Gå til innhold

Lambdasonden

Ranger emnet

parkerik

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfart at lamdbdasonden blir deffekt etter bare 96000 km?

Har fått opp motorlyset, og "besøk verksted" varsel på bilen min.

ifølge boka er det defekt lambda.

Har fått dette lyset tidligere, men da har det latt seg resette med servicenullstilling, men denne gangen går det ikke bort.

Lurer også på hvor jeg får kjøpt lambda billigst.tenker å bytte denne selv.

Per-e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei.

Er det noen som har erfart at lamdbdasonden blir deffekt etter bare 96000 km?

Har fått opp motorlyset, og "besøk verksted" varsel på bilen min.

ifølge boka er det defekt lambda.

Har fått dette lyset tidligere, men da har det latt seg resette med servicenullstilling, men denne gangen går det ikke bort.

Lurer også på hvor jeg får kjøpt lambda billigst.tenker å bytte denne selv.

Per-e

Anbefaller deg å besøke verksted.. Hadde samme problem med min R32 for noen uker siden.

Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig.

Du kan enkelt kontrollere om lambdasonden er på bærtur og trenger å byttes:

Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller deg å besøke verksted.. Hadde samme problem med min R32 for noen uker siden.

Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig.

Du kan enkelt kontrollere om lambdasonden er på bærtur og trenger å byttes:

Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes.

Takk for hjelpen.skal ha bilen på verksted i slutten av uka, så jeg regner med at det løser seg.

må jeg bruke HZ måling på multimetere for å måle 8ggr pr minutt foreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider