Gå til innhold

Felg dimensjon?

Ranger emnet

MichaelV

Anbefalte innlegg

Har 7,5"x18" på min astra g stv. God plass til det. Kan ikke ha felgene bredere enn 8" uten å valse. Hva du får plass til, tør jeg ikke å si, men det er bredden på felgen + evt feil ET som vil skape problemer for deg. Høyden er ikke noe problem. Bredden og profilen på dekkene har også en del å si.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coupè og Cab er samme greia og jeg har hatt maaasse trøbbel med felger på Coupèen min. Kjører nå på 7,5x18 med 225/35-R18 rundt om, selv med senk funker det utmerket. Det kan fortsatt subbe litt i hjulbuene foran, spesiellt med mye rattutslag.

På vinteren kjører jeg med 225/40-R18 og da er dekkene 1,1 cm større i diameter. Måtte heve bilen en god del opp for å få plass til dekkene, og er fortsatt plaget med at det subber i hjulbuene.

Skal du ha store hjul på en Astra G trenger du HØYT innpress på felgene. Originalt er 49, og det lavest lovlige innpresset du kan ha er da 42mm. I praksis er det vel lettest å få tak i felger med ET45.

Lykke til!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående laveste ET som er tillatt, så er dette spesifisert i vognkortet ditt. På min bil er dette satt til ET39, mens originalt er det ET49. Men du har kun lov til å endre sporvidden med 15 mm totalt, eller 7,5 mm på hver side. Har du originalt 7" felger med ET49 og dekkbredde 195, så vil du faktisk overstige tillatt sporviddeøkning hvis du setter på 7" felger med ET49 og dekkbredde 215. Da får du faktisk en sporviddeøkning på 10mm på hver side. Men hvem er det som bryr seg? Tror de fleste som setter på felger/lavprofildekk blir per definisjon ulovlig med hensyn til sporviddeøkning.

Begynte å tenke litt. Måler de sporvidden ved dekkets utside eller ved dekkets innside? Hvis de måler ved dekkets utside, gjelder det jeg skrev over. Gjelder det ved dekkets innside, vil jo ikke mine betraktninger ovenfor selvsagt ikke gjelde. Ble veldig usikker nå. Eller måler de ved dekkets senterlinje?

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra lovdata.no: Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).:

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810.

Dermed, hvis innpresstallet er mer enn 7mm endret fra det tallet som står i vognkort så er du på slitern. Selv fikk jeg to'er feil på EU-kontrollen pga. feil innpress.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig rart at BT som godkjenner modeller og skriver ut vognkort og oppfører minste ET som ET39 når original ET er ET49. Man kan jo bare si at man fulgte det som stod i vognkortet. I verste fall så er det bare å låne seg noen "lovlige" felger/dekk ved en kontroll for så å bytte tilbake igjen hvis man er utenfor det lovlige. Det er ikke alltid at loven og de som skal opprettholde den, er helt på nett heller da. Men som sagt, veldig rart at det er forskjell mellom lovverket og det som BT har godkjent.

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående laveste ET som er tillatt, så er dette spesifisert i vognkortet ditt. På min bil er dette satt til ET39, mens originalt er det ET49. Men du har kun lov til å endre sporvidden med 15 mm totalt, eller 7,5 mm på hver side. Har du originalt 7" felger med ET49 og dekkbredde 195, så vil du faktisk overstige tillatt sporviddeøkning hvis du setter på 7" felger med ET49 og dekkbredde 215. Da får du faktisk en sporviddeøkning på 10mm på hver side. Men hvem er det som bryr seg? Tror de fleste som setter på felger/lavprofildekk blir per definisjon ulovlig med hensyn til sporviddeøkning.

Begynte å tenke litt. Måler de sporvidden ved dekkets utside eller ved dekkets innside? Hvis de måler ved dekkets utside, gjelder det jeg skrev over. Gjelder det ved dekkets innside, vil jo ikke mine betraktninger ovenfor selvsagt ikke gjelde. Ble veldig usikker nå. Eller måler de ved dekkets senterlinje?

Sporvidde måles i senter av dekket! det er kun ET som bestemmer endringen, ikke breddden på hverken felg eller dekk..:doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

Dermed, hvis innpresstallet er mer enn 7mm endret fra det tallet som står i vognkort så er du på slitern. Selv fikk jeg to'er feil på EU-kontrollen pga. feil innpress.

Eller så kan du bare skaffe TüV papirer på felgene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de må likevel godkjenne denne biten så du kan få nei uansett:

Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider