Gå til innhold

Bytting av kabler til dynamo

Ranger emnet

wicken

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat hevet inn en forsterker og sub i bilen, å måtte sørgelig konstatere at lysene i bilen begynte å blinke da jeg dro skikkelig på.

Forsterkeren er en Spl Dynamics S-4002 ( http://www.spldynamics.fi/s-amps/s-4002-e.htm ), så jeg tenkte at kanskje dynamoen var litt underdimensjonert, men den er jo på hele 120A. Så fant jo fort ut at det er kablinga er underdimensjonert.

Det jeg lurer på er om det er vanskelig å bytte ut den kablinga?

Å hvis det er det, tar bilverksted mye for å gjøre den jobben for meg?

På forhånd takk for gode svar ;)

Gubbebil med popstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøp deg 50mm2 kabel+billig ring terminal fra tsunami, stinger, Evus eller et merke som fører litt kvalitets klemmer og klem på, dra ledningen til pluss på batteriet..

Hvorfor den "billige" ring terminalen er fordi den dyre, med skru terminering i hvertfall fra stinger har en veldi tykk flate der du skrur den fast, så bolten på dynamoen kan fort bli litt kort.

et bilverksted gjør denne jobben for deg så klart, men det er ikke vanskelige jobben så du klarer det helt sikkert selv.. kan være litt kødd å komme til, men gjør du det selv så vet du at det er gjort ordentlig..

jeg fikk et bilverksted til å legge opp større kabel når jeg bytta fra 70A til 120A men det var oppskrytt.. de fikk den tydligvis ikke på så de hadde bare lagt den løs der... så jeg hadde kun den originale ledningen som gikk der pluss en eventuell kortslutnings fare da leningen lå ganske tett mot motor blokka.. og koblet rett til batteriet :( bruker jo ikke det verkstedet igjen..

snart oppdaterer jeg tråden min som du ser link til under med akkuratt denne jobben utført for tips :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Jørgen, det her fikser vi lett. Bare å skaffe litt kabel og de terminalene så ordner vi det på statoil! Og har kanskje et par terminaler liggende.. Og faktisk noen meter 50mm^2 kabel også :)

Bare minn på å koble fra batteriet først så slipper man de spennende knistene :shake

Men kommer ikke til Vadsø før om ca. en uke..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spør meg om sikringer.. har nettopp brent opp hele bilen min.. eller alle de dyre delene har tatt kvelden da jeg klarte å snu batteriet feil vei (maxxima med 4 batteri poler på toppen) og koble minus til pluss og motsatt...

reprasjons prislapp på alt for mye.............. kanskje fortjent :( (for en newbie feil)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dere legger om den nye kabelen så må dere huske å koble den innom dynamo reelen, ellers så kan du kortslutte alt elektriske i bilen.

det skjedde med vår russebil før vi kjøpte den, var heldigvis nok å bytte den ødelagte reelen. ;)

P.S. tror det het reele kan godt være noe som spennings regulator eller noe sånt.....

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammed skrev:
når dere legger om den nye kabelen så må dere huske å koble den innom dynamo reelen, ellers så kan du kortslutte alt elektriske i bilen.

det skjedde med vår russebil før vi kjøpte den, var heldigvis nok å bytte den ødelagte reelen. ;)

P.S. tror det het reele kan godt være noe som spennings regulator eller noe sånt.....

Slipper dette om du lar gamle kabelen stå igjen og bare legger til den nye :) Ikke noe vits å fjerne den originale, er det vel?

Og sikring kan være lurt..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dammed skrev:

er vel denne jeg tenker på ja.. Går 2-3 andre tynne ledninger fra dynamoen min dit.. hva di er til er uvist.. MEN bilen min er en 2001 modell og + kabelen fra dynamo til batteri er godt vevet inni resten av lednings nettet.. mao en hel... jobb og skifte.. Lengden på ledningen blir og latterig lang på den måten det er gjort på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonic skrev:
Altså Jørgen, det her fikser vi lett. Bare å skaffe litt kabel og de terminalene så ordner vi det på statoil! Og har kanskje et par terminaler liggende.. Og faktisk noen meter 50mm^2 kabel også :)

Bare minn på å koble fra batteriet først så slipper man de spennende knistene :shake

Men kommer ikke til Vadsø før om ca. en uke..

Ah, brabra Magnar :)

Trenger ikke å dra på Statoil, drar heller på jobben til far, teknisk etats garasje ;)

Gidd du å sjekke om du har kabler og slikt liggende?

Stikker jo til Finland nu på lørdag, så er heller ikke i Vadsø før om en uke :)

Gubbebil med popstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Andre skrev:
ikke spør meg om sikringer.. har nettopp brent opp hele bilen min.. eller alle de dyre delene har tatt kvelden da jeg klarte å snu batteriet feil vei (maxxima med 4 batteri poler på toppen) og koble minus til pluss og motsatt...

reprasjons prislapp på alt for mye.............. kanskje fortjent :( (for en newbie feil)

Hæææ.

Per....

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Golf 4 skrev:
Hæææ.

Per....

Når vi hadde sveiset batteri kassene kl 02.15 lørdag natt så var Erik Andrè litt ivrig på å sove tror jeg. Så det gikk litt fort for seg når han kobblet opp batteriet, å da klarte han å snu batteriet 180 grader så polene kom på feil side.

Resultatet ble knerta dynamo, starter, cd spiller og servo (elektrisk servo dritt)

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider