Gå til innhold

"Howto" sveise sperre...

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Heisann...:)

 

Nå tar jeg meg friheten til å lage en tråd med hvordan man sveiser sperre, jeg er langt ifra noen ekspert på dette, så si ifra visst folk er uenig eller missfornøyd. Jeg kan selv si med hånden på hjerte at jeg har hatt flere biler med sveiset sperre, og har brukt det lenge uten at noe har gått i filler. MEN det betyr derimot ikke at jeg garanterer det for DEG ! :)

 

1. Forberedning Sveiseapperat,jekk,bukker, olje, litt verktøy og brannslokker har jeg som regel i nærheten :) Jeg passer alltid på å sette bilen på bukker bak, og gjør slik at jeg kan fritt bevege bakhjulene, da blir det lettere og sveise siden man kan bare vri på hjulene visst man syntes man ikke har riktig vinkel der man sveiser. Det enkleste er såklart å ta ut hele kardagen visst man har delt bakaksel på bilen. Jeg tar aldri ut den, greier det fint når bilen er heiset. Hvordan sveiseapperat er best å bruke vet jeg faktisk ikke, jeg bruker mag, men det fungerer nok like bra med pinne.

 

2. Hva skal man skru av, og hvordan skal man sveise Først og fremst vil jeg si at bildene og denne "howto" tråden er laget når jeg sveiset på min bmw e34. Alså deltbakaksel, jeg har også gjort dette på volvo 240 bakaksling, noe som er mye enklere...

På bilde under ser man at jeg måtte ta ut stikkakslingene og noen fester som kardagen hang fast i, og man må såklart ta av lokket på bakaksel/kardaghuset for å komme til. På min 240 skrudde jeg kun av lokket på bakakslingen når jeg skulle sveise, det gikk fint.

Det er 4 stk små drev inni der, mener dem heter planethjul og solhjul. Fokusen er på dem, alle dem 4 skal være sveiset sammen. Jeg fylder somregel opp med feks en stor bolt inni der for å slippe å bruke så mye sveis. Kan også være veldig kjekt å le det være litt olje på kronhjulet (det store drevet) så at når man sveiser så setter/brenner ikke sveis og smuts seg fast på den. (Takk til Nitrofish for å minne meg på det :)) Det er bedre med litt for mye enn litt for lite syntes jeg :)

 

HPIM1440.jpg

 

3. Når sveisingen er ferdig På bilde under ser man sveisingen har begynt. Man ser også at det blir litt sveis og ting i bunnen av kardagen som man bør helst ta vekk, men det kommer litt senere... På andre siden av kardagen, alså visst man snur hjulene ser det likt ut, jeg sveiser alltid igjen der også.

 

HPIM1448.jpg

 

På bilde under nå er sveisingen ferdig. Det ser likt ut på andre siden nå siden vi har sveiset der også. Det som er litt viktig nå er at det blir så rent som mulig inni der, så det jeg gjør er at jeg får en kamerat til å sette seg inn i bilen og "kjøre" i 1'ste gir mens bilen er i lufta. Jeg tar også da mens tingene går rundt inni der og spruter/helder inn olje slik at smuts og sveis osv faller ned i bunnen. Når jeg har gjort det så tar jeg vekk alt uønsket sveis og møkk der. Så skrur jeg kardangen opp igjen, setter på lokket og fyller inn olje. Kan være lurt å kjøre en liten stund med den oljen, og deretter bytte :)

 

HPIM1453.jpg

 

4. Kjørestil Tut og kjør, men husk at du kjører med sveiset sperre, den vil ikke oppføre seg helt likt som før. Mange sier det er ubehagelig og farlig å kjøre med, jeg er ikke helt enig. Ved kjøring i svinger og skarpe svinger i lav fart vil hjula gå like fort rundt uansett. Det vil si at bilen slipper lettere og det vil være litt hopping og lyd bak der. Jeg bruker bilen med sveiset sperre til vanlig, og den slipper ikke så lett som mange skal ha det til, men når den slipper så slipper den ofte veldig brått. Jeg må alltid forandre "sladde" stilen min litt... Stikkakslinger og slik vil ha mye mer påkjenning, spesiellt ved skarpe svinger i lav fart, så det er kanskje best å unngå mye brå svinging og lukeparkering, det prøver iallefall jeg på kiddie

 

Jeg tar INGEN ansvar for at dette holder, er kun ment som en snill veiledning fordi flere har spørt meg om dette. Og fraråder såklart uvettig kjøring !

 

Mvh Magnus Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga, den tråden kommer mange til og miste lappen ;) men ryddig og fin guide, bra bilder.

 

Det tar jeg ingen ansvar for ! Takk btw ;)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten komentar til svesingen. Det ser ut som du bare har sveist sammen sol og planethjul, noe som vil føre til at all kraften går gjennom bolten til planethjula. Det du kan oppleve da er at hulla i carrieren som bolten går gjennom blir ovale, og det blir slarkete... Normalt sett er det en sterkere løsning å bare sveise solhjula fast i carrieren, slik at kraften blir overført direkte gjennom hele carrieren. Her er en diff jeg sveiste for litt siden:

 

DSC00761.JPG

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten komentar til svesingen. Det ser ut som du bare har sveist sammen sol og planethjul, noe som vil føre til at all kraften går gjennom bolten til planethjula. Det du kan oppleve da er at hulla i carrieren som bolten går gjennom blir ovale, og det blir slarkete... Normalt sett er det en sterkere løsning å bare sveise solhjula fast i carrieren, slik at kraften blir overført direkte gjennom hele carrieren. Her er en diff jeg sveiste for litt siden:

 

DSC00761.JPG

 

Yess, takk. Det visst jeg faktisk ikke :) Men vil vel ikke ha noe å si om kraften går igjennom bolten til planethjula når det er tettet helt med sveis inni der ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det beste er å sveise tannhjulene inntil "veggen" også, blir ekstra holdbart da :)

En annen ting, Volvo har shimsene innenfor lagrene til differensialen. Så den kan man gjerne ta ut av akslingen hvis man skal sveise.

Men på andre bilmerker, bl.a. BMW, står differensialen i spenn i bakakslingen.

Så hvis du løsner på den, får du den nesten garantert ikke der den sto før.

Det fører vanligvis til ødelagt pinjong/solhjul.

Derfor må akslingen leveres inn på et gir/transmisjonsverksted for å shimses.

 

Hvis uhellet er ute, og man ikke har råd til å ta den til verksted. Kan man jo alltid eksperimentere litt selv med å prøve å få det rett.

 

S5020666-1.jpg

 

Her ser du, jeg har brukt tannkrem (ja, tannkrem faktisk :) ) for å se om pinjongen traff riktig. Og det gjorde den.

Den skal treffe midt på tannhjulet. Kanskje litt dårlig forklart men...

 

Så helst ha differensialen i akslingen hvis du skal sveise, det er det beste!

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder det om man sveiser med en mutter i der a?.. hørt at det er lite holdbart, så vær gang jeg og svigerbror han sveisa sperre så har vi bare fylt på med sveis i stedenfor... sånn har svigerbror gjort det på ca 30 biler og ingen av de sperrene har ryki

 

Kan vel kanskje holde, spørs egentlig helt hvor mye sveis blir lagt der... bedre og legge litt mer enn for lite :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble diffen i sierraen sveist:

DSCN5400.jpg

 

Sveist med mig/mag, vrei drevene så det ble passe fuge mellom dem og sveiste de i hverandre, ulempen er som nevnt tidligere at all motorkraften går gjennom bolten, (sånn sett er det jo nok å sveise så man har mer tverrsnitt på sveisen enn bolten er, vi så ingen grunn til å fylle i massevis der..)

Det som er verre er vel kanskje kreftene som oppstår mellom hjulene, altså forskjellen i hastighet på høyre og venstre hjul....

 

Pirka godt rundt inni der med en magnet for å få bort det som var av sveisesprut inni der. (Fikk sikkert ikke ut alt, men blir jo gromkasselyd av slikt, så pytt pytt:D;))

 

Jeg tror det er bedre å sveise drevene i hverandre, i og med at disse er laget av samme materiale, istedenfor å sveise hardt drev mod støpt gods, som Finepix har bilde av...

 

Et annet tips er å vaske bort olje kun fra der du skal sveise, og la det være oljefilm på alt annet, da sprut og drit ikke brenner seg fast så lett. Jeg måtte meisle bort ei perle som lå i splininga, (såklart så jeg den ikke før diffen var montert igjen, så den ligger inni klumpen en plass;))

 

 

 

En annen ting som er verdt å merke seg er å hekte jordinga i selve carrieren eller kronhjulet istedenfor huset, da strømmen må gå gjennom lagerene hvis jordinga er rett i huset, noe som kan (vil) gi gnistmerker på kulene i kulelagerene.

 

Har kjørt +-150 mil med sveist diff i sierra nå, og må si det fungerte overraskende bra med tanke på hvordan bilen lå på veien. Var redd det skulle understyre mye, og så brått bli overstyrt, merker lite til at klumpen er sveist bortsett fra ved lave hastigheter og krappe svinger, da knepper det og knaser og skriker i hjula:D

Den er konsekvent på at, når det slipper bak, så slipper det, da er det bare å styre imot og holde sladd så langt du vil.:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble diffen i sierraen sveist:

DSCN5400.jpg

 

Sveist med mig/mag, vrei drevene så det ble passe fuge mellom dem og sveiste de i hverandre, ulempen er som nevnt tidligere at all motorkraften går gjennom bolten, (sånn sett er det jo nok å sveise så man har mer tverrsnitt på sveisen enn bolten er, vi så ingen grunn til å fylle i massevis der..)

Det som er verre er vel kanskje kreftene som oppstår mellom hjulene, altså forskjellen i hastighet på høyre og venstre hjul....

 

Pirka godt rundt inni der med en magnet for å få bort det som var av sveisesprut inni der. (Fikk sikkert ikke ut alt, men blir jo gromkasselyd av slikt, så pytt pytt:D;))

 

Jeg tror det er bedre å sveise drevene i hverandre, i og med at disse er laget av samme materiale, istedenfor å sveise hardt drev mod støpt gods, som Finepix har bilde av...

 

Et annet tips er å vaske bort olje kun fra der du skal sveise, og la det være oljefilm på alt annet, da sprut og drit ikke brenner seg fast så lett. Jeg måtte meisle bort ei perle som lå i splininga, (såklart så jeg den ikke før diffen var montert igjen, så den ligger inni klumpen en plass;))

 

 

 

En annen ting som er verdt å merke seg er å hekte jordinga i selve carrieren eller kronhjulet istedenfor huset, da strømmen må gå gjennom lagerene hvis jordinga er rett i huset, noe som kan (vil) gi gnistmerker på kulene i kulelagerene.

 

Har kjørt +-150 mil med sveist diff i sierra nå, og må si det fungerte overraskende bra med tanke på hvordan bilen lå på veien. Var redd det skulle understyre mye, og så brått bli overstyrt, merker lite til at klumpen er sveist bortsett fra ved lave hastigheter og krappe svinger, da knepper det og knaser og skriker i hjula:D

Den er konsekvent på at, når det slipper bak, så slipper det, da er det bare å styre imot og holde sladd så langt du vil.:)

 

:):peace:

 

Det med oljefilm på kronhjulet hadde jeg glemt, pleier å gjøre det vi også. Greit jeg skriver det inn i tråden ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveist med mig/mag, vrei drevene så det ble passe fuge mellom dem og sveiste de i hverandre, ulempen er som nevnt tidligere at all motorkraften går gjennom bolten, (sånn sett er det jo nok å sveise så man har mer tverrsnitt på sveisen enn bolten er, vi så ingen grunn til å fylle i massevis der..)

Det som er verre er vel kanskje kreftene som oppstår mellom hjulene, altså forskjellen i hastighet på høyre og venstre hjul....

 

 

Jeg tror det er bedre å sveise drevene i hverandre, i og med at disse er laget av samme materiale, istedenfor å sveise hardt drev mod støpt gods, som Finepix har bilde av...

 

 

 

Her ser du et resultat av å sveise drevene i hverandre. Bolten vil enten gå av eller bli slarkete i carrier. En annen ting man forhindrer ved å sveise solhjula i direkte i cariier er at solhjula sprekker. Ellers er det sjelden at selve sveisefuga går opp. Er somregel mange andre svakere ledd i en aksling...

 

20060619225715_arb_broken_cross_pin.jpg

 

20060619225852_arb_case_wobbled_hole.jpg

 

 

Men, jeg skal ikke krangle mer om dette, begge måter funker nok fint for de fleste:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en saklig krangel kalles diskusjon!:) Og det er da lov.;)

 

Hmm, rart at bolten har ryki av på den måten der, er dette gjordt med originalmotor og orig. dim. på hjul? (ser det står noe Jeep tekst der)

 

Bolten får jo mer juling når drevene ikke går rundt, på grunn av mer feste, hvis hjulspinn har vært et problem, men synes det er rart ikke bolten er mer overdimensjonert enn som så, det blir jo solgt slike: http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/servlet/category2_10001_10002_20195_-1 og der brukes jo bolten der også..., men har ingen erfaring med dette, så skal ikke si noe om akkurat det.

 

Har vel mer tro på at det var slakk mellom bolten og huset fra før av, hvis den er mye slitt for eksempel, og da holder den nok ikke lenge nei..:D

 

Har også fått tips om å holde drivverket i spenn hvis jeg skal ta noe grøvre rivstarter, f.eks. slure lett og holde bilen med brekket, for ikke å ha noe slakk i drivakselledd og så videre...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen diff ekspert, så det er derfor jeg spør:

 

Den bolten som knakk av der, hvor sitter den?

Er det den samme bolten som går mellom de to tannhjula som man sveiser?

Den kan vel ikke knekke av og dette ut når den er sveiset fast?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår