Gå til innhold

Bytting av kabler til dynamo

Ranger emnet


wicken

Anbefalte innlegg

det eneste jeg ville ha fram Erik er at ved å øke laddespenningen så trenger man ikke så stor dynamo... ro deg ned... jeg vet hvor du bor...:hammer :)

 

hvis man setter en ladde regulator på 15volt så vil den i praksis yte rundt 14,3-14,8 men sjelden 15volt ;) billigste oppgraderinf man kan foreta i det elektriske anlegg men self batteriene må være av gele type!

 

Erik: hvis du skal fortelle at en bil trekker 350A så hadde vært greit å vite hvor høyt det spilte da det kan være snakk om over 140dB eller mer og da er ikke dette noe lydnivå som de fleste kan oppnå med vanlig anlegg ergo ikke så stor strøm trekk heller... ;)

 

:) hvis dynamon er på 45Amper og man forbruker 43 amper så er det bare 2 Amper til rådighet for å ladde batteriene... og på samme måtte da bruker man mange flere timmer på å ladde opp batterieneog om dynamon er mindre enn 43 amper -feks 20A- så vil bateriene tappes sakte over lengre tid og...

 

så tidligere nevnt de fleste forsterkere har en hvile strøm på rundt 3-5Amper og øker til rudnt 3-15Amper ved normal lytte nivå (normal lytte nivå er ca nivå med volum der man kan normalt pratte med andre personer uforstyrret) og om du har en mono forsterker eller 6 kanaler så vil det være den samme hvile strømmen men om det er den siste vil den ha noe høyere hvilestrøm siden den bør ha en kraftigere power supply siden det er flere kanaler å drive. Men self, om man skal drive alt av elektrisk i bilen samtidig vil det fort bli et problem om man ikke har litt sun fornuft og innser enkle ting slik som dette....men self en god argument for å kjøpe seg en mye større dynamo :)

 

kondesator har de fleste tideligvis ikke nok kunnskap for å forstå dens virke måtte i en mer kompleks system... dette er ikke en kondis koblet til et likereter som glatter ut spenningen og går rett til utgangene(slik en hjemme forsterker gjør og de fleste tror er det samme i bilen)... da dynamon har en likeretter og allrede en mega stor kondis på ca 1000Farad(batt på ca 75A/h) og dette koblet til en DC/DC omformer som jobber/switcher med frekvenser over 50Kilohertz... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

RORÆ..NER!!!

 

haha er rolig jeg James :) dessuten virker du så stressa for tiden at du har ikke tid til å besøke meg med lol skiltet ditt :D

 

er 99% enig i siste posten din også :)

 

Men nok herping av denne posten fra min side vi for ta det neste gang vi treffes :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes hele den dynamo saken er litt bak mål jeg,etter min mening så er det meeeget skjelden man spiller full guffe iså lang tid att man går tom for strøm under kjøring. trekker annleggene deres så mye strøm att de går tom for strøm under kjøring med en fks 70a dynamo? mesteparten av spillinga fåregår vel når motoren ikke går? da hjelper det lit med 140a dynamo.

var en som nevnte att annlegget dro 40a ved normalt lyttevolum,det høres mye ut synes jeg. mine brax amper skal liksom trekke 100a pr.stk,men jeg har sikkret dem med 40a sikringer,og den har aldrig røket,og det har vært spillt full guffe myyyye.....max gainet er de også....

 

Ehrm.. Det at man går tom for strøm er vel ikke akkurat det som er problemet her.. Problemet er at lysene på bilen blinker, å det skal de jo strengt tatt ikke gjøre. Vet ikke med deg, men jeg trives nu ikke med denslags..

Gubbebil med popstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm nå har jeg lest 4 sider med MYE interresante tanker her :)

 

men fant ikke noe svar på min grubling.

 

på min 190E så er det en "sokkel" på dynamokablene.

og jeg vill da ikke få mere enn 2,5mm" kabler inn på di.

 

MEN om jeg hadde lodda på større kabler 1 cm lenger ute på kabelen.

vill det da hjelpe eller vill den cm med 2,5mm" trekke som om hele kabelen var 2,5mm" ?

takker meget for svar :)

 

ps. jeg må ha nytt batteri. va ville vert mest gunstig. kjøpe ett stinger batteri til ca 2k eller å kjøpe to "vanlige" batterier til ca 1k hver ? :)

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm nå har jeg lest 4 sider med MYE interresante tanker her :)

 

men fant ikke noe svar på min grubling.

 

på min 190E så er det en "sokkel" på dynamokablene.

og jeg vill da ikke få mere enn 2,5mm" kabler inn på di.

 

MEN om jeg hadde lodda på større kabler 1 cm lenger ute på kabelen.

vill det da hjelpe eller vill den cm med 2,5mm" trekke som om hele kabelen var 2,5mm" ?

takker meget for svar :)

 

ps. jeg må ha nytt batteri. va ville vert mest gunstig. kjøpe ett stinger batteri til ca 2k eller å kjøpe to "vanlige" batterier til ca 1k hver ? :)

 

Er ikke helt sikker på hvordan dynamo som sitter i den bilen. men er det mange ledninger som går inn på den kan det høres ut som om det er en dynamo uten spenings reg. da må du ikke koble deg inn på ledningen som gir strømen ut fra dynamoen..

Problemet ligger ikke bestandig i for tynne kabler men dårlig kontakt og nedninger som har blitt overbelastet.

Men vis du setter på en del forbruk på bilen mens den går som setevarmer,fjernlys,ellbakrute, så måler du mellom b+ og + på en bil da vil du se om du taper noe spenning i kabelen mellom dynamo og bateri. men er det en uten spenning reg må man vel måle på den..

Har du noen bilder av dynamoen så hadde det kunne vært lettere å si noe..

 

Glemte å si sett aldri ett vanelig bateri inne i bilen eller bak. blir mye knalgass og det fører til rust..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm så¨du mener jeg skal bare ha 2,5mm2 kablene fra dynamoen ?

går tre kabler fra dynamoen til en slags fordeler elrs så går det videre til batteriet.

 

skader vell ikke å sette på større dimensjon på kablene vell ? eller ?.

 

 

hmm skal se om jeg får tatt noe bilde av det så er det sikkert litt lettere å forklare :)

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm så¨du mener jeg skal bare ha 2,5mm2 kablene fra dynamoen ?

går tre kabler fra dynamoen til en slags fordeler elrs så går det videre til batteriet.

 

skader vell ikke å sette på større dimensjon på kablene vell ? eller ?.

 

 

hmm skal se om jeg får tatt noe bilde av det så er det sikkert litt lettere å forklare :)

 

uten å være helt sikker så tipper jeg den fordeleren som du sier er spennings regulatoren, sp da må du koble deg inn på kabelen rett ved dynamoen og til den med en ledning. så sette en der fra til bateriet.. for å være sikker på at ikke noe blir galt..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår