Gå til innhold

Stor forskjell på stiv og delt bakaksling?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Sånn kjøremessig, hvis man skal ha banebil. Er det stor forskjell på en stiv aksling opphengt i 4-link/watt link og en delt? Hvis begge deler gjøres optimalt på en lik bil med samme motor og vekt, ville det vært stor forskjell på rundetidene?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et års tid siden gjorde Street Rodder Magazine (amerikansk hot rod blad) et forsøk med noe lignende. De testet to ellers like rodder med hhv stiv og uavhengig forstilling. Bakakslene var stive på begge.

 

Det som skilte de mest var når underlaget ble ujevnt og dekkene ble dårlige (slitte, smale, gamle dekk). Heller ikke veigrep i sving skilte mye på bra underlag. Vil tro mye av de samme effektene vil gjøre seg gjeldende på stiv kontra uavhengig bakaksel på en vanlig bil. Jo større utfordringer for akslene, jo større blir forskjellene.

 

Det er også verdt å merke seg at mange hotrods har svært gunstig vektfordeling tiltross for store, tunge motorer. En kamerat av meg har f.eks en 32 Ford coupe med 5,7L Chevrolet V8 og 350 automatgearkasse. Vekten av motor og gear er dermed ca 330kg. På gatebil treffet i Sørlandsparken i sommer fikk han veid bilen foran og bak. Den veide kun 6kg mer over framhjulene enn bak.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant... Men så veier delt bakaksling på E30 nærmere 90kg og da. Veit ikke hva en stiv veier, men sparer jo mye vekt på det. Selv om det blir mer ufjæret vekt...

 

Hva sier biltilsynet angående bytte fra delt til stiv og omvendt?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår