Gå til innhold

Har sivilpolitiet lov til dette?

Ranger emnet


Pana

Anbefalte innlegg

Lå i ca 70 på nåla i 60sona på 3felten i bodø. Dere som kjenner til denne veien, så kjørte jeg ut fra byen mot gangbrua ved grønåsen.

Ser i speilet at en ford mondeo kommer i en helvettes fart og legger seg ut i midtfila og blåser forbi meg. Greier å skimte at det sitter 2 uniformerte karer i bilen og kjenner igjen bilen som en av sivilbilene her i byen. De kjører LANGT over fartsgrensa og om de kjører på rødt eller ikke er jeg ikke sikker på da jeg ikke fikk se om det var gult eller rødt når de passerte lyskrysset. Har de lov til dette uten å blinke blått? Greit nok hvis de må skjule seg hvis saken er slik at dette må gjøres, men på 3felten gjennom et lyskryss er vel ikke så lurt?

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke lov til å sette andre trafikanter i fare ved å bryte fartsgrensen utenom ved utrykning. Og utrykningskjøretøy skal være utstyrt med blålys samt sirene. Hvis trafikale forhold er slik at andre skal varsles, må dette brukes. Dette er spesielt viktig på en sivilbil, da denne ikke er merket.

Vegtrafikkloven kan som sagt unnlates ved utrykning og når bilen er i tjeneste.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEFO, min venn. Skjer ingenting, men likevel. Eventuelt kan du leke troskyldig og ringe inn en anmeldelse på en Mondeo med korrekt skilt, og anmelde grisekjøring og kjøring gjennom lyskryss på det du oppfattet som rødt. :P

 

Og nei, de har absolutt ikke lov til å bryte trafikkreglene uten blålys.

 

Om det da ikke var snakk om nødrett, det kan være nødvendig å rykke ut om en ikke har utrykkningsbil, det kan være nødvendig å ikke bruke sirener og blålys for å være skult under aksjoner.

 

Men, jeg tviler på at det var det de drev med, høres mer ut som råning, ærlig talt.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i distriktet (Eidsvoll Kommune osv.) er også die Böhse Onkels fæle til å gjøre som de vil i trafikken. Jeg har gjentatte ganger ligget bak de i 80-90 i 50-sona. De kan bare prøve å ta meg inn til siden da, da skal de få høre...

 

Korrekt meg om jeg tar feil, men politiet kan måle hastigheten din selvom de ligger forran deg! Så 80-90 i 50 sona resulterer nok da i at du mister lappen! Klager du på at de kjører så fort, så får du nok bare at de kjørte sånn for å kunne måle deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i distriktet (Eidsvoll Kommune osv.) er også die Böhse Onkels fæle til å gjøre som de vil i trafikken. Jeg har gjentatte ganger ligget bak de i 80-90 i 50-sona. De kan bare prøve å ta meg inn til siden da, da skal de få høre...

 

tror ik d er så lurt å følle de!!!! gjenomsnitts hastighet kan de måle på deg uansett å da har du ik så mye du sku sakt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nede på politistasjonen her i trondheim for å spørre om blant annet dette for en stund siden. Der fikk jeg opplyst at politiet kan være under utrykning uten blålys, hvis dette er hensiktsmessig. F.eks dersom de skal ut å ta en gjeng narkiser har de ikke lyst til å "varsle fra" at de kommer.

 

Dette gjaldt vissnok sivilbiler også, dersom det var hensiktsmessig for oppdraget var det ikke nødvendig å bruke blålys.

 

Eksempel jeg har vært vitne til. Den nye saab sivilbilen i Trondheim tok en u-sving (rødt lys og hele pakka) uten blålys for å følge etter en bil som kom i stor fart motsatt vei. De skrudde ikke på blålys før de var langt borti veien, sannsynligvis for å få en måling på sjåføren før han skjønte at politiet var bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår