pajeroturbo Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 skal ha meg en motor til stepside pick-up gatebilen min. en jeg kjenner som holder på med båt har en del motorer ståendes. blandt annet 2 helt nye ubrukte motorer som ble tatt ut av båten pga båten brant føre den kom på vannet. begge motorene ble tatt i deler for og få vasket bort vannet som dem ble spylet ned av pga brannen, så alt ligger i deler og man ser jo at dette er helt nye ting som aldri har vært startet. ser jo det på stempla helt blanke uten sot, med merker osv på dem. ene er en mercruiser 496. 425hk med efi. har ikke efi annlegget da. men spørsmålet er om er dette en standard 454 chevrolet som mercruiser har stroke opp osv? kan jeg kjøpe kompressor kit innsug gasser osv til en vanlig 454 bigblock og da passer dette på motorn? etter som jeg har forstått så skal dette være en vanlig gammeldags motor igrunn som bare er stroket opp og bygd om til marine motor. men vil høre her for sikkerhets skyld. andre motoren er en 500ci med 525hp, også en mercruiser. men en hp utgave snakka han om, denne har værsting råder.rått vippeverk, alu topper med svære ventiler og porter. og spesielt materiale i blokka. så dette er en værsting motor for båt. og råe båtmotorer er bedre bygd og bedre deler enn i en vanli gatebil motor. pga den skal tåle belastingen over lang tid. men er dette egentlig en 454 block? eller er dette noe helt annet? egentlig efi denne også. så hvis jeg kjøper denne motoren kan jeg kjøpe innsug kompressor og gasser til gammel typ 454 og så skal det passe? jeg skal ha 1 av disse motorene. men den 500 motoren har masse værsting deler. men hvis det er spesiel motor så blir det kanskje verre og skaffe innsug og slikt til denne motoren. eller om det er samme problemet til 496 motoren. så må liksom vite hva dette egentlig er for noe føre jeg kjøper. så jeg ikke sitter her med en motor som jeg sliter med og skaffe deler til, som gjør at den kan brukes i bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Mye her men.... En 496 er nok mest sannsynlig en 454 med 1/4 stroker veiv og 0,060 borra... Den 500cid, er jo ett merkelig tall... for det ville ha vært naturligt at det er en 502 med 525 hk... Den er vel da nye typen motor, å da er det småsaker som kun passer på den typen motor... Tror du må ta å sende motornr til Amcar, så du kan finne ut av hva det er... Eller noen som selger båt motorer.... Hvis det er en som har ett vanlig BB innsug så tipper jeg det passer på begge motorene, sånn med tanke på block høydene... Lykke til! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Både 496'en og 502 en er basert på den gode gamle Chevy big blokken.Det meste passer om hverandre. Nyere Chevytrucks med 8,1 har 496 motoren.I truck er den bygget for moment med bla mye lengre slag enn i 502 ene.Vet ikke hvordan det er i båtverdenen. Er den andre motoren en 502 og ikke 500 skal motorene se omtrent identiske ut. Vær obs på at du kan kjøpe en helt ny komplett 502 fra bergheim for ca 65000+moms.Vet ikke hva du skal betale for disse? Men har de hatt to forskjellige motorer i en båt? Samme det.Er de rimelige kan jeg ta den ene...hehe Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Du, ikke så enkelt.... For en nyere 502 er av nye typen å der er det flere ting som ikke passer over på en gammel 454! Det gjelder å ha greie på hva en har for noe! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 disse båtmotorene høres bøse ut. Jeg vil tro dem har "truck" oppsettene ettersom man ikke ønsker en kvikk turtallsmotor, men en momentmotor med bredt kraftig turtallsområde.. Men dette er ikke noe jeg vet, bare tror :) Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajeroturbo Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 er vist 500cid den store, den er som sagt helt værst med store feite råder osv i forhold til hva 496 har, den har mere sånn standard utseende og dim på råder og vippeverk. motorene har stått i 2 forskjellige båter. og prisen er veldig bra syns jeg. regner med at det blir 500 motoren siden den er ferdig med bra innmat alu topper med store ventiler bra porta osv. men må få skjekka at innsug presse og slikt er sånne standard ting jeg kan kjøpe til 454 motor da.. blokka ser hvertfall lik ut som 496 motoren men veier litt mindre. funnet ut at 500 motoren her 8.75 i komp, noen som funker fint til bolt on presse system. 496 motoren har 9.1 i komp. tenkte og bruke kammer og slikt som sitter i dem, for dem blir vist brutalt sterke med en sånn marine oppsett og kompressor. sto også 4stk værtsing ofshore båt motorer der med dobble presser osv 1100hk og 1400nm. skulle hatt en sånn ja:) dette er jo motorer som er bygd for og bli pina på full effekt lenge. noe en vanlig bil motor ikke hadde tålt like godt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajeroturbo Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 fant en link her nå, står der at det er en 502cid ja med 525hp. så kan hende han som har motoren sa feil eller noe. legger med linken, står mye rart der hvertfall. men er jo ikke noe hjelp i på den måten med om det er lett og få tak i innsug gassere osv. er jo egentlig en efi motor. men lednings nett og hjerner og det brant jo opp. og det koster sikkert en formue. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Båt motorer er fint i bil MEN det er forskjeller blaa alle klaringer er rommere i en båtmotor da de går på mye høyere belastning en en bil motor. Også sitter det annen kam i som gir bøttevis med bunndrag. Jeg hadde uten tvil tatt 500cid men det er bare meg. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajeroturbo Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 tror 496 motoren er lettere og skaffe deler til osv. siden det skal kompressor og gassere og slikt på dem da. og den er betraktelig billigere, men det er jo en simplere motor også. men originalt 425hp er jo ikke dumt det. presse på den så hjelper det nok litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 fant en link her nå, står der at det er en 502cid ja med 525hp.så kan hende han som har motoren sa feil eller noe. legger med linken, står mye rart der hvertfall. men er jo ikke noe hjelp i på den måten med om det er lett og få tak i innsug gassere osv. er jo egentlig en efi motor. men lednings nett og hjerner og det brant jo opp. og det koster sikkert en formue. Painless har komplette ledningsnett som passer til din motor, har selv brukt pailess og det er virkelig painless. Uerfaren var jeg og etter at alle releer etc. var på plass, er det plug and play du kan ikke koble feil. Så hvis du har alle delene og det bare er ledningene som er brent, ja da hadde jeg kjøpt et ledningssett uten tvil.:pray http://www.painlessperformance.com/06_catalog.php Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bam Margera Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 Gå inn på http://www.mortec.com/ så finner du alt du trenger av delenummer til SBC og BBC. Der vil du enkelt se hva du har for noe av blokk. De har også det meste av delenummer på veiver, innsug, topplokk etc.. Da er du sikker på hva du trenger av innsug til presse og slikt. Kjedelig å bestile feil ting. :) Bra side faktisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajeroturbo Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 kjempe bra side dette ja. fant ut dette. på motoren så syns jeg det sto 12558110 men den fins ikke i lista men er en som heter 12556110 er sikkert bare 6 tallet som ser ut som 8 tall på blokka. var veldig vannskelig og tyde nr på blokka. så da er dette en 4-bolt gen VII vortec 8100 truck 2001mod og opp hvordan er det med gasser innsug og slikt til dette? er det vanlig 454 saker bolt on? kjøpe til 454 utgave VII så passer det? "edit" så på summit at 454 motor slutter på gen VI.. eller kanskje gå for data sprut og bygge turbo istedenfor.. hmm.. siden dette er igrunn en efi motor så har den ferdige følere til tenning osv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamaroCab Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 kjempe bra side dette ja. fant ut dette.på motoren så syns jeg det sto 12558110 men den fins ikke i lista men er en som heter 12556110 er sikkert bare 6 tallet som ser ut som 8 tall på blokka. var veldig vannskelig og tyde nr på blokka. så da er dette en 4-bolt gen VII vortec 8100 truck 2001mod og opp hvordan er det med gasser innsug og slikt til dette? er det vanlig 454 saker bolt on? kjøpe til 454 utgave VII så passer det? "edit" så på summit at 454 motor slutter på gen VI.. eller kanskje gå for data sprut og bygge turbo istedenfor.. hmm.. siden dette er igrunn en efi motor så har den ferdige følere til tenning osv Eller så kan du jo bestille denne fra statene:) http://cgi.ebay.com/ebaymotors/502-Chevy-Big-Block-Motor-GEN-6-Generation-6-850-HP_W0QQitemZ250048356997QQihZ015QQcategoryZ33615QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Siter http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bam Margera Skrevet November 16, 2006 Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 kjempe bra side dette ja. fant ut dette.på motoren så syns jeg det sto 12558110 men den fins ikke i lista men er en som heter 12556110 er sikkert bare 6 tallet som ser ut som 8 tall på blokka. var veldig vannskelig og tyde nr på blokka. så da er dette en 4-bolt gen VII vortec 8100 truck 2001mod og opp hvordan er det med gasser innsug og slikt til dette? er det vanlig 454 saker bolt on? kjøpe til 454 utgave VII så passer det? "edit" så på summit at 454 motor slutter på gen VI.. eller kanskje gå for data sprut og bygge turbo istedenfor.. hmm.. siden dette er igrunn en efi motor så har den ferdige følere til tenning osv Jeg er ikke så veldig inne i cheva men kanskje truck mener tall deck block. Ta å ring til sarpsborg motor epd eller et annet seriøst firma så kan de si deg det helt sikkert. Det er noe forskjell på kamkjede deksel og bunnpanne tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajeroturbo Skrevet November 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2006 mange av dem står det tall deck på. så er ikke det. er vel at det er en truck motor. at dem står i store chevrolet biler i usa. bare sett 5.3 liter i biler her i norge, men kanskje noen i usa blir levert med 8.1 literen. så er vel mercruiser som har sikkert byttet kamaksel annen styre enhet og vannpumpe på denne for og tilpasse den til båt bruk.og satt på mercruiser logo på den. eller sto vel ikke mercruiser noe som helst sted på den tror jeg heller. er vel bare på det plast dekselet som egentlig skulle stå over motoren logon står på edit: etter litt leting på blokk nummeret så fant jeg en side med et forum på. http://www.thirdgen.org/techboard/engine-swap/350058-8-1l-duramax-differences.html etter det mange mener litt lenger ned så er det helt annet en gammeldags bigblock. annen bolt innfestning til toppen osv. annen rekkefølge på tenning så dem trenger en spesiell kamm osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.