Gå til innhold

Motronic trøbbel..

Ranger emnet


virtual

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et stort problem med en B230ET.

 

Det hele starta med at bilen røyk mye når den gikk på tomgang, og brukte mye bensin. Ingen tegn til olje eller vannforbruk. (har ei blokk som har gått 60,000km).

 

Da fant jeg ut at det var temperatursensoren som hadde tatt kveld.

Så jeg skrua av innsuget for å komme skikkelig til.

Når jeg hadde det av, så jeg noen ledninger som stakk ut fra ledningsnett strømpen, mange ledninger var oppmorknet.

Så jeg kutta alle kablene som var ødelagt, og skjøyta dem med nye fine kabler.

(Målte også at det ble kontakt)

 

Når jeg da hadde skrudd alt sammen igjen, merka jeg at når jeg skulle ruse motoren, så kutta den ved 2500 rpm. Og den gikk heller ikke på tomgang når den var kald.

Så jeg prøvde meg litt frem ved å koble ut div ting.

Når jeg kobla ut tomgangsregulatoren, så kunne jeg ruse motoren slik jeg ville.

Men problemet er at den går ikke på tomgang når den er kald. Motoren oppfører seg også litt merkelig da, går ujamt osv.

 

Og nå har den fått et sinnsykt bensinforbruk.

Bruker ca 1.7l/mil ved blandet kjøring. Ved lekekjøring bruker den 2.5l/mil.

Det er ikke holdbart..

 

Tennpluggene er lysebrune og fine.. Men det kommer masse bensin i bunnpanna..

Skulle tømme oljecatch tanken her om dagen, og ca 1/4 av innholdet var bensin.

Dette førte til at jeg tok en kompresjonstest, og jeg hadde 9 bars trykk på alle sylindrene.

 

 

LMM er utelukket, da den er nesten splitter ny..

 

Vet noen hva problemet er?

Begynner å bli fortvilet..

 

Mvh

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du leser i den første posten, så står det at den får for mye bensin.

Og at kompresjon på alle sylindrene er 9 bar, så stempelringene er ok.

Bilen bruker verken vann eller olje, så topp-pakningen er fin.

 

Men takk for at du prøvde iallefall.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laga en liten teori, om at den går i kaldstartmodus når den vil, og at den ikke greier å forbrenne all bensinen.. Derfor renner den ned mellom stempelringene, og nei i olja..

 

Men hvorfor? :P

 

Er det samme BTR på b230f?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår