Gå til innhold

Skeptisk!

Ranger emnet

Masterkis

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne mitt bilstereo prosjekt snart, og har fått informasjon fra en venn, og det sies at når man skal ta strøm til amp's osv så skal man ta fra - på batteriet, og fra + som er koblet i chassiet til bilen?! At når du kobler den ene lederen + på chassiet, så skal det være gjennomgang og ampen skal få strøm, stemmer dette?!?

Jeg synes dette høres direkte sykt og ulogisk ut?!:S

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å begynne mitt bilstereo prosjekt snart, og har fått informasjon fra en venn, og det sies at når man skal ta strøm til amp's osv så skal man ta fra - på batteriet, og fra + som er koblet i chassiet til bilen?! At når du kobler den ene lederen + på chassiet, så skal det være gjennomgang og ampen skal få strøm, stemmer dette?!?

Jeg synes dette høres direkte sykt og ulogisk ut?!:S

De aller fleste biler har negativ jord...

Så regner med det er - som er koblet til chassi, men det ser du selv.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste biler har negativ jord...

Så regner med det er - som er koblet til chassi, men det ser du selv.

Mvh

Stian

Det ga mindre effekt å ta strøm fra begge polene på batteriet hørte jeg, hvorfor? Og chassiet?? Hvorfor leder det så mye bedre? Er lys og slikt også koblet til chassiet?:S

Er litt frustrert nå.

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ga mindre effekt å ta strøm fra begge polene på batteriet hørte jeg, hvorfor? Og chassiet?? Hvorfor leder det så mye bedre? Er lys og slikt også koblet til chassiet?:S

Er litt frustrert nå.

Ja, i stedet for å trekke to ledninger til alle komponenter i bilen fra batteriet brukes chassi som en stor leder for den ene polen, vanligvis -.

Chassi leder normalt sett godt. At det leder så sykt mye bedre enn kabler skal jeg ikke påstå, men det funker mer enn godt nok for de fleste.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i stedet for å trekke to ledninger til alle komponenter i bilen fra batteriet brukes chassi som en stor leder for den ene polen, vanligvis -.

Chassi leder normalt sett godt. At det leder så sykt mye bedre enn kabler skal jeg ikke påstå, men det funker mer enn godt nok for de fleste.

Men det blir jo like mange kabler på + siden av batteriet fordeom?!

Det gjør kanskje ikkje noe? Eller er det en fin måte å koble alle sammen på, og bare kjøre en "feit jævel" Fra et koblingspunkt til batteriet?

Hvordan har dere gjort det?

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

el-systemt på bilar er laga på enkeltledarsystemet (right?) der enn henta strøm (+) frå batteri å bruka karosseriet til jord (-) funka fett for strømmen får seriøst stor plass å boltre seg på i karosseriet. blir då berre ca halvparten av ledningsmengda..

på enkelte arbeidsmaskiner som går på plassar med stor eksplosjonsfare er det toledarsystem (lærte eg på skulen iallefall) for å minimere faren for gnisting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du muligens den beryktede kompisen.

Heheh litt misforståelser ute å går her muligens..

er vell det:P

tror jeg sa noe sånt som at chassie var koblet til - på batteriet og man kan få jord hvor man vill så lenge det er bart metall

+ er godt isolert

og så sa jeg vell at man slipper x antall kg ekstra ledninger?

og at chassie leder MYE bedre en en enkel kabel...

og RUXXY det blir ikke kortslutning når man koble forsterker til pluss på batterie med (en sikring i mellom ) og - til chassie...

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider