PrinsWilhem Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Hørt att hvis en bruker dump ventil på turbo mister en litt effekt. Bør bruke sånn som orginale er, bare i større bedre utgave, som resirkulerer lufta istede for å slippe den ut.. Lager ikke pssssh lyd, men sånn fin lyd.. Høres ut som pssh lyd inni ett rør eller noe. Vansklig å forklare, men råere lyd en pssh'en hvertfall. Liker egentlig ikke pssh'en. Blir for voldsomt psssh noen ganger. Sånn som på fnf filmene. Sånn plystring er kult. "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by sheriff Hørt att hvis en bruker dump ventil på turbo mister en litt effekt. Hørt det samme fra en mekaniker som kjøpte Impreza,han skulle ikke ha det pga effekt tap.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 En dump ventil påvirker ikke effekten på bilen i det hele tatt. Eneste merkbare forskjell er at du muligens kan akse litt kjappere, fordi du unngår turbolagg under giring. Når du akser og turboen produserer trykk, og du f.eks skal gire så slipper du gassen (lukker gasspljeldet). Dette fører til at du stenger inne turbotrykket, som dermed vill presse på turboen og (lagrene til denne), dermed bremses turboen unødig ned. Har du derimot en dump ventil montert vil dette trykket bli sluppet fri, og turboen holder farten oppe, og dermed lader den fortere når du har lagt inn neste gir... På biler med store turboer og høyt ladetrykk (her snakker vi STORE effekter!) har faktisk akselen til turboen knekt pga mangel på dump ventil. Så dersom du benytter dump ventil beskytter du også turboen mot unødige påkjenninger. Om du benytter en med resirkulering eller ikke har ikke all verden å si, de fungerer jo på samme måte uansett. Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PrinsWilhem Skrevet August 28, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Det der har jeg ikke no tru på.. Att turbo'n går tregere pga att den ikke slipper ut trykket? Går no bedre sier jeg.. "My new years resolution is 1280x1024" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 eneste "problemet" med _åpne_ dumpventiler er på motorer med luftmassemåler,da LMM vil måle opp lufta som går ut gjennom ventilen,og "tror" at denne lufta går inn i motoren..og pøser dermed på med bensin...kan resultere i fusking/skyting og på lang sikt tett katalysator..... dette unngår man med resirkulerende dumpventil. men en korrekt justert åpen ventil er ikke noe stort problem... ihvertfall ikke for oss som tåler litt skyting,og heller ikke har katalysator :D:D:D snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by TG1 eneste "problemet" med _åpne_ dumpventiler er på motorer med luftmassemåler,da LMM vil måle opp lufta som går ut gjennom ventilen,og "tror" at denne lufta går inn i motoren..og pøser dermed på med bensin...kan resultere i fusking/skyting og på lang sikt tett katalysator..... dette unngår man med resirkulerende dumpventil. men en korrekt justert åpen ventil er ikke noe stort problem... ihvertfall ikke for oss som tåler litt skyting,og heller ikke har katalysator :D:D:D Dersom man da ikke kjøper en EVO/twin piston dump valve, som også kurerer dette problemet. Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by sheriff Det der har jeg ikke no tru på.. Att turbo'n går tregere pga att den ikke slipper ut trykket? Går no bedre sier jeg.. dette er fordi den på en måte stanger når du slipper gassen. da stopper den rett og slett opp, og DET er ikke bra for turboen MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 er vel forskjell på de forskjellige ventilene oxo... mener den som lager psssh lyden er pop-off mens den som brukes på løpsbiler kalles blow-off, den lager en annen mye skarpere lyd, som egentlig er MYE råere :D -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhoon_ Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Har IKKE noe å si effektmessig. Den som sier det er full... Kanskje det har noe å si på ekstreme effekter som nevnt ovenfor. Men at det har noen innvirkning på effekten er bullshit Typhoon_ ------------------------------------------------ Finner du en skrivefeil, så kan du BEHOLDE DEN FOR DEG SELV!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by Tombra Dersom man da ikke kjøper en EVO/twin piston dump valve, som også kurerer dette problemet. Hvordan kurerer den det da? Enten så dumper den til atmosfæren eller så gjør den det ikke, dumper den til luft og bilen har hotwire luftmassemåler, vil den gå fett. Den eneste kuren er elektronikk som kan kompensere for den tapte luften, eller et sprut med MAP sensor. Det den kanske kan kurere er tendensen som enkelte dårlige dumper har till å lekke luft. Men det er ikke det problemet TG1 snakker om. -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by zlinky er vel forskjell på de forskjellige ventilene oxo... mener den som lager psssh lyden er pop-off mens den som brukes på løpsbiler kalles blow-off, den lager en annen mye skarpere lyd, som egentlig er MYE råere :D FEIL! Orker ikke skrive om dette mer, men søk på emne pop-off, så blir du klokere. -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Pop-off har ikke noe med dump-valve/avlastnings-ventil å gjøre... Pop-off er det samme som overtrykksventilen du hadde på dampmaskinen din(hvis du hadde det) når du var mindre, fyrte du opp kjelen som en gud for å få mest mulig snurr på maskinen da åpnet ventilen og kjørte damp ut i friluft ut av kjelen så den ikke sprakk pga for mye trykk. På turbomotorer er prinsippet det samme, hvis wastegaten svikter av en eller annen grunn så skal pop-offen åpne slik at ikke motor havarerer pga for høyt trykk. Mao en slags sikkerhets ventil! Etter det jeg har hørt så kjører WRC bila uten dump.... noe å tenke på... Har også hørt teorier om at ett spjeld før og etter kompressor på turbo som stenges likt som gass spjeldet kan være en god løsning. kompressoren vil visstnok spinne lett når begge spjelda er stengt, blir ett slags vakuum. Noen andre som har hørt noe/kan noe om dette? 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by eirikoo FEIL! ok, har lest dette ett sted, men jeg gir meg.... -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Originally posted by zlinky ok, har lest dette ett sted, men jeg gir meg.... no problemo. Det er ikke så rent få som er forvirret ang dette, så det står mye feil i blader og slikt og. Autofil henviser jo stadig til den tøffe 'wastegatelyden' på turbobiler. :rolleyes: (Og nei, de snakker ikke om wastegate til fri eksos.) -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet August 28, 2003 Rapporter Share Skrevet August 28, 2003 Syntes wastegate lyden er tøff jeg:) mye trykk, ingen dump = kvittre-kvittre! 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg