parkerik Skrevet November 18, 2006 Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 Hei. Er det noen som har erfart at lamdbdasonden blir deffekt etter bare 96000 km? Har fått opp motorlyset, og "besøk verksted" varsel på bilen min. ifølge boka er det defekt lambda. Har fått dette lyset tidligere, men da har det latt seg resette med servicenullstilling, men denne gangen går det ikke bort. Lurer også på hvor jeg får kjøpt lambda billigst.tenker å bytte denne selv. Per-e Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SirlanD Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Hei.Er det noen som har erfart at lamdbdasonden blir deffekt etter bare 96000 km? Har fått opp motorlyset, og "besøk verksted" varsel på bilen min. ifølge boka er det defekt lambda. Har fått dette lyset tidligere, men da har det latt seg resette med servicenullstilling, men denne gangen går det ikke bort. Lurer også på hvor jeg får kjøpt lambda billigst.tenker å bytte denne selv. Per-e Anbefaller deg å besøke verksted.. Hadde samme problem med min R32 for noen uker siden. Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig. Du kan enkelt kontrollere om lambdasonden er på bærtur og trenger å byttes: Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes. Siter MIN RS4: http://www.garaget.org/?car=228540 MIN X R32: http://www.garaget.org/?car=38599 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
postcar Skrevet November 28, 2006 Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 hva er lambdasonden? Siter www.bilforumet.no/faq Reinoud sier: tits are good Reinoud sier: white RS6 too Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parkerik Skrevet November 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2006 Anbefaller deg å besøke verksted.. Hadde samme problem med min R32 for noen uker siden. Lambdasonden måler avgassen for å bestemme om forbrenningen i motoren er optimal. Ved hjelp av denne kan motorstyringen øke/minke bensinmengden inn til motoren kontinuerlig. Du kan enkelt kontrollere om lambdasonden er på bærtur og trenger å byttes: Med motoren i gang ved oppnådd driftstemperatur og motor på 2000+ omdreininger (for å få tilstrekkelig eksostemperatur) bruker du et multimeter og måler volt mellom sondens signalkabel og jord (oftest sort kabel). Sonden må være koblet til motorstyringen mens du gjør dette. En frisk sonde skal pulsere mellom 0.3 og 1.7 volt ca, og målingen skal passere 1 volt minst 8 ggr pr minutt hvis sonden er i god form. Om du har færre passeringer enn dette, eller om sonden henger på en bestemt verdi er den mest sannsynlig ødelagt og trenger å byttes. Takk for hjelpen.skal ha bilen på verksted i slutten av uka, så jeg regner med at det løser seg. må jeg bruke HZ måling på multimetere for å måle 8ggr pr minutt foreste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg