal du ha noe særlig girstang på org i tilleg blir det nermere en halv meter mellom gira! Og da blir det litt vanskelig å finne gira! Dette er ikke noe jeg finner på! Men har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nå m Sellholm spak montert rett på TKO spakestelle i 343'n t Kai på alle treffa i sommer uten problemer...

 

Ettersom jeg har bygd spakestelle mitt bakover så kan jo jeg velge utveksling til en viss grad, men blir ikke superkorte girsteg på min pga at jeg har ei helvettes lang stang... Liker bedre å ha litt å girre på jeg men det er jo smak og behag...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PGA org shiftern er dårlig! derfor! Skal du ha noe særlig girstang på org i tilleg blir det nermere en halv meter mellom gira! Og da blir det litt vanskelig å finne gira! Dette er ikke noe jeg finner på! Men har prøvd!

 

Her er varianten som er best til tremec

 

http://www.pro50.com

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nå m Sellholm spak montert rett på TKO spakestelle i 343'n t Kai på alle treffa i sommer uten problemer...

 

Ettersom jeg har bygd spakestelle mitt bakover så kan jo jeg velge utveksling til en viss grad, men blir ikke superkorte girsteg på min pga at jeg har ei helvettes lang stang... Liker bedre å ha litt å girre på jeg men det er jo smak og behag...

 

Måtte du benytte deg av bakerste girspak-plassering på kassa?

 

Edit: Jeg kan jo selvsagt bare regne på det, men har ikke målene i huet akkurat nå :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, måtte seff det når jeg i tilegg har bygd spakestelle bakover 10 cm....

 

Voldsomt oppblåst den filmen var a... Ingenting der som minna meg om custom! Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår