Gå til innhold

Dumpventil = minste effekt?

Ranger emnet


PrinsWilhem

Anbefalte innlegg

Hørt att hvis en bruker dump ventil på turbo mister en litt effekt.

 

Bør bruke sånn som orginale er, bare i større bedre utgave, som resirkulerer lufta istede for å slippe den ut..

 

Lager ikke pssssh lyd, men sånn fin lyd.. Høres ut som pssh lyd inni ett rør eller noe. Vansklig å forklare, men råere lyd en pssh'en hvertfall.

 

Liker egentlig ikke pssh'en. Blir for voldsomt psssh noen ganger.

 

Sånn som på fnf filmene. Sånn plystring er kult.

"My new years resolution is 1280x1024"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sheriff

Hørt att hvis en bruker dump ventil på turbo mister en litt effekt.

 

Hørt det samme fra en mekaniker som kjøpte Impreza,han skulle ikke ha det pga effekt tap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dump ventil påvirker ikke effekten på bilen i det hele tatt. Eneste merkbare forskjell er at du muligens kan akse litt kjappere, fordi du unngår turbolagg under giring.

Når du akser og turboen produserer trykk, og du f.eks skal gire så slipper du gassen (lukker gasspljeldet). Dette fører til at du stenger inne turbotrykket, som dermed vill presse på turboen og (lagrene til denne), dermed bremses turboen unødig ned.

Har du derimot en dump ventil montert vil dette trykket bli sluppet fri, og turboen holder farten oppe, og dermed lader den fortere når du har lagt inn neste gir...

 

På biler med store turboer og høyt ladetrykk (her snakker vi STORE effekter!) har faktisk akselen til turboen knekt pga mangel på dump ventil. Så dersom du benytter dump ventil beskytter du også turboen mot unødige påkjenninger.

Om du benytter en med resirkulering eller ikke har ikke all verden å si, de fungerer jo på samme måte uansett.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste "problemet" med _åpne_ dumpventiler er på motorer med luftmassemåler,da LMM vil måle opp lufta som går ut gjennom ventilen,og "tror" at denne lufta går inn i motoren..og pøser dermed på med bensin...kan resultere i fusking/skyting og på lang sikt tett katalysator.....

 

dette unngår man med resirkulerende dumpventil.

 

men en korrekt justert åpen ventil er ikke noe stort problem... ihvertfall ikke for oss som tåler litt skyting,og heller ikke har katalysator :D:D:D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

eneste "problemet" med _åpne_ dumpventiler er på motorer med luftmassemåler,da LMM vil måle opp lufta som går ut gjennom ventilen,og "tror" at denne lufta går inn i motoren..og pøser dermed på med bensin...kan resultere i fusking/skyting og på lang sikt tett katalysator.....

 

dette unngår man med resirkulerende dumpventil.

 

men en korrekt justert åpen ventil er ikke noe stort problem... ihvertfall ikke for oss som tåler litt skyting,og heller ikke har katalysator :D:D:D

 

Dersom man da ikke kjøper en EVO/twin piston dump valve, som også kurerer dette problemet.

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sheriff

Det der har jeg ikke no tru på..

 

Att turbo'n går tregere pga att den ikke slipper ut trykket?

Går no bedre sier jeg..

 

dette er fordi den på en måte stanger når du slipper gassen. da stopper den rett og slett opp, og DET er ikke bra for turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IKKE noe å si effektmessig.

Den som sier det er full...

 

Kanskje det har noe å si på ekstreme effekter som nevnt ovenfor.

 

Men at det har noen innvirkning på effekten er bullshit

Typhoon_

------------------------------------------------

Finner du en skrivefeil, så kan du BEHOLDE DEN FOR DEG SELV!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tombra

 

Dersom man da ikke kjøper en EVO/twin piston dump valve, som også kurerer dette problemet.

 

Hvordan kurerer den det da? Enten så dumper den til atmosfæren eller så gjør den det ikke, dumper den til luft og bilen har hotwire luftmassemåler, vil den gå fett. Den eneste kuren er elektronikk som kan kompensere for den tapte luften, eller et sprut med MAP sensor.

 

Det den kanske kan kurere er tendensen som enkelte dårlige dumper har till å lekke luft. Men det er ikke det problemet TG1 snakker om.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zlinky

er vel forskjell på de forskjellige ventilene oxo...

mener den som lager psssh lyden er pop-off

mens den som brukes på løpsbiler kalles blow-off, den lager en annen mye skarpere lyd, som egentlig er MYE råere :D

 

FEIL!

 

Orker ikke skrive om dette mer, men søk på emne pop-off, så blir du klokere.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pop-off har ikke noe med dump-valve/avlastnings-ventil å gjøre...

Pop-off er det samme som overtrykksventilen du hadde på dampmaskinen din(hvis du hadde det) når du var mindre, fyrte du opp kjelen som en gud for å få mest mulig snurr på maskinen da åpnet ventilen og kjørte damp ut i friluft ut av kjelen så den ikke sprakk pga for mye trykk.

 

På turbomotorer er prinsippet det samme, hvis wastegaten svikter av en eller annen grunn så skal pop-offen åpne slik at ikke motor havarerer pga for høyt trykk. Mao en slags sikkerhets ventil!

 

Etter det jeg har hørt så kjører WRC bila uten dump.... noe å tenke på...

Har også hørt teorier om at ett spjeld før og etter kompressor på turbo som stenges likt som gass spjeldet kan være en god løsning. kompressoren vil visstnok spinne lett når begge spjelda er stengt, blir ett slags vakuum. Noen andre som har hørt noe/kan noe om dette?

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by zlinky

 

ok, har lest dette ett sted, men jeg gir meg....

 

no problemo.

Det er ikke så rent få som er forvirret ang dette, så det står mye feil i blader og slikt og.

Autofil henviser jo stadig til den tøffe 'wastegatelyden' på turbobiler. :rolleyes:

(Og nei, de snakker ikke om wastegate til fri eksos.)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår