Gå til innhold

Levetid på regkjede 1997-1998 modell

Ranger emnet


knuhen

Anbefalte innlegg

  • 7 months later...

Var inne på en garanti jobb på min Voyager 96 mod 2,5 td da jeg fikk beskjed om å skifte kjede pga at den da var strukket. Da hadde den gått 80 000 km siden siste skifte. Normal intervall var vist 120 000 km. Grunnen i mitt tilfelle var at bunnpanna hadde fått en liten smell sammen med sugesilen, noe som vistnok var en vanlig hendelse. slik at oljetrykket ble for lavt til å holde optimal stramming på registerkjedet. Har nå montert egen måler for oljetrykket slik at jeg har kontroll på det.

Har nå helsyntetisk olje fra merkeverksted, men kommer til å gå over til ei tykkere olje for å få opp trykket litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et kit for å bygge om til dobbelt kjede. Det koster ca 10.000. Oslo Sylinderservice har det.

 

Har dere sett det originale kjedet? Ser ut som noe jeg ikke ville brukt på en racersykkel...

 

Vi skiftet selv, det er ikke enkelt men det er fullt mulig hvis du har litt erfaring og utstyr.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei, hviken erfaring har dere med registerkjedet på 1996 og 1997 modellene av Diesel motorene ? (vet de kan ryke og er problem)

 

Måler dere strekket hver 12.000 km ?

Hva anbefales de å byttes på ?

Hvor lenge har du kjørt uten å bytte ?

Andre erfaringer ?

 

Vi hadde registerras på litt før 100' km. En sen søndag kveld med fullastet feriebil, en 2-åring, 3 hunder av den største typen, rett utenfor Hokksund på vei til Oslo sa det bang. Karen fra NAF Kongsberg ymtet frampå om leiebil i Kongsberg av typen Peugeut 104. Det ble tur på lasteplanet til Drammen, maxitaxi derifra til Oslo med hele feriereisegodset og noe å snakke om siden...

 

Ikke helt uventet nektet Møller å ta det på garantien, det var jo gått nesten 6 måneder over garantitiden.

 

Hadde jeg visst bedre hadde jeg tatt bilen rett til verksted når bilens turbo fusket. Men, siden det var mindre enn en måned siden siste service og jeg var på ferie utsatte jeg besøket...

 

Det er nå gått 80'km og jeg begynner å lytte mer etter ulyder...

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men følgende 2 ting er det som tar livet av kjeden:

 

1. Bunnpannen er skadet, ref det over og det kan Bragstad på Steinkjer bekrefte.

 

2. Oljetrykket synker på grunn av slitasje i toppen på vippearmer og vippebukker.

 

Min forrige kjede holdt 600 mil !

 

Bragsta byttet da selfølgelig kjede, og kostet på nye deler i toppen. Kjedebytte koster her på Steinkjer ca 10.000,- mens utbytte av det i toppen koster ca 12.000,-

 

Symtomer på kjedestrekk:

 

Bil starter ikke like enkelt, slår liksom tilbake noen ganger og putrer i vei, men går ok når den starter.

Bilen "vandrer" på turtall.

 

Mål kjeden hver 1200 mil og unngå problemet. Havari koster ca 25000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjørt Volvo, men valgte denne for noen år (om den går så lenge da):violin:

 

Joda bilene er ok, så lenge man passer på dette j. kjede.

Kjekk bil med gode kjøreegenskaper, god plass, kan trekke vogn på 1600 kg, går på 0,7 (diesel) Kunne faktisk tenkt meg en 2000 eller nyere, men det blir kanskje V70 neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hmmm... blir litt skeptisk når jeg leser dette!

 

Jeg har jo byttet til dobbelt kjede, men jeg har satt på en manuell oljetrykksmåler og måler skremmende lavt oljetrykk. Ligger vel på 1,4bar under kjøring og ned mot 0,5bar på tomgang...

 

Vi hadde ennå dårligere oljetrykk opprinnelig, men vi startet bilen med toppdekselet av og fant en vippe som var skikkelig slitt og lakk olje fra akslingen. Vi skiftet vippen med en annen brukt vi hadde liggende og oljetrykket økte en del. Har pusset inn støtstengene i vippene, men her lekker det mye olje fortsatt.

 

Merker nå når det blir kaldere at motoren går ujevnt når jeg starter. Er det doble kjedet i ferd med å bli strekt også? Hva er sammenhengen mellom at kjedet blir strekt og lavt oljetrykk? Har ikke lyst til å bytte vipper uten grunn, men har selvsagt ennå mindre lyst til å oppleve registerkjederas igjen...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet litt om mine erfaringer med å skifte vipper og støtstenger på Chrysler'n vi hadde.

Fra å ligge på drygt 1 bar så kom æ opp på 2,8-2,9 bar (står vel også i en tidligere tråd)

Som knuhen skriver så er trykket svert avhengig av støtstengene og bukkene.

Snakket selv med flere som ikke hadde den helt store trua på at trykket skulle bli så mye høyere etter bytte men ble gledelig overrasket selv ja. for støtstengene var SLITT, så ingen tvil om at mye oljetrykk forsvant der ja.

 

ian928, skift vippbukkene og støtstengene. ring Cylmo i Trondheim og spør om pris, mye billigere enn å kjøpe på merkeverksted. Tipper du får samme resultat som på min motor når du skifte dem

 

John-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår