Gå til innhold

Bilder av dekk-strekk:)

Ranger emnet

300ZX

Anbefalte innlegg

2 secc så skal du få høre en..

Om felgene dine er så brede at de stikker på ut siden av bilen hjulbue.. så kan du sette på strekte dekk.. så er de lovlige ;)

i steden for å kjøpe deg nye felger.. eller ny bil..

<3dekkstrekk<3

Og du må ha med deg følge om du skal parkere inntil en fortauskant, og ALDRI låne bort bilen til et kvinnfolk....

Hvor lovlig det faktisk er kan jo diskuteres, man skal jo holde seg innenfor spesifikasjonene til STRO-boka.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og du må ha med deg følge om du skal parkere inntil en fortauskant, og ALDRI låne bort bilen til et kvinnfolk....

Hvor lovlig det faktisk er kan jo diskuteres, man skal jo holde seg innenfor spesifikasjonene til STRO-boka.

Man trenger ikke å følge STRO, men da må du ha s.k. "Reifenfreigabe" fra dekkfabrikanten, en godkjenning på at dekkene da tåler den ekstra belastningen det med fører på akkurat din bil. Det står da oppgitt maks effekt, toppfart og vekt i papirene.

De mest vanlige er

215/40-16 på 9-16 (ikke alle merker er godkjent, 205/40-16 og 205/45-16 er ikke godkjent på så bred felg)

195/40-14, 195/45-14 på 8-14

195/45-13 på 8-13

195/45-15 på 8-15

De merkene som vanligvis lar seg strekke mest lovlig er Dunlop SP9000 og Toyo T1-R

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:m'm: Jeg har til dags dato ikke hørt en eneste god grunn til å ha strekk på dekkene, men jeg kan tenke meg mange gode grunner til å ikke ha det...

Hensikten med strekte dekk er følgende: Et optimalt utseende er slik at felgkanten ligger kant-i-kant med ytre skjermbue (sett ovenifra). Dette kan realisteres på to måter. 1 med breie felger, 2 med lav ET.

Men så er det slik da at skjermen er bredest nærmest toppen av dekket (sett forfra) og smalner oppover mot panseret. For da å få hjul som ligger langt oppe i hjulhuset (kombinert med at felg skal ligge kant-i-kant med yttre skjermbue) er det bare et strekt dekk som duger. Dette er lettest å få til når felgen er brei kontra en smal felg med lav offset.

PS: ET har alt å si når en slik dekk/felg combo skal settes sammen. Ikke mye vits med strekte dekk hvis felgkanten ligger langt innafor skjermbuen.

Dette er kanskje å se på som i overkant av hva mannen i gata skal gå rundt å tenke på ved valg av dekk/felg. Men det er ihvertfall en god grunn for strekt dekk.

Og ja, jeg ser også mange gode grunner for IKKE å ha strekte dekk. ;) Men en av dem er ikke at det ser bedre ut!

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler bilder av den kadetten*???Vat jo helt nydlig""!"!!!!noe av det peneste jeg har sett!

You got bilde-PM...

Om felgene dine er så brede at de stikker på ut siden av bilen hjulbue.. så kan du sette på strekte dekk.. så er de lovlige ;)

<3dekkstrekk<3

I kristiansand kommer biltilsynet med et kosteskaft. Det setter dem loddrett intill hjulbuen. Kommer kosteskaftet borti hjulet (utenfor hjulbuen), så ryker skiltene... Samma om det er dekk eller felg det berører.

Er det forresten sant det som blir sagt om falken? At de skryter på seg mer bredde? Alle de gangene jeg har målt dekk har det stemt på millimeteren, men kan ikke huske å ha målt falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten sant det som blir sagt om falken? At de skryter på seg mer bredde? Alle de gangene jeg har målt dekk har det stemt på millimeteren, men kan ikke huske å ha målt falken.

Bredden på et dekk er, som jeg har forstått det, ikke bredden på dekkbanen, men bredden der dekket sitter mot innsiden av felgkanten. Saken med Falken (i hovedsak FK451) er at dekkbanen sannsynligvis er smalere enn andre dekkmerker med samme dekkbredde.Du får dermed et optimalt dekk for dekk-strekk, der anleggsbredden mot felg er bredere enn banen. Et slags originalt strekk altså.....

Slik jeg har forstått det ihvertfall.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<3dekkstrekk<3

Ok, den regelen var ny for meg. Trodde ikke det var lov med noe stikkende utenfor hjulbuen uansett, jeg.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

215/40-16 på 9-16 (ikke alle merker er godkjent, 205/40-16 og 205/45-16 er ikke godkjent på så bred felg)

Hvordan er det å kjøre med 205/40 på 9*16..?

Er det "farlig" på noe måte..?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den regelen var ny for meg. Trodde ikke det var lov med noe stikkende utenfor hjulbuen uansett, jeg.

Er vel egentlig ikke lov... Kom med en golf3 til biltilsynet med 205.40.16 på 9"felger. Første de sa var at det ikke er lovlig, men etter å ha sett på tuw-papirer og ringt litt rundt var det godkjent! (Valset så dekkmønsteret var innenfor skjermbuene).

"Suddenly, I heared a tapping, as of someone gently rapping, rapping at my chamber door."

Ascona B/J 16V ombygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre med 205/40 på 9*16..?

Er det "farlig" på noe måte..?

Ja. Ifølge noen tester de gjorde i Tyskland så var det "farlig". I hvilken grad er uvisst, men du skal kjøre aktivt om du vrenger dekket av felgen. Og som sagt før, det er forskjell på bredden fra de forskjellige dekkprodusentene.

Jeg har uansett aldri hatt noen problemer:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån ikke bort bilen til kvinnfolk uansett:D

Hensikten med strekte dekk er følgende: Et optimalt utseende er slik at felgkanten ligger kant-i-kant med ytre skjermbue (sett ovenifra). Dette kan realisteres på to måter. 1 med breie felger, 2 med lav ET.

Enda kulere om felgkanten stikker langt på utsiden av skjermkanten:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ifølge noen tester de gjorde i Tyskland så var det "farlig". I hvilken grad er uvisst, men du skal kjøre aktivt om du vrenger dekket av felgen. Og som sagt før, det er forskjell på bredden fra de forskjellige dekkprodusentene.

Jeg har uansett aldri hatt noen problemer:)

Og Kuhmo er blant de som er litt gavmilde med gummibredden så det ikke blir sååå strekt..? :D

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke lov... Kom med en golf3 til biltilsynet med 205.40.16 på 9"felger. Første de sa var at det ikke er lovlig, men etter å ha sett på tuw-papirer og ringt litt rundt var det godkjent! (Valset så dekkmønsteret var innenfor skjermbuene).

da hadde du jævlig flaks:D

du har tuv-papirer fordi det er godkjent med felgen utafor, sålenge mønsteret er innafor. det er ikke lovlig i norge:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider