Gå til innhold

Importert Eclipse

AndyB

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har nettopp kjøp en Eclipse -95 fra Vestlandet.

Dette er en bil som har vært importert fra USA og som aldri har hatt norske skilter.

Jeg er litt redd for om han i det hele tatt for godkjent den i norge?

Spessielt skeptisk er jeg til lambo dørene.

Er jo ikke håndtak på disse.

Hva sier lovens lange arm om dette??

Han har blinklys i speila og ikke på forskjermen. er dette ok?

Har et lass med pairer da, på bla. senkesett,stab stag,felger++

Noen som har noe formening om vi greier å få dette godkjent evt hva vi bør gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambodoerer og cleaning av doerhaandtak har i hvertfall lite og gjoere med godkjenningen og faa den paa skilter... Er alle papirer paa plass saa skal det nok ikke vaere noe problem...

Faar bare haape engangsavgiften ikke blir for stor...

Hvilken modell og motor er det snakk om?

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en GS utgave (ikke turbo) kan du tydeligvis bare glemme å få den godkjent (i bergen), med mindre den er i 100% original stand. Du må da ha dokumentasjon på at den tilfredstiller diverse norske krav, men dette er jo så vidt jeg kan skjønne umulig å få tak i på en amerikansk bil.

Jeg spurte biltilsynet før jeg importerte bilen hvor jeg fikk tak i denne dokumentasjonen, og fikk da til svar at TÜV kunne skaffe det. Jeg kjøpte dokumentasjon fra TÜV, men samme fyr som anbefalte TÜV, sier nå at de ikke kan stole på TÜV sine papirer, og nekter meg å godkjenne den.

Årsaken er at TÜV visstnok bruker europeisk typegodkjenning til å lage dokumentasjonen, og i følge biltilsynet (som selvsagt vet alt...) er det så mye forskjell på USA og EU versjon at EU-versjonen ikke kan sammenlignes. Bakgrunnen for dette, er at de sammenlignet typegodkjenningen for GS-modellen, med en totalskadd og gjennoppbygd GST Cabriolet, og fant forskjeller.

Slik er i alle fall status på min sak.

Hadde jeg importert et vrak fra 60-tallet med heftig motor, hadde den selvsagt gått gjennom uten problemer, uten at jeg en gang trengte å betale avgifter. Men jeg har altså en 98-modell med diverse sikkerhetsutstyr som f.eks. airbag/ABS, og det går selvsagt ikke! Den er rett og slett for ny, fin, sikker og miljøvennlig for biltilsynet. :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jo mer jeg leser inlegg om eclipser som ikke blir godkjent jo mer blir jeg forundret over at min ble. Min Gst gikk gjennom uten store problemer, måtte vise til forrige eiers salgsmelding samt gjøre bilen europavennlig, som å skifte ryggelys med blinklys. Norge er ett MONGO idiotisk land på dette området virker det som og jeg kan bare si at jeg måtte gjøre godkjenningen i trondheim og ikke bergen for å si d slik. Latterlige regler!!

Audi TT 2.0TFSI 2010 mod

Porsche 911 Carerra 4 1990 mod (Solgt)

Honda Civic 2.2CDTI Executive 07 mod (Solgt)

Audi A3 1.8T Quattro 2000 mod (Solgt)

Audi Coupe 10V (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Gst gikk gjennom uten store problemer' date=' måtte vise til forrige eiers salgsmelding samt gjøre bilen europavennlig, som å skifte ryggelys med blinklys.[/quote']

Men din bil er vel helt original, og du har registrert den på unntaksregelen? I så fall skal det visstnok ikke være noe problem.

De bestemte seg heldigvis for å gjøre det umulig å registrere biler som ikker er 100% original ETTER at jeg importerte min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider