Gå til innhold

Har montert webasto! men...

Ranger emnet


Amg Power

Anbefalte innlegg

Kjøpte en helt ny webasto på 5,2 kw som jeg har fått montert i bilen min.. men det viser seg at når den har stått på en stund er det ganske lite strøm igjen på batteriet, og jeg har litt startproblemer...

 

Batteriet og dynamoen er ganske ny.. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få mere strøm på bilen?

større dynamo? 2 stk batterier!?

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal webastoen stå på i 30min før du starter, bør du kjøre MINST 30 min etterpå for å få ladet opp igjen batteriet. Forutsatt godt batteri/dynamo. Et batteri til vil gi deg større strømreserver. Vurder også Optima-batteri e.l.

Kanskje du kan montere en DEFA-lader og la den stå på over natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal webastoen stå på i 30min før du starter, bør du kjøre MINST 30 min etterpå for å få ladet opp igjen batteriet. Forutsatt godt batteri/dynamo. Et batteri til vil gi deg større strømreserver. Vurder også Optima-batteri e.l.

Kanskje du kan montere en DEFA-lader og la den stå på over natten?

 

den står på i ca 20 min men kjøreturen til jobb er bare på 5 min... det går ganske bra... men det er ikke mye strøm igjen på batteriet da... hadde vært greit med en defa ladder men har dårlig med muligheter til strøm på parkeringsplassen i bolig blokka jeg bor i... så det mp bli 2 stk batterier eller 2 stk dynamoer om det går?

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke passat, men har dieselvarmer lik webastoen. Den spiser også strøm til frokost, men når jeg kjører like lenge som jeg har latt den stå på går det bra. Hvis man skal kjøpe lader og koble til strøm faller vel litt av vitsen med webasto bort. Kunne like godt kjøpt defa med cupèvarmer da jo

 

Joda, sant nokk.. men jeg går heller for 2 stk batterier.. går ganske greit med 1 stk å da... men jeg tenker på når jeg feks skal på hytta og bilen står i 20 minusgrader over natta, da tappes jo batteriet litt.. da er det greit å ha 2 stk full ladet batterier..

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn en 50 graders thermobryter på slangen som fører vann ut fra blokka og inn på Webastoen, bruk denne til å styre strømmen til varmeapparatvifta. på denne måten kaster du ikke bort strøm på å drive varmeapparatvifta før kjølevannet holder 50 grader.

 

i praksis betyr dette at du ikke begynner å varme opp coupeen før blokka har nådd 50 grader

 

Gjorde dette på gamle bilen, en Thermotop T utstyrt 88 626 Sedan

Merket stor forskjell på batteriet før og etter

Jeg hadde alikevel ca 70 grader på motoren og 20 grader i coupen ved -15 ute etter å ha kjørt Webastoen en halvtime

 

Ps det er ikke mye strøm å spare på å kjøre vifta på lavere hastighet da vifta bruker motstander til å redusere hastigheten. jo lavere hastighet du kjører vifta på, jo mer strøm går tapt i disse motstandene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår