Gå til innhold

Demperskifte

Ranger emnet


bjirn

Anbefalte innlegg

Hoi!

Nuh har så tiden kommet for å skifte dempere...

De bak kan karakteriseres som "sykkelpumper", og derfor har jeg gått til innkjøp av gule koni . Fremme og bak. Det jeg lurer på, er om noen kan fortelle meg (gjerne med bilder og illustrasjoner) hvordan jeg får av demperne fremme.. Har sett (ikke så veldig nøye), men så ikke helt hvordan jeg fikk de av nede... Håper på positive svar!

 

(BMW 320i Shadowline E30 ja)

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en skive der som demperen stikker opp av tårnet helt nede. Helt rund med fire hull i. Ser ikke ut som den skal løses, men denne er der for å klemme demperen fast nede i tårnet/fjærbenet/eller-hva-faen-det-heter, i hvertfalll; den som demperen står i.

 

Så må du av med stabstaget for å få bærearmen ned. Og kanskje styrestaget og det som står ved siden. Varierer litt. Fikk det til uten på min gamle, men den eg har nå måtte eg løse disse på.

 

Enklere og løse kalipperen og, slik at man kommer lettere til og man ikke strammer bremseslangen når man bøyer ut demperen for å ta den av.

 

Var egentlig en litt dårlig forkalring. Men det kommer av seg selv. Det eneste eg brukte litt tid på, var å finne ut at det var den ringen som holdt demperen nede.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette nettopp på min. Tok av styrekula, løsnet så på bærekula (konen som står opp i fjærbeinet). Tok en jekk og løftet fjærbeinet litt opp, så presset jeg ned bærearmen og vips så var den løs.

Men pass på jekken når du løfter, for hvis den glipper så kan det gjøre vondt :)

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løsnet så på bærekula (konen som står opp i fjærbeinet).

 

Ett lite rapp eller to med hammeren her gjør at konet slipper lettere.... Stresset litt med det på ene siden, før min gode vann sleggemekanikeren var borte og ga den et dunk.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår