Gå til innhold

getrag 265..??

Ranger emnet

maxmarius

Anbefalte innlegg

utsendemessing er getrag 265 fra opel og bmw svært lik, bare ubetydlige forskjeller. Løst clutch hus på begge. spakstell fra opel passer rett inn i 240 uten modifisering, mens bmw må modifiseres. opel kassa har utgang for speedometer men stemmer ikke med volvos utveksling i speedometere. wire feste er bolt on med orginal volvo/GM. så er d forskjell på dim på ingående aksel, begge har 10 spline. men er ikke samme dimensjon på akslingen. bmw har 29mm aksling inn, husker ikke dim på opelkassa. men er samme som GM/ chevy osv.

Utgående aksling på bmw har hardykobling som passer med volvo. mens opel har yoke i stål. detter er en bedre løsning synes jeg da den tåler mere. yoken må dreies og nytt boltmønster må borres for og passe med volvo mellomaksling + korting.

jeg har hatt både bmw og opel getrag i div 240 og er fornøyd med begge.

utvekslinger er vel så og si identiske på begge typer.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yoken må dreies og nytt boltmønster må borres for og passe med volvo mellomaksling + korting.

Hvorfor ikke fjerne den delte akslingen og støttelageret under? Mindre jobb/penger å få laga en ny mellom aksling enn det du nevner der... Stort Volvo-kryss = lite GM-kryss, og Opel = GM.

I rest my case.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

getrag e tingen, od-boksan sprenges bære du ser hardt på dem. har fra m3 æ funke som faen...

må husk å finn me løst chørtshus da.

ring km technics da får du adapterplata t ca 1000kr. dem har sykt peil:) verd å ta ein titt

adresse eller tlf dit er da?

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Et lite spørsmål så jeg slipper å lage ny tråd.

Er en BMW ZF 5 trinns kasse som er omsveisa så den passer b21, b23 og b230 motorer noe å satse på? Hvor sterk er den i forhold til f.eks. Getrag 265?

takker for svar :)

sterkere. Alle bmw-folk som seriøst trimmer bmw, bruker zf-kasser. Og bmw 2,5tdi-kassene er veldig bra saker, holder godt over 400nm.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sterkere. Alle bmw-folk som seriøst trimmer bmw, bruker zf-kasser. Og bmw 2,5tdi-kassene er veldig bra saker, holder godt over 400nm.

Såpass. Det er altså noe å gå for da? :)

"Du måste ha en lamell som är bmw (getrag) 10 splints,(samt du kan åka med din befintliga lamell) sinterlammell är att föredra. Sen måste du givetvis ha samma diameter på lamellen som du har på din tryckplatta. 228mm är att rekomdera. Sen är det hydralisk koppling. Växel reglage följer inte med." sa svensken til meg(han som selger).

"Reglage" = spakstell, eller?

Uansett..er dette vanskelig å skaffe/montere??

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass. Det er altså noe å gå for da? :)

"Du måste ha en lamell som är bmw (getrag) 10 splints,(samt du kan åka med din befintliga lamell) sinterlammell är att föredra. Sen måste du givetvis ha samma diameter på lamellen som du har på din tryckplatta. 228mm är att rekomdera. Sen är det hydralisk koppling. Växel reglage följer inte med." sa svensken til meg(han som selger).

"Reglage" = spakstell, eller?

Uansett..er dette vanskelig å skaffe/montere??

spakstellet aner jeg praktisk talt ikke hvordan ser ut. Få svensken til å sende deg noen bilder av kassa før du kjøper, spesielt av utgående aksel og området rundt, så ser du eventuelt hvilket spakstell du kan/må bruke.

Selve lamellen trur jeg er ganske std og grei og få til... finn deg en std organisk bmw-lamell med 228mm tilkobling fra en så stor motor som mulig, så skal det duge. Det er dog mulig du må dreie litt på svinghjulet.

Finner du ikke noe, så må du høre med pedersens, eventuelt Clutch og Brems på alnabru i oslo. De Veit jeg hvertfal at kan bytte lamellsentrum på std volvo 228mm lamell... men finnes sikkert noen andre og.

At du "må" bruke zinther er tull.. kommer HELT ann på hvor mange nm du skal ha det, og som sagt funker oppsettet mitt med 228mm 850-lamell og std B230FT trykkplate med 387nm uten sluring over hodet på M90'n min, så er det er sagt...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spakstellet aner jeg praktisk talt ikke hvordan ser ut. Få svensken til å sende deg noen bilder av kassa før du kjøper, spesielt av utgående aksel og området rundt, så ser du eventuelt hvilket spakstell du kan/må bruke.

Selve lamellen trur jeg er ganske std og grei og få til... finn deg en std organisk bmw-lamell med 228mm tilkobling fra en så stor motor som mulig, så skal det duge. Det er dog mulig du må dreie litt på svinghjulet.

Finner du ikke noe, så må du høre med pedersens, eventuelt Clutch og Brems på alnabru i oslo. De Veit jeg hvertfal at kan bytte lamellsentrum på std volvo 228mm lamell... men finnes sikkert noen andre og.

At du "må" bruke zinther er tull.. kommer HELT ann på hvor mange nm du skal ha det, og som sagt funker oppsettet mitt med 228mm 850-lamell og std B230FT trykkplate med 387nm uten sluring over hodet på M90'n min, så er det er sagt...

Ok! Har du evt mulighet til å hjelpe meg med å montere kassa, eller? (kan ta det på PM)

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider