Gå til innhold

fresing av XR3i topp, hvor mye ?


Gallagher

Anbefalte innlegg

Jeg og lillebroren min ehar begynt å trimme xr3i motoren hans med konvensjonell suge-trim ( grenrør, fresing av kanaler, kam osv) skal prøve å hale ut 20-30hk ekstra av motoren.

 

Er det noen her som vet hvor mye man kan frese av toppen for å heve kompresjonen på denne motoren slik at den ikke blir helt umulig på lave turtall, men hever kompresjonen noe. Jeg bygger vw motorer, så vet lite om akkurat disse motorene..Har sett at forbrenningskammeret ligger i toppen på xr3i motoren, så burde gå å ta noe.. 1-2mm ? noen erfaringer ?

 

en lollipop til den som kommer med en brukbar og fornuftig erfaring ;)

 

takkar..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å regne ut det.

volum i toppen gir en gitt statisk kompresjon (som regel oppgitt i tekniske data). Finn deretter ut hvor mye komp du vil ha, og da finner du ut hvor mye som skal freses bort.

 

 

Hmmmm.....da må det vel være en formel på det regnestykket....som mottas med takk;)

- Volvo 854 T-5R

- Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 "Orvis Edition"

- Volvo 855 T-5R (x) [ Interiør & 17" Comet selges..PM]

www.blomsgaRage.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

john arne da :) er du på ford forumet ? busted ;) jeg har iallefall unnskyldning i broren min.. er klar over at dette er lett å regne ut, men håpte noen hadde noen erfaring.. selv om jeg får regnet det ut er jeg ikke sikker på hvor høyt den motoren og sprutet tåler å dra kompresjonen..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

med original kam er 1mm ikke noe problem og kan ta opp til 1,5, men over det er du i grenseland og med kvassere kam blir det jo mer durasjon og høyere løft også og da har det fort for at det blir trangt mellom ventiler og stempler gitt.. så ta med kamspecs i beregningen bare så du husker på det når du skal plane..

 

fast road kam og 1mm funker bra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

1-1.7mm er bra=) noe mere en det så vil nok ventiler slå i stemplet som sagt tidligere. dobble webere er jo også noe å satse på da k-jeten er vansklig å trimme. hvis du dog får tak i insp fra rs1600i (noe som er sjeldent) så kan man dra mye mere ut av tenning og fuel... mye man kan,men koster litt da=)

RS Turbo

Audi 80 B3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SieRRa-rollercam

Må huske at med mye plansliping så blir kammen flyttet noen grader,så da må vell kamdrev innkjøpes! Og jeg ville heller ikke planslipt så alt for mye ,1mm er gamske så mye, med mere plansliping må kanskje plugger byttes pga for nære kontakt med overflaten på stempelet!

Sats på bedre kam ,kamdrev med 1mm planing, og masse luft og bensin !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår