Gå til innhold

Bytting av kabler til dynamo

Ranger emnet


wicken

Anbefalte innlegg

headroom sier du ja,å lytte til musikk når du kjører bil som er senket og har lavprofildekk,så går vel mesteparten av de frekvensene som krever strøm rett til H.....dvs alt forsvinner i veistøy....men for guds skyld,monter store dynamoer som fjell,ikke noe bakdel med det.

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For en råner som BRUKER anlegget hver lørdag i flere timer som igjen har f.eks 2 monoblokker fra Hifonix. Ta f.eks Brutus. Si at den i tilleg er på 1500 w rms. Så kjører vedkommende med 2 stk 15 Strocker pro. Hver amp trekker si 200 ampèr. Hvordan ville dere løst strømproblemet? Bilen er en..... Golf 2? Orginal 65 amp og diesel har 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig nok kan flere av oss spille høyt og nemlig med bedre kontrol og kvalitet en de fleste biler fra bygda men ikke noe mindre strøm trekk for det... men som cossi allrede sier: sett gjerne en stor dyamo selv om behovet ikke er så reelt :) ang det det cossi også nevner ang størrelsen på sirkingen har nøyaktig det samme erfaring da jeg hadde ikke andre sikringer enn 60Amper til min VGA 1600.2... :) vet ellers om en dedikert dB bil som spiller over 147db som bruker mindre sikringer enn "anbefalt" :)

 

kaare: om man har så stor forbruk som du nevner da er lite dumt å bruke så liten dynamo self, ting må tas i betrakning og da er flere batterier som kan levere strøm over lengre tid en av betingelse for å kunne utnytte anlegget optimal, da lavere spenning i batteriet gjør at forsterkeren trekker mer strøm OGSÅ... og en større prosent av dette går til mer varme enn hvis batt spenningen hadde vært høyere ;) -hvor får dere lov til å spille for full guffe i flere timer på fredager uten at purken dukker opp?? her i horten blir man fort jagget :)

 

skal man råne og spille musikk for alle andre i flere timer uten å ha motoren i gang så krever det flere batterier, størrelsen på dynamon er viktig bare når du ønsker å ladde opp bateriene på kortest mulig tid... mindre dynamo gjør at du bruker lengre tid på å ladde de opp. Self man kan ikke ha for mye strøm heller:)

 

men 350A i strøm trekk ved bass? og hvor mange dB spilles da Erik? hørtes bare alt for mye kontra dB Drag biler og egen erfaring.

 

dunka-dunka er vel vanlig for de fleste ville jeg påstå, forkjelleng ligger først og fremst mye kvalitet er i dette, selv liker jeg å lytte til musikk med mye bass informasjon og musikken skal gjerne kunne føles fisisk og siden jeg kjører ca 2 timer hverdag er det bare moro med passer høyt musikk, men som sagt greir meg fint uten så stor dynamo og uten kondensator og...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dere sier 400A mener dere ampere eller ampere/time? for snittet a/h vil jo bli mye lavere! for ett bass donk er jo ikke konstant... la oss si at mono blokken spiller ett signal på 0,5sec annenhvert secund da vill jo mono blokken trekke 100A/H er jeg helt på jordet nå? har aldri tenkt på det på denne måten:P

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville IKKE påstå det var "nytteløs" da man kan spille i flere timer uten å ha motoren i gang og om dynamon er på 45Amper så vil bilen bruke kanskje 2-3 eller flere timer for å ladde disse batteriene opp. ;)

 

og igjen ladde spenningen er ganske avgjørende på dette! fordi selv om dynamon skulkle være på fantastiske 1000Amper vil ikke den ladde batterien så lenge ladde spenningen ikke er over batt spenningen... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg glemt noe mer? bytt ladde regulatoren din til en 15volts hvis du bruker gele batterier -her glemmer de fleste også å oppgradere...da gele batt trenger høyere ladde spenning.

 

En 15V laderegulator; leverer den 15V, eller litt lavere? Gelebatteriet mitt skal ha 14,3-14,7V. IKKE 15V for da utskilles det noe fra batteriet siden det koker - som ødelegger levetiden.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

headroom sier du ja,å lytte til musikk når du kjører bil som er senket og har lavprofildekk,så går vel mesteparten av de frekvensene som krever strøm rett til H.....dvs alt forsvinner i veistøy....men for guds skyld,monter store dynamoer som fjell,ikke noe bakdel med det.

kanskje derfor noen vil ha litt ekstra.. så de kan overdøve veistøyet?

 

viste ikke at det ble mer veistøy av å senke bilen 30mm da.. merka ikke noe spess.. dekkene derimot bråker noe helt forferdlig.. men de blir bytta ut til noen som støyer halvparten av de jeg har nå.. blir nok ikke borte helt, men alt som hjelper tar jeg imot

 

 

men 350A i strøm trekk ved bass? og hvor mange dB spilles da Erik? hørtes bare alt for mye kontra dB Drag biler og egen erfaring.

Vetta faen hvor mange db det spilles der.. har aldri målt og kommer vel aldri til å måle heller.

 

dunka-dunka er vel vanlig for de fleste ville jeg påstå, forkjelleng ligger først og fremst mye kvalitet er i dette, selv liker jeg å lytte til musikk med mye bass informasjon og musikken skal gjerne kunne føles fisisk og siden jeg kjører ca 2 timer hverdag er det bare moro med passer høyt musikk, men som sagt greir meg fint uten så stor dynamo og uten kondensator og...

 

Nå har du tweaka dynamoen din endel så lade spenningen er mye høyere enn originalt. Du snakket også om at den var mer effektiv enn originalt.. altså at den var på 75 og ikke 60 fordi den var sliten..

 

Du kan ikke gå ut ifra at alle har det. flertallet av biler lader sikkert under 14.4 da dynamoen er slitt i den gamle bilparken i norge.. og har man ikke mulighet for å tweake dynamoen må man ha en ny.. hvorfor ikke kjøpe en som gir litt mer guffe?

 

ville IKKE påstå det var "nytteløs" da man kan spille i flere timer uten å ha motoren i gang og om dynamon er på 45Amper så vil bilen bruke kanskje 2-3 eller flere timer for å ladde disse batteriene opp. ;)

hva hvis du bruker 43A på lys, varmevifte, sete varmer, vindusvisker, varmetråder,elektisk radiator vifte, elektisk servo pumpe(by kjøring), abs bremsen, antispinn (det er glatt) og bruker sigarett tenneren hvert kvarter?

 

tror det batteriet for lav leve tid for å være ærlig

 

og igjen ladde spenningen er ganske avgjørende på dette! fordi selv om dynamon skulkle være på fantastiske 1000Amper vil ikke den ladde batterien så lenge ladde spenningen ikke er over batt spenningen... :)

 

peker tilbake på tweaking av din egen dynamo

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår