Gå til innhold

Kjøpsråd 740TIC

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Ja, da har den tiden i livet kommet. Jeg skal kjøpe Volvo. Har en 87mod 740TIC på hånda som har gått 380k km. Den er har åpent filter og er chippet. Nå hører jeg at en 87mod ET-motor ikke liker dette noe særlig. Effektøkning. Pga svak bunndel.

 

Nå har jeg blitt hjernevaska med at Volvo er overdimensjonert på alle områder.. Stemmer ikke dette plutselig?

 

Hvis Volvo er så bra som folk skal ha det til bør vel en tidlig ET-motor tåle 20hk i effektøkning? Eller?

 

Jeg er forvirra, noe denne posten bærer preg av. Håper på gode svar. Lyst på denne bilen, men hvis det er et sikkert ras i vente vil jeg gjerne vite det NÅ og ikke etterpå :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke problemer å trimme b230et, jeg har chippet og justert ladetrykket til 0,95 bar.

Så det er vel rundt 230-250 et sted. så det e ikke noe problemer med å trimme dem, men de må chippes pga bankesensoren slår ut vis du bare justerer trykket. Du har gjort et gått kjøp

90` Vectra 2000 16v

91` Vectra 2000 16v 4x4

96` Combo 1,7 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230ET motoren er vel egentlig den "svakeste" turbomotoren som har blitt levert, pga den svake bunndelen...

 

Men, mange som kjører med oppstilt ladetrykk uten problemer, men er noen som opplever å sitte med et digert hull i blokka også, etter at råden(e) har slått igjennom...

 

Men dette er umulig å si, det kan skje i morgen, eller det kan skje om 5 år, ingen som vet, alt avhenger av tilstand og bruk...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke problemer å trimme b230et, jeg har chippet og justert ladetrykket til 0,95 bar.

Så det er vel rundt 230-250 et sted. så det e ikke noe problemer med å trimme dem, men de må chippes pga bankesensoren slår ut vis du bare justerer trykket. Du har gjort et gått kjøp

 

 

Tviler sterkt på at du har 230-250 hk. Jeg vil tro at du har rundt 210..

 

Det som er vanlig å gjøre med b230et, er å montere råder fra b230fk, eller å kjøpe smidde råder. SPM råder er et godt alternativ.

 

FK rådene holder til 350-400 hk, så de skulle vel dekke behovene til de fleste :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det mye myter om b230et :) disse bilene har motronic. fins ikke bankesensor for det første! en nyoverhala et motor med optimalisert eksos og rørgater, som lader 0.9-1 bar presser vel ikke stort mer enn 220hk. rådene tåler vel dette men det er grensen! har sedd en par bøyde p råder :)

 

Så var det grunnen til hvorfor denne svake bunndelen. Motorene i dette tidsrommet ble produsert som såkalte lavfriksjonsmotorer og alt innvendig skulle gå rundt så lett som muli. derfor spinklere råder (mindre vekt) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å si det slik kommer det ann på hvordan motoren er vedlikeholt gjennom tidene. motoren min er overhalt på 180000, har gått nå 320000.

Det er mulig at det ikke er bankesensor på motronic, men den kutter bensin tilførslen når den lader for mye vis den ikke er chippet. har kjørt 740 tic i mange år, og aldri opplevd at rådene gir seg, har hatt 4stk 740 tic med B230ET, og de har gått fint hele tiden.

eneste jeg har opplevd er å blåst en topp pakning.

Så jeg er ikke helt enig på det med at råder knekker, men det kommer ann på hvordan motoren er vedlikeholt!!!!

90` Vectra 2000 16v

91` Vectra 2000 16v 4x4

96` Combo 1,7 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å si det slik kommer det ann på hvordan motoren er vedlikeholt gjennom tidene. motoren min er overhalt på 180000, har gått nå 320000.

Det er mulig at det ikke er bankesensor på motronic, men den kutter bensin tilførslen når den lader for mye vis den ikke er chippet. har kjørt 740 tic i mange år, og aldri opplevd at rådene gir seg, har hatt 4stk 740 tic med B230ET, og de har gått fint hele tiden.

eneste jeg har opplevd er å blåst en topp pakning.

Så jeg er ikke helt enig på det med at råder knekker, men det kommer ann på hvordan motoren er vedlikeholt!!!!

 

Er vel trykkvakta og lmm som bestemmer når trykket er for høyt! LMM verdiene er for høye og hjærnen mener at disse signalene er ikke rett og kutter.

 

som sagt jeg har ikke sedd noen knekte men en del bøyde! jeg overhalte min nå og den var gådd 340k. der var det 2 råder som var en smule deformert og denne bilen har gådd orginal hele sin tid! har kjørt 15k med den selv og bare 7k av dem var med 0,7 ladetrykk og chip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange sprikende teorier... Virker ikke som at jeg bør kjøpe 740 med tidlig ET-motor. Hele greia med å kjøpe en turbobil for meg er muligheten til å skru opp litt trykk hvis jeg får behov for det. Når dette ikke anbefales, kan jeg vel liksågodt kjøpe meg en sterk NA-bil. Færre bevegelige deler, billigere å ha.

 

Dere med peil kaster sikkert fort inn andre råder i en sånn motor, jeg derimot.. Er ikke så skilled :)

 

Men jeg er litt skuffa.. Trodde dette var det trygge kjøpet.

 

Takk for innspill ihvertfall:)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboknoll, få bilen din på rulla en gang, så tipper jeg at du (@0.95bar) har rett over halvparten av kreftene du anslår!

 

*selv skal jeg på rulla på mandag, fk, porta 531, A kam, justerbart bensintrykk chippa og 1.3bar.. jeg blir meget overaska om jeg får 200 på hjula!

 

menmen.. du kan jo kjøpe bilen fordeom det er svake råder..bilen går jo friskt nok orginalt egentlig, hvertfall nå når vinteren nærmer seg, om det er det du skal bruke den til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår