Gå til innhold

Hvordan spiller en subwoofer med magneten ut i forhold til en med magneten inn?

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

det trengs en kasse til de fleste elementer ja. utenom noen få som klarer seg i såkalt "open-air", noe som vil si at de kun trenger å settes i en vegg, men har ikke behov for en lukket kasseløsning.

disse kan for eks monteres rett i hattehyllen osv og bruke bagasjerommet som kasse.

lyden med magneten ut kommer an på. chassi og spoleventilasjon vil danne virvelstrømmer som igjen gir ulyder. men hvor vidt dette er hørbart eller ikke kommer an på elementet.

det er også enkelte elementer som er vanskelig å få tett mellom elementet og kassen, noe som igjen kan gi ulyder, samt redusert trykk.

teoretisk sett er det en viss forskjell, men i praktis på mange elementer har det lite å si hvem vei elementet står.

hovedgrunnen til at noen monterer med magneten utover er enten for å få mer volum i kassen, eller for utseendes skyld.

så konklusjonen er vel at: hvordan den spiller med magneten ut kommer an på elementet. noen elementet hører man ikke forskjell på, mens på andre gjør man det. men ja, det blir bra bass uansett hvordan du monterer det, så sant du får det tett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fase vend høytaleren og du merker ikke forskjell..

noen elementer kan gi støy.. (lyden må presses imellom åpningen i chassi så du kan få blåse lyder) som i en bassport..

spørsmål fra meg til guruene her: hvis et element gir blåse lyder ved feilvei montering.. er ikke det i nærheten å lage en tube bort til en kasse?.. som i dørmotering eller dasj montering av frontsett.. lage en tube bort til en kasse fordi det ikke er plass der du vil ha elementet.. har hørt at sånn tunnel greie ikke er helt bra nemlig.. kilden husker jeg ikke

Jeg monterte mine feil vei på grunn av for flat kasse.. var ikke plass til magneten inn i kassa og selvfølgelig fordi harry faktoren er mye høyere med magneten ut :D

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker candence wildbeast, og dem funket d ikke med å vende magneten, åja, jeg fasevendte kablene, og det var tett mellom element og kasse, så noen funker d på og noen ikke. dessuten må du minske kassa med ant liter elementet er på, for at d skal bli optimalt da;)

så da er d bare en ting å gjøre da, teste teste og atter teste;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jan Erik Johansen sa `hovedgrunnen til at noen monterer med magneten utover er enten for å få mer volum i kassen, eller for utseendes skyld.`

Eller begge deler ;)

som jeg sa, ikke alle dette funker hos :doh

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider