Gå til innhold

Hvor kjøpe komponent-sett? 5.25"

Ranger emnet

Lightyear

Anbefalte innlegg

Hvor i Oslo kan jeg høre på komponentsett med 5.25" bass?

Må ha høyttalere til min ford fiesta og der er det ferdig plass til komponent-sett med en liten diskant ved dørhåndtakene og 5.25"bass nede på døra.

Må jeg kjøpe et sett som er laget for å montere i fiesta eller passer de fleste komponentsettene rett inn i dørene?

Jeg har ikke kjempestort budsjett men når jeg først skal kjøpe noe så burde det være ålreit kvalitet på det. helst ikke over tusenlappen tenkte jeg.

høyttalerene skal i første omgang drives av en pioneer spiller jeg har fått låne av fattern, men jeg kommer nok til å kjøpe meg ny spiller og evt. utvide med effektforsterker(e) etterhvert.

Noen som kan gi meg tips om hvor jeg kan høre på forskjellige høyttalere (og kjøpe selvfølgelig)?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Jeg skal ringe og høre med han..

Hvilke merker er det som er bra og forholdsvis billig?

Har lyst til å høre på focal og JBL ihvertfall, men de er jo ikke så billige akkurat.. :roll:

Hvordan er Rockford høyttalerene? Ser jo ganske ålreit ut, men lyd er viktigere enn utseende, de skal monteres bak griller uansett ;)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv 5,25" Rockford Power frontsett i en fiesta for noen år tilbake, men kan ikke si jeg ble super overbevist. :rolleyes: Vil nok få mye mer for pengene om du velger et litt annet merke. Kan jo også høre med folka på Eltek. En kamerat har et Peerless sett i bilen sin og det er mye god lyd for pengene der. Sjekk ut http://www.dynabel.no for mer info.

En ting du bør passe på er at elementene ikke bygger for langt inn. Jeg måtte bygge ut med spacere da jeg ikke fikk vinduene helt ned om jeg skulle brukt originalfestene. Mens man er i gang da er det jo ikke store omveien å lage overgang til 6,5" heller da...

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lage overgang til 6.5" altså?

Trodde jeg var ganske fastlåst når det er 5.25" hull i dørpanelet jeg?

Har ikke lyst til å bygge om døra med det første, vil ha lyd så fort som mulig, det begynner å bli kjedelig å ikke ha noenting i bilen. Savna det veeeldig forrige lørdag, kjørte over 30 mil den dagen, og FM-radioen i mobilen duger IKKE!

Jeg er helt grønn på bilstereo, men har holdt på med 230volts stereo i årevis så litt skjønner jeg.

Tror jeg skal vente til jeg får nok penger og kjøpe meg focal, men må få hørt litt på dem første.

Er det polyglass som anbefales? Ser at access 13cm settet går endel dypere, men det er kanskje bare på papiret?

Veit du om det er plass til en reservehjuls-sub i en fiesta? Jeg har en '97 modell. Jeg kan ikke kaste ut reservehjulet men det så ut som det fantes noen som ligger inni felgen? Kan til nød ofre litt plass i baggasjen til forsterker og annet småtteri men trenger all plassen som er i den lille bilen, så basskasse blir det neppe damndamn

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skal si nå kommer du sikkert ikke til å høre på men om noen måneder ser du gjerne logikken:

-Spar noen kroner til du har råd til ett godt komponentsett

Eks: Morel,Hertz,Focal, Soundstream mm..

-Ta utfordringen med å få 6,5" inn i dørene, du får bedre lyd plain and simple

-Kjøp dempematter og demp dørene, Du får bedre lyd plain and simple

- Kjøp en forsterker som er kraftig. Høytalerene yter så bra som de var designet for.

Det finnes folk på forumet her som har gode frontsett montert riktig og med nok forsterkerkraft til å vitne om hvor bra resultat du faktisk kan få ved å gjøre det riktig med lydbildet der du faktisk sitter i bilen når du kjører..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

focal sine frontsett er utrolig deilige å høre på... de lyver ikke og er erlige i lyden etter min mening .. veit noen syns diskantene er litt hissige men jeg digger lyden.. har to 6.5" fronsett forran og jeg kan kjenne at de trøkker på låret :) Access låter veldig pent til prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ jo bare få hørt på focal :D

Jeg er ganske sensitiv på diskant men jeg vil absolutt ikke at den skal være tilbakelent, den må bare være bra.

Har hørt at det er noen som syns focal er hissige i diskanten, også JMlab sine høyttalere har litt av det ryktet.

Men det ser ut som om focal er det som kanskje passer mitt behov best.

Går det greit å drive et focal polyglass sett med en spiller? Har planer om å kjøpe en større effektforsterker til å drive frontsettet etterhvert, jeg har erfart på hjemmefronten at store forsterkere er noe som må til for å hente ut maks av høyttalere, og bilstereo er vel ikke så forskjellig? :roll:

Har veldig lyst på 6.5" men jeg tror det blir litt for mye jobb å bygge om dørene på bilen. I hifi-høyttalere så syns jeg 6.5" er bortimot den perfekte størrelsen når det gjelder bass og midbass ytelser. Til sub må man nesten opp på minst 8".

Går det an å få kjøpt ferdig dørpanel som har plass til 6.5"? Hvor mye jobb er egentlig en slik ombygging?

Er det mulig å henge en sub i hattehylla forresten? Jeg har en 15" som jeg kunne brukt, men det krever vel spesielle elementer siden det ikke akkurat blir en tett kasse?

Takk for tilbakemeldingene.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å henge en sub i hattehylla forresten? Jeg har en 15" som jeg kunne brukt, men det krever vel spesielle elementer siden det ikke akkurat blir en tett kasse?

A

Ikke å anbefale det å henge en 15" i hatteylla.

Men det er heller ikke nødvendig.

Hvis jeg forstår deg rett er du en kar som er mer opptatt av musikk enn av at håret skal flagre, og da kommer du langt med en 8 eller 10 tommers subb.

Det finnes et rikt utvalg av 10 tommere på markedet som greier seg i kasser ned mot 12-14 liter.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ jo bare få hørt på focal :D

Jeg er ganske sensitiv på diskant men jeg vil absolutt ikke at den skal være tilbakelent, den må bare være bra.

Har hørt at det er noen som syns focal er hissige i diskanten, også JMlab sine høyttalere har litt av det ryktet.

Men det ser ut som om focal er det som kanskje passer mitt behov best.

Går det greit å drive et focal polyglass sett med en spiller? Har planer om å kjøpe en større effektforsterker til å drive frontsettet etterhvert, jeg har erfart på hjemmefronten at store forsterkere er noe som må til for å hente ut maks av høyttalere, og bilstereo er vel ikke så forskjellig? :roll:

Har veldig lyst på 6.5" men jeg tror det blir litt for mye jobb å bygge om dørene på bilen. I hifi-høyttalere så syns jeg 6.5" er bortimot den perfekte størrelsen når det gjelder bass og midbass ytelser. Til sub må man nesten opp på minst 8".

Går det an å få kjøpt ferdig dørpanel som har plass til 6.5"? Hvor mye jobb er egentlig en slik ombygging?

A

Spilleren orker sikkert frontsettet til en viss grad.

Ihvertfall hvis du går for 5,25".

Hvis du ser i prosjektforumet vil du sikkert finne noen ideer om hvordan du skal få plass til 6,5".;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren orker sikkert frontsettet til en viss grad.

Ihvertfall hvis du går for 5,25".

Hvis du ser i prosjektforumet vil du sikkert finne noen ideer om hvordan du skal få plass til 6,5".;)

Effektforsterker er på SKAL ha lista.

Plass til 6.5" tror jeg desverre jeg må utsette til seinere, skal lese litt under prosjekt og se hvor mye jobb det virkelig blir. Det er tiden som ikke strekker til og det frister lite å skru bilstereo når jeg ikke har noe oppvarmet garasje tilgjengelig..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke å anbefale det å henge en 15" i hatteylla.

Men det er heller ikke nødvendig.

Hvis jeg forstår deg rett er du en kar som er mer opptatt av musikk enn av at håret skal flagre, og da kommer du langt med en 8 eller 10 tommers subb.

Det finnes et rikt utvalg av 10 tommere på markedet som greier seg i kasser ned mot 12-14 liter.

Mvh

Dag Johansen

Ja, musikk er det viktigste, og en 8 eller 10 skal jeg vel kunne klare å lure inn ett eller annet sted i den lille bilen. Syns reservehjuls sub'en til ice audio så spennende ut

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=12083&PHPSESSID=2ceb3dcb06a200fa5c2d729bc6481ae3

Synd det er så lite info om den på siden. Prisen er vel også overkommelig siden man tross alt ikke trenger bygge kasse til den så vidt jeg forstår.

Jeg får spørre og grave litt mer når jeg har penger til sub også.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Nå har jeg kjøpt spiller, det ble en sony..

Og jeg har kjøpt en effektforsterker, en eldre sony 6 kanaler.

Av høyttalere har jeg bestilt 5.25" access komponentsett og jeg får et par lett brukte 6x9" access iløpet at kort tid...

Forhåpentligvis får jeg montert effektforsterker og høyttalerene iløpet av neste uke.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider