Gå til innhold

Skifte bremseskiver?

Ranger emnet


PrinsWilhem

Anbefalte innlegg

bare å kjøre til det er stål mot stål vet du..

da hører du det :P

 

så vel ut som det var noe igjen på skivene dine

ja den streken rundt er normal..

klossene er vel mer aktuelt å bytte sannsynligvis..

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tryggest det ja

 

om detta er gammel bil burde du passe på at de fjærene som holder klossene "unna" skiva er i orden, eventuelt smøre de opp noe..

 

hadde noen som subba så det ble artig rødfarge på skiva engang :D

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

tryggest det ja

 

om detta er gammel bil burde du passe på at de fjærene som holder klossene "unna" skiva er i orden, eventuelt smøre de opp noe..

 

hadde noen som subba så det ble artig rødfarge på skiva engang :D

 

Hmm.. mine subber litt, men jeg har egentlig aldri forstått hvordan klossen blir holdt tilbake fra skiva da jeg bare kunne se stempelet når jeg bytta klosser sist.. Har du et bilde av hvordan det ser ut på din bil, så kanskje jeg kunne fått fiksa det?

 

Subber ikke mye altså.. Hadde bilen jekka opp med forhjula hengende fritt. Kunne lett snurre hjulet rundt, men det stopper opp etter ca en halv omdreining uten at jeg tar i det.. antageligvis litt skeiv skive også.. kan jo kanskje bare være det som gjør det ?

2001 Volvo V40

1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt)

x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt)

x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg service manualen til bilen.

 

Der skal det stå mm verdier ( tykkelse ) på skiver og belegg på klosser.

 

Høres ut som stemplene dine i caliperen er rustet godt... Det merker du vet at de går treeigt....

 

Ville tatt dem av og overhalt dem med et overhalingskit som er å få kjøpt, eventuelt honet sylindrene i caliperen hvis det er mye irr der.

 

Stemplene skal du kunne presse inn og ut uten å bruke alt for mye krefter..

 

Er ingenting som presser tilbake skivene tilbake fra skiva når man slutter å bremse, annet en trykket i bremserørene.

 

Ved bytte av skiver og klosser, sørg for renslighet!!! Ikke ta direkte på bremseklossene med fettete fingre. Litt fett/olje på dem og de taper seg. Bremseskiven renser du grundig i rødsprit eller aceton etter montering, for å fjerne fett/olje fra hender osv.

 

Bruk kopperpasta bak skiver og div. bevegelige deler så de ikke brenner seg fast ved varmepåvirkning. Gjerne på kontaktflaten til felgen, så den ikke irrer seg fast. Men husk renslighet..

 

Du må nok ta av calipperen for å rense dem og dermed så må du søle med bremseveske.. husk å lufte systemet grundig så du ikke havner i fjellveggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår