Gå til innhold

Bytting av kabler til dynamo

Ranger emnet


wicken

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når vi hadde sveiset batteri kassene kl 02.15 lørdag natt så var Erik Andrè litt ivrig på å sove tror jeg. Så det gikk litt fort for seg når han kobblet opp batteriet, å da klarte han å snu batteriet 180 grader så polene kom på feil side.

Resultatet ble knerta dynamo, starter, cd spiller og servo (elektrisk servo dritt)

 

Kondolerer :shake

Gubbebil med popstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å legge opp en ekstra joring mellom motor å karoseri, bruker ikke være så overdim på dem heller..

 

Er vel ingen biler som har noe sikring på hovedkabelen. den bruker å gå fra bateri til starter så fra starter til dynamo..

 

Har bestandig på mine biler satt en ekstra kabel fra dynamo b+ direkte til bateri. så en ekstra kabel fra lokka til karoseri. Noen har jeg joret ekstra mellom dynamo og blokk også..

 

Vis du tar ett voltmeter og setter mellom b+(hovedkabel) på dynamoen og + på bateriet vil du se om det er noe spenningsfall mellom dynamo og bateri.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hvordan dynamo du har det.. har du mer ampere til overs på dynamo enn hva forsterkeren din trekker så kan du le av han.. hvis ikke så klarer kondesatoren å levere 14volt selv når dynamoen ikke klarer det.. har du svær dynamo originalt må du bare ha enda større.. er den stor originalt er vel bilen pakka med andre elektriske komponenter.. klima anlegg etc altså ikke mye til overs.. større kabel hjelper kun til mindre spenningstap så lenge dynamoen klarer å levere

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med 120A, men siden det er det originalt har du ganske heftig trekk i bilen også, diesel bil? klima anlegg? etc.. som du sier i posten om at du trodde at det var en underdimensjonert dynamo.. vel da hadde nok bilmerke fått mye reklamsjon på bytting av batteri.. Men har bilen din 120A originalt betyr ikke det at du har 120A til å drive stereo anlegg med..

 

Jeg har oppgradert fra 70 til 100 i bilen min og det fungerer greit.. anlegget mitt trekker vel 40A på normalt lytte nivå.. 70A på max ved 14.4volt men hører aldri på full guffe..

 

men moro å høre.. folk som sier.. WOW jeg har så stor dynamo.. uten å tenke på at bilen faktisk trengte den dynamoen før de instalerte anlegg.

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, merkelig nok de "fleste" med normal anlegg skal mene at de trenger en større dynamo...

 

ifølge ohms lov så har man 2 verdier som kan gi en gitt effekt: altså strøm (I) og spenning (U). I det tilfelle der strømmen er begrenset til en maksimal verdi (feks 75Amper) sier seg selv at ved å øke spenningen kan man hente mer effekt... er det så vanskelig å forstå?

 

selv har jeg en såkalt "liten dyanmo" på 75 Amper, men med den kan jeg drive 5 forsterkere der SS Van Ghog 1600.2 (den på ekte 2x800watt i 4ohm) er kjent for å være strøm krevende (sikring på 240A) men min ladde spenning er på 14,7-14,8volt det meste av tiden og selv om jeg spiller høyt...kan spenningen falle til 14,3volt -og dette bare men en liten dynamo på 75Amper som sagt... bruker selv ingen kondensator.

 

Dette krever at du er systematisk og gjør riktige ting på riktig måtte: legg nye og større kabler i TILLEG til de nåvarende -hadde du lest andres tråder/prosjekter hadde du allrede fått greie på de- ;)

-ny kable mellom + fra dyanmon til + på batteriet -personlig synes er dumt å ha større tversnitt enn 33 her, da denne kablen ikke er sikret på noen måtte men bruk armert isolasjon og så kort som mulig..

-ny jordings kable mellom chassiset på dynamon og - på batteriet, her så stor tversnitt som mulig og kort self.

-ny kable mellom - på batteriet og jordings punktet i karoseriet, stor tversnitt og så kort som mulig.

 

dette vi gi deg bedre og optimal ladde spenning/strøm;) at lyset er rene disko lys skyldes mest bilens elektriske system men først og frenmst den underdiemsnjonerte kablen mellom batt og chasiis på minus siden...

 

en kondensator holder ikke opp spenningen noe merkbar med mindre den er større enn 10farad og den holder heller ikke så lenge uansett hva andre "tror" det er en regne stykke for det, og kallles tidskonstant for laddning/utladning. Men et baterie kan levere strøm/spenning i mye lengre tid enn de fleste kondensatorer...og desuten vil prisen på et batteri være mindre enn hva en virkelig stor kondis koster...:)

 

har jeg glemt noe mer? bytt ladde regulatoren din til en 15volts hvis du bruker gele batterier -her glemmer de fleste også å oppgradere...da gele batt trenger høyere ladde spenning.

 

en diesel bil trekker/behøver mest strøm bare ved oppstart og selve starteren som er kraftigere (eller har jeg misforstått helt?) og gløderne går på, ellers er ikke noe mer strøm krevende utstyr enn kjøre lys og det vanlig!(?) uansett elektrisk utstyr er ikke disse i konstant bruk til enhver tid, det samme som en forsteker på flere hundrede watt er ikke "alle" disse watt i konstant bruk...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes hele den dynamo saken er litt bak mål jeg,etter min mening så er det meeeget skjelden man spiller full guffe iså lang tid att man går tom for strøm under kjøring. trekker annleggene deres så mye strøm att de går tom for strøm under kjøring med en fks 70a dynamo? mesteparten av spillinga fåregår vel når motoren ikke går? da hjelper det lit med 140a dynamo.

var en som nevnte att annlegget dro 40a ved normalt lyttevolum,det høres mye ut synes jeg. mine brax amper skal liksom trekke 100a pr.stk,men jeg har sikkret dem med 40a sikringer,og den har aldrig røket,og det har vært spillt full guffe myyyye.....max gainet er de også....

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anna ting er det at dynamoen trenger og få litt fart på seg for og funke.. Min 80A hiatchi dynamo oppgitt til og lade mere enn 23amper ved 1500rpm og mere enn 87A ved 5000rpm.. (kilde: fabrikk service manualen)

 

Skal vel spille rene sinus toner skal en komme opp i brutalt strøm trekk??

 

Har man en forsterker som er oppgitt til 1000rms og er 50% effektiv, altså ett strøm trekk på 2000watt. Eller 139amper ved 14.4volt.. Halvparten av dette er strøm trekket ved spilling av musikk... altså 69.5A... I TEORIEN vel og merke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda ett eksempel: bilen til kenneth bakken,en ikke så ukjent volvo 740,den har 4 stk genesis dual mono extreem amper,kenneth brukte en sånn 15a lader som autocusom selger,og den klarte faktisk å holde anlegget gående på ganske så høyt volum under innspilling av ellementer i maaange dager.....rare greier,for disse genesis ampene er kraftige saker....

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg nevnte det jeg sa fordi hvis dynamoen ikke har nok strøm reserver så henter forsterkeren strømmen fra batteriet.. JA DET SKAL VARE LENGE om du skal lade ut batteriet.. Men batteriet HAR 12,noe VOLT og ikke 14.4 som de fleste biler har som lade strøm

 

sikring 100A (for å gjøre det enkelt)

ved spenning på 12volt P=12x100= 1200Watt

ved spenning på 14.4volt P=14.4x100= 1440watt

 

det er effekt tap på 240watt det...

hvor stor virknings grad dette har for de som har greie på det regne ut.. men effekt tap ser jeg på som bortkasta penger

 

hva er vanlig lytte nivå? det JEG pleier å lytte på er vanlig for meg.. samme hvor høyt kennethB sinn volvo pleier å lytte på eller hvor høyt anders sinn civic spiller til daglig.. vanlig for meg er akuratt der jeg har volumet mest.. skal vi ta vanlig blant befolkningen så trekker ikke noen anlegg mye strøm.. en del med p4 som går hele dagen i firma bilen. trekker nok gjenomsnittet ganske mye ned

 

og jeg sitter sjelden i bilen når jeg ikke kjører å lytter til musikk.. kanskje hvis jeg syns det krever instillinger, men det er når jeg kjører jeg hører på musikk i bilen så hvis dette er noe du driver med så er ikke det vanlig for meg fordet.

 

Emma biler som du nevner har nok ikke behov for dynamo bytte eller å ha en kondensator, men det finnes andre typer anlegg på bygda i Norge.. bass junkies som har strømtrekk på langt opp mot 400A. om ikke dette er vanlig så er rundt 250-300 ganske vanlig i dag.

 

og selv uten sånne trekk syns jeg det å ha for mye strøm som noe posetivt.. headroom kalles det. Ha for lite strøm blir det samme som å ha for lite av alt mulig annet.. liten junior, for lite hesterkrefter i bilen, for lite sex.. ja ta den ditt du vil.. men det grunner i at det er bedre å ha og ikke ha brukt for det.. enn å ha brukt for det man ikke har

 

og en rettelse: kennetb har bytta til 25A lader nå cossie. men stemmer det, han dro anlegget med en 12.5A lader..

 

men strømtrekket er jo ikke akuratt voldsomt i den bilen da.. når jeg ser på Jan Axel sinn corolla i teamfortknox.. trekker mer enn 350A i bass slagene og det på 1 firekanaler og en mono blokk fra JL AUDIO :D

så spørsmålet er jo hva faen man er ute etter.. skal man ha dunka dunka og ikke slite ut batterier å slippe å lade.. bytt dynamo.. sett på en kondensator sett på sol panel.. dra den helt ut og HUMPH videre.. sitter man å hører på jazz fordi blåse instrumenten låter som sex for øret så er behovet noe annet.. det sier seg selv

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår