Gå til innhold

Bygge anlegg i Volvo 240! Tips?:)

Ranger emnet

nissanpower

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal bygge anlegg i Volvoen hans..

Vet at 240 ikke er noen opptimal bil å bygge anlegg i, derfor vil jeg ha tips til hvordan å få det best mulig:) Både trykk og lydkvalitet teller!

Utstyret blir som følger:

Subber: 2x15" Soundsplinter RL-p ( http://www.soundsplinter.com/rlp15_premium_series_15_inch_DIY_subwoofer_information.html )

Forsterker: Vet ikke, men vertfall noe som gir subbene 600-900watt pr stk.

Hattehylle høytalere: Blitz Audio 6x9

Det blir ca 80liters kasse tunet til 28-30hz til vær av subbene.

Hvordan skal de monteres? Bakover eller skrått oppover? Framover vet jeg ikke om det er plass til..

Hvilken vei skal bassrørene peke? Skal jeg ta dem oppgjennom hattehyllen?

Må jeg evt. kutte vekk litt i bakseteveggen for at mer lyd skal komme inn i kupeen?

92 BMW M5, 88 Chevy Suburban, 93 Omega 3000 24v,84 Opel Rekord 3 liter,87 Honda Accord 2,0 EX

Gamlebiler 2x Omega, Pajero, Bmw 525 24v, 3x Opel Senator 3x Nissan Sunny Gti 3x Opel Rekord,Bmw e30 ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis skal bygge anlegg i Volvoen hans..

Vet at 240 ikke er noen opptimal bil å bygge anlegg i, derfor vil jeg ha tips til hvordan å få det best mulig:) Både trykk og lydkvalitet teller!

Utstyret blir som følger:

Subber: 2x15" Soundsplinter RL-p ( http://www.soundsplinter.com/rlp15_premium_series_15_inch_DIY_subwoofer_information.html )

Forsterker: Vet ikke, men vertfall noe som gir subbene 600-900watt pr stk.

Hattehylle høytalere: Blitz Audio 6x9

Det blir ca 80liters kasse tunet til 28-30hz til vær av subbene.

Hvordan skal de monteres? Bakover eller skrått oppover? Framover vet jeg ikke om det er plass til..

Hvilken vei skal bassrørene peke? Skal jeg ta dem oppgjennom hattehyllen?

Må jeg evt. kutte vekk litt i bakseteveggen for at mer lyd skal komme inn i kupeen?

bassporter opp igjennom hatte hylla og fremover stilte elementer kan være tingen. Men for alldel ikke kutt i veggen bak hattehylla bare ta vekk finerplate, for de stål greiene som er der er med på å holde bilen sammen, er jo tross alt selvbærende karosseri på 240'ene.

Du kan jo stikke innom her se åssen jeg har gjort det, har riktig nok lukket kassa da, men kan bruke lik kasse med porter opp igjennom hattehylla (det er beste løsning om du har lyst til å ha igjen litt plass ibagasjerommet til bagasje)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, takk;)

Så lyden blir ikke dårlig av at bassportene går oppgjennom hattehyllen? Er ikke sikker på om det er plass til 15" visst de skal peke framover mot seteryggen.. Tror dessverre det ikke er høyt nåkk der:S

Men er noen uker til vi skal begynne å bygge, så er åpen for flere tips og råd!:D

92 BMW M5, 88 Chevy Suburban, 93 Omega 3000 24v,84 Opel Rekord 3 liter,87 Honda Accord 2,0 EX

Gamlebiler 2x Omega, Pajero, Bmw 525 24v, 3x Opel Senator 3x Nissan Sunny Gti 3x Opel Rekord,Bmw e30 ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så omfattende var det ikke tenkt!:P Skal jo ha plass til passasjerer også, blir jo ikke fest uten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det dere har, sett det inn i kjerra og bare test! Hvis dere syns det spiller bra nok som det er, er det lite vits å gjøre noe mer, før dere selv finner ut av at dere vil gjøre noe mer:usa: :drive2

Joda.. Men siden vi ikke har alt utstyret enda tenkte jeg at folk kunne komme med sine erfaringer og tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandpass kasse med 2 stk 12" med port opp i hattehylla. Sinna monoblokk og masse strøm så tenker jeg det blir fest med fjortisene :coplight :titties:

regner med det skulle holde i masse vis, jeg har bare 1 stk. 600WRMS basser fra pioneer i lukka kasse å det spiller så bilen detter fra hverandre om monoblokken på 800WRMS får nok strøm ( noe den ikke altid gjør :S)

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med det skulle holde i masse vis, jeg har bare 1 stk. 600WRMS basser fra pioneer i lukka kasse å det spiller så bilen detter fra hverandre om monoblokken på 800WRMS får nok strøm ( noe den ikke altid gjør :S)

Har ett par kompiser oppi gata her som er skikkelig Volvo fanatikere, å de har prøvd å få bra trøkk inni coupen, som igjen har vært veldig vannskelig.

Å porte hattehylla kan i mange tillfeller funke LES >greit< men ikke optimalt.

Personlig tror jeg bandpass er det beste valget til kasse i 240

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bandpass er det beste? Bassportene på bandpasskassen, skal de gå opp i hattehyllen eller skal de bare gå ut av kassen på vanlig vis?

Regner med at dette anlegget skal spille sykt uansett, men vil jo ha det mest mulig opptimalt;)

Og det hjelper vell mye om vi demper bagasjerommet slik at det ikke lekker så mye lyd ut der.. Noen som kan anbefale et bra dempemateriale?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld demp. Alle har vel sett, eller vertfall hørt (og jeg eid) en 240 der skiltet har halvmeter vandring. Få stivet opp bak der vil gjøre stor forandring. Men om den blåser ut pakningen kan du ikke gjøre så mye.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld demp. Alle har vel sett, eller vertfall hørt (og jeg eid) en 240 der skiltet har halvmeter vandring. Få stivet opp bak der vil gjøre stor forandring. Men om den blåser ut pakningen kan du ikke gjøre så mye.

Hehe, ja kan jo ikke unngå å se/høre det nei! Må dempe å stive av ja! Men med skikkelig kraftig anlegg blir det skrangling og bråk uansett va en gjør..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15" går ikke inn under hattehylla i 240. tro meg! ;) Mange sier at ikke 12" går inn heller, men de burde justere øya og ta fram mors målebånd en gang til! ;) Jeg har i allefall fått inn 3 forskjellige 12" i min! ;) (men 15" går ikke inn hvis du ikke skrå-stiller elementene)

Jeg annbefaler DEMPING som Pipen sier. Dette er faktisk viktig!

Ellers, løsningen jeg prøver nå (får monoblokka til neste uke) er 1x12", stor kasse med 2 bassporter som ikke står noe opp av kassa.

Skal heller ikke ha bassrør opp av hattehylla fordi jeg likte ikke lyden dette ga sist.

(og når man sitter bak er det helt klin i havet umulig å høre noe annet enn bass)

Uten el-vinduer får du ikke inn større enn 5,25" i frontdørene, (i orginalhullene da altså) eneste som må passes på her er at hvis det handles ett bøst frontsett med stor magnet må dere kanskje bygge ut litt, ellers får dere ikke ned vinduet ettersom det vil ta inni magneten.

jeg deler mine 5,25" på 160hz ettersom å kun ha bass 0->80hz og alt annet fra 80hz og oppover blei litt lavt for de stakkars elementene, så blei ikke noe fin lyd når jeg dro opp litt.

Derfor skal jeg nå prøve 2 stk 7*10 i hattehylla og la de ta seg av 80hz og oppover, og da frontsettet ikke kommer inn før på 160hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider