Gå til innhold

Levetid på regkjede 1997-1998 modell

Ranger emnet

knuhen

Anbefalte innlegg

• 2 months later...

Skeptisk.

Kjøper meg chrysler grand voyager i morgen, 2,5td. Vet ikke om det er byttet reg.kjede. Den er gådd 161000km, så etter skrekk eksemplene tyder det på at denne er byttet, men det finnes ingen dokumentasjon på dette.

Blir litt skremt av alle problemene som oppstår.

1. Hva koster register-kjede kit?

2. Hvordan måler en strekk på kjede?

3. Hvor lenge holder støtstenger og vippearmer?

4. Hvordan ser man at de er slitt? Hvorfor slites de så fort?

5. hvor monteres oljetrykksmåler?

6. Hvilke Olje bør brukes? Skifte pr 7000?

Mange spørsmål:D svar mottas med takk!!

Lurer også på om det går å flytte de orginale baksetene litt bakover, omså modifisere litt på fester/sete? Noen som har gjort noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært VELDIG skeptisk til å kjøre rundt uten å vite når kjedet var skiftet sist. På den annen side finnes det eksempler på at kjedet ryker rett etter at det har blitt skiftet, så her har man ingen garanti. Husk at dette bare gjelder 96 og 97-modellene!

1 I følge Knuhen koster originalt kjede 3800 i Sverige. Dobbelt kjede-kit kostet 10-12.000.

2 Jeg vet ikke hvordan man måler strekk på kjedet, men jeg antar at det gjøres ved å se hvor mye ute av sync pumpa er. Hvis man må demontere og måle på selve kjedet er det like greit å bytte kjedet etter min mening.

3 Vet ikke

4 Du kan starte motoren uten toppdekselet og se om det strømmer mye olje fra en vippe f.eks (det gjorde det hos oss). Det beste er antagelig å måle trykket. Slitte vipper gir lavt trykk. Vet ikke hvorfor de slites så fort, det er merkelig, VM er ansett som gode båtmotorer. Kanskje det har mer med mange kaldstarter enn driftstid?

5 Du får kjøpt T-stykke som du monterer der den originale oljetrykksgiveren står. Deretter monterer du begge giverne i T-stykket.

6 Vet ikke. Jeg har fylt Statoil 20-50 Classic olje, men jeg ser at det tar tid å få opp trykket når det er kaldt, så jeg tør ikke anbefale det. Men det gir høyere oljetrykk når motoren er varm.

Jeg har en teori om at kjedet utsettes for størst belastning når bilen går på tomgang og kjedet kan få anledning til å slakke seg og strammes til med et rykk. I så fall er det en fordel å kjøpe en bil fra "Landet" som ikke har stått i kø og putret. Men som sagt dette er en personlig teori. Jeg lar ihvertfall ikke min gå på tomgang unødvendig...

Vi har flyttet setet bakover, festene passet i neste "trinn" i gulvet. Vet jo ikke om alle har samme patent men for oss var det grei skuring.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for kjappt svar!!

Har undersøkt med verksteder og begge tidligere eiere. Konklusjon, mitt registerkjede har rullet 161t km!!!

Har også ringt chryslerforhandler for pris på bytte, 13.000kr. Det synes jeg var litt drøyt.

Hørt to andre plasser, men ble henvist til forhandler.

Forsto det slik at en ikke trengte spesialverktøy, men at det innebar mye arbeid, blant annet noe varming??

Noen som har skiftet regkjede selv? tar det lang tid? tips?

Ser en får regkjede, strammer for ca 2000kr hos cylmo, Trenger jeg å bytte drevene?

Har ikke sett så nøye på seteanordningen enda, men det kan se ut til at setet er for bredt til å flytte bak, men kan jo hende det går akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte bare kjede og strammer krever ikke noe varming nei. Det er en del arbeid å komme til for å gjøre jobben. En av utfordringene er å løsne og sette til bolten som holder svinghjulet, den sitter med et vanvittig moment (grunnen til dette er at det kun er momentet på denne mutteren som holder et drev som driver oljepumpa) og det er ingen enkel måte å holde igjen motoren på. Det finnes et spesialverktøy hvor du demonterer startmotoren og setter inn noe som stopper svinghjulet. Jeg tok ned bunnpanna og la en dugelig kloss mellom veiva og blokka...

Etter å ha sett det originale kjedet og pratet med diverse Chrysler-verksteder så ville jeg vært skeptisk til å montere originalt kjede i det hele tatt...

Si ifra hvis du bestemmer deg for å skifte kjede selv så skal du få noen tips.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da er regkjeda byttet for 3 gang på 40.000 km.

Garantisak. Denne hadde gått 18.000.

Verkstedet på Steinkjer (Bragstad) hevdet det også var avleiringer i silen på oljepumpa, så de fikset dette.

Når jeg kjøpte bilen var jeg klar over problemet, men selgeren fortalte at kjedene gikk ca 80.000.

Verkstedet anbefaler også mineralolje 10-40

Hvor langt har deres gått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er regkjeda byttet for 3 gang på 40.000 km.

Garantisak. Denne hadde gått 18.000.

Verkstedet på Steinkjer (Bragstad) hevdet det også var avleiringer i silen på oljepumpa, så de fikset dette.

Når jeg kjøpte bilen var jeg klar over problemet, men selgeren fortalte at kjedene gikk ca 80.000.

Verkstedet anbefaler også mineralolje 10-40

Hvor langt har deres gått ?

Mener du at du har hatt ras etter kort tid selv etter å ha byttet vipper og støtstenger? Interessant informasjon...

Vil gjøre deg oppmerksom på at når vi plukket ned etter ras så hadde en del av det knuste kjedet gått inn i oljepumpa og skadet den. Det var også en del hakk og skader på drevene til kjedet. Vet du om verkstedet har byttet noe av dette? Det kan være f.eks en bøyd tann på et av drevene som ødelegger kjedet ditt.

Har ikke kjørt så mange tusen km, men det har gått problemfritt nå heldigvis. Det doble kjedet vi har montert er "garantert" 100.000km eller ett år (det som kommer først) men det forutsetter antagelig at det er montert av et godkjent verksted.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen:

Regkjede skiftet på 107.000 (Tror det var havari denne gangen)

Jeg kjøpte den for 2 år siden, bilen sto da på 150.000

Kjeden måtte så byttes like etter min garanti på 0,5 år, altså på 163.000 (Bragstad hevdet den var bra på min kontroll like før garantien gikk ut) Ble da enig om at jeg kostet delene, og de jobben, men burde vel ha tatt dette videre ser jeg i ettertid. Var foresten denne gangen i kontakt med NAF advokat her på Steinkjer, og han mente jeg hadde en god sak. Kjeden hadde da gått 43.000 (selger hevdet snitt på 80.000 var normalt (når jeg kjøpte bilen).

Var så inne på sjekk ved nesten 170.000. Regkjede var da strekt 4grader og oljetrykket var 2,5 bar v.4000 rpm. Denne kjeden holdt altså nesten 7000 km (Noen bedre ?!). Noen dager etter ringte Bragstad å ville skifte vippearmsbukker og støtstenger, da oljetrykket på 2,5 var for dårlig. Dette skiftet de uten omkostninger.(kostnad ca 11.000,-) Oljetrykket steg da til 3,5 bar v.4000rpm, og jeg hadde ny kjede igjen. målte så kjeden flere ganger denne sommeren,høsten og strekket lå på ca 0,5 grader de neste 9000 km. Så nå like før 1 års garantien utløp, dro jeg på Bragstad å skulle måle kjeden på nytt. Bilen hadde nå gått nesten 18.000 etter forrige kjedebytte. Fikk da melding om at de måtte bytte den igjen, strekket var blitt 3,5 grader. Altså 3 grader på ca 9000 km. Oljetrykket var også lavt igjen. De skiftet kjeden og tok av bunnpanen og fjernet "grums" som lå i silen på oljepumpen. Oljetrykket var nå over 3 bar ved 4000rpm.

Da jeg selv holder bilen vedlike svært godt, bytter jeg ole vår og sommer, kjører ca 20.000 i året.

Garanti er ok, 1 år/20000 km, men heldigvis er det vel noe som heter reklamasjon.

Spørsmålene mine er :

1.Kan jeg kreve å heve kjøpet etter 2 år/40000km 3 regkjeder ?

2.Hva med om kjeden nå holder like over 1 år, og må byttes igjenn, er det fortsatt firmaet som må ta dette, da en regkjede normalt skal holde mye lenger ?

3. Noen som kan forklare meg at det er normalt å måle oljetrykket v 4000 rpm, da en diesel i normal drift går på 1500-2000 rpm, ofte også på under 1000 på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

1. Aner ikke

2. Aner ikke

3. Helt enig med deg, hvem kjører disse motorene ved 4000rpm!? I spesifikasjonen til det doble kjedet vi har kjøpt står det at trykket skal være minst 1,1bar, men det står ikke noe om ved hvilket turtall dette gjelder. Jeg antar at dette betyr at trykket aldri skal komme under 1,1bar.

Jeg har en teori om at det er tomgangen som belaster kjedet hardest. Det er to grunner til dette, den ene grunnen er at det er da oljetrykket er lavest og derfor kraften på strammeren minst. I tillegg vil ujevn belastning fra kam, diseselpumpe og veivaksel kunne sette kjedet i en egensvingning slik at det blir slakt og rykkes stramt igjen vekselvis. Du kan se denne effekten på en slakk viftereim f.eks, når du ruser motoren blir reima stram. Jeg lar aldri motoren stå på tomgang over tid pga dette.

Lar du motoren gå mye på tomgang? Har videre en teori om at folk i urbane strøk opplever mer problemer med kjedet fordi de står mye i kø...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tomgang, men ikke alt for mye. Bragstad tror det er starten som tar livet av kjeden (ialefall at den slites mest da)

Kompis avmeg byttet også det i toppen og kjede for 1 år siden, 10000 km, har alt 2 grader strekk nå. Skal sjekke oljetrykket.

Ingen andre med erfaring om hvor lenge kjeden holder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Bilen:

Regkjede skiftet på 107.000 (Tror det var havari denne gangen)

Jeg kjøpte den for 2 år siden, bilen sto da på 150.000

Kjeden måtte så byttes like etter min garanti på 0,5 år, altså på 163.000 (Bragstad hevdet den var bra på min kontroll like før garantien gikk ut) Ble da enig om at jeg kostet delene, og de jobben, men burde vel ha tatt dette videre ser jeg i ettertid. Var foresten denne gangen i kontakt med NAF advokat her på Steinkjer, og han mente jeg hadde en god sak. Kjeden hadde da gått 43.000 (selger hevdet snitt på 80.000 var normalt (når jeg kjøpte bilen).

Var så inne på sjekk ved nesten 170.000. Regkjede var da strekt 4grader og oljetrykket var 2,5 bar v.4000 rpm. Denne kjeden holdt altså nesten 7000 km (Noen bedre ?!). Noen dager etter ringte Bragstad å ville skifte vippearmsbukker og støtstenger, da oljetrykket på 2,5 var for dårlig. Dette skiftet de uten omkostninger.(kostnad ca 11.000,-) Oljetrykket steg da til 3,5 bar v.4000rpm, og jeg hadde ny kjede igjen. målte så kjeden flere ganger denne sommeren,høsten og strekket lå på ca 0,5 grader de neste 9000 km. Så nå like før 1 års garantien utløp, dro jeg på Bragstad å skulle måle kjeden på nytt. Bilen hadde nå gått nesten 18.000 etter forrige kjedebytte. Fikk da melding om at de måtte bytte den igjen, strekket var blitt 3,5 grader. Altså 3 grader på ca 9000 km. Oljetrykket var også lavt igjen. De skiftet kjeden og tok av bunnpanen og fjernet "grums" som lå i silen på oljepumpen. Oljetrykket var nå over 3 bar ved 4000rpm.

Da jeg selv holder bilen vedlike svært godt, bytter jeg ole vår og sommer, kjører ca 20.000 i året.

Garanti er ok, 1 år/20000 km, men heldigvis er det vel noe som heter reklamasjon.

Spørsmålene mine er :

1.Kan jeg kreve å heve kjøpet etter 2 år/40000km 3 regkjeder ?

2.Hva med om kjeden nå holder like over 1 år, og må byttes igjenn, er det fortsatt firmaet som må ta dette, da en regkjede normalt skal holde mye lenger ?

3. Noen som kan forklare meg at det er normalt å måle oljetrykket v 4000 rpm, da en diesel i normal drift går på 1500-2000 rpm, ofte også på under 1000 på tomgang.

Trur du må ta deg ein prat med merkeforhandler. Garantien på desse kjedene skal være 5 år.

Viser til følgende link:http://www.bilforumet.no/voyager/151276-grand-voyager.html

97 mod Grand Voyager 2.5 TD Kombi

Flytta kombisetet 25 cm lenger bak.

Omklassifisert og godkjent som personbil februar 2007.http://www.bilforumet.no/galleriet/showphoto.php/photo/1669/ppuser/25757/sl/j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilselger oplyser følgende:

Om kjedet ikke er byttet før og motoren havarerer er garantien som opgitt 143000 km.

Om kjeden er byttet er det 1 år garanti eller 20000km som gjelder.

Crysler er veldig "grei", så om kjeden ryker eller er strekt slik at den må byttes på f.eks 24000 km, "ordner vi nokk det".

Utover dette må eventuelle uoverenstemmelser prøves for rettsaperatet hevder selger her.

Kom med inspill dere som har fått andre beskjeder fra verksted/selger.

Spørsmålene mine er også sendt til crysler Norge, men de viser kun til merkeforhandler.

Gjør dette temaet kjent for kompisser av dere som har samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til det jeg skrev i tråden som det ble linket til:

Fikk oppgitt 5 år jeg også hos merkeforhandler så lenge oljen var skiftet hver 12000 km og oljetrykket var kontrolert. ellers var 120000 km nevnt som levetid for kjedet. 5 år var kjøpsloven som bestemte.

Oljetrykket er kravet 3 bar på 4000 omdr.

Rart at dem har så stor forskjell på oppfattelsa av garantier og lover fra Steinkjer til Namsos???

Var Namsos jeg brukte.

Problemet hos meg var at oljetrykket ikke var høyt nok(pga bulk i bunnpanna slik at silen fikk en skade og påfølgende kjøring over en stund) så fikk ikke noe på garantien.

Skiftet da register, bunnpanne, sil og oljepumpe. men enda var ikke oljetrykket høyt nok. kjørte så hele sommeren (ca 7-9 tusen km) før jeg merket symptomer på strekt kjede, snakket da med Cylmo i Trondheim, kjøpte da nytt kjede og støtstenger/bukker.

Var stor prisforskjell på bukkene der i forhold til merkeforhandler (bukker fra samme produsent)Prisen husker jeg ikke nå men tok ca en time å skifte bukkene. Og har aldri hatt så god timebetaling jeg nei.

Bilen ble solgt etterpå

John-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider