Gå til innhold

Støy

Ranger emnet

codegen

Anbefalte innlegg

Har endel spørsmål ang. dette. Jeg har nå fått reparert spilleren min og den kommer vel snart tilbake, og før denne monteres skal jeg gå igjennom ledningene.

Hva motstand bør være mellom kablene? f.eks en høyere motstand til spilleren og en lavere til forsterkeren, vil dette føre til støy? eller omvendt, og hvordan bør det være? helt likt?

Også kommer ett av de store spørsmålene som jeg tipper det blir litt krangling om;

Mange sier at man skal ha 0,5m kabel max til jordinga, og denne skal være festet i karosseriet, og noen sier det beste er og trekke egen kabel til batteriet. Selv så ville jeg trodd det beste har vært og trekke egen kabel direkte til batteriet, får jeg tviler på at det opprusta karoseriet med råttnt stål som ikke leder godt i det heletatt ville funka bedre en egen kabel rett til batteriet?

Og hva med signalkabelene, disse kan lage støy på en måte vistnok, hvordan? evt. lurt og dekke til disse eller? isåfall, hva skal brukes?

Om jordingen er dratt rett til batteri, både ved forsterkere og spiller, kan en dårlig jording som er på en plass på karoseriet lage støy? isåfall, hvilken mest sannsynelig? den til dynamoen?

Godt mulig jeg legger inn flere spørsmål etter vært som jeg kommer på noen.

Mvh,

Stian(som håper på noen enormt gode svar;)

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstand er opphav til mye tull. Minst mulig motstand er det beste. Korte kabler er en fordel. Jo lengre jo tykkere. Rett på batteriet er beste jordpunktet, og det er veldig bra om du jorder alt på samme sted.

Signalkablene "lager" ikke støy, men dårlige kabler slipper lettere inn støyen. Trekk strøm og signal godt adskilt fra hverandre og mye skal være gjort. Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider