Gå til innhold

Motronic trøbbel..

Ranger emnet


virtual

Anbefalte innlegg

du sier at du har hatt av insuget, har du sørget for at dette er korekt satt på igjenn og at det er 100% tett ? det er viktigt med god rengjøring osv. er alle slanger/kolinger satt riktig på igjenn ? jeg vet ikke om du er erfaren på dette eller ikke så derfor jeg spør.

 

"Det hele starta med at bilen røyk mye når den gikk på tomgang, og brukte mye bensin. Ingen tegn til olje eller vannforbruk. (har ei blokk som har gått 60,000km)."

dette kan jo også vere en blandingsfeil, men du sier også at du fant feilen på dette så da kan du jo utelukke blanding.

 

tomgangsregulatoren : har du prøvd å sette denne inn igjenn, hvordan oppfører den seg da ?

 

Jeg synest kompen din er lit lav. vi snakker her om en ET motor, så la oss ikke blande de forskjellige motorene og kompene deres. en b230 ET skal ligge på 10, eller helt nøyaktig 10,3:1.

 

Du sier at du får bensin i bunnpannen : dette viser meg at du har fått en sprekk ett eller annet sted eller at en pakning har røket, at det kommer i mellom stempel fjerer hørest litt rart ut, og ihvertfall på en motor som har gått så lite som din.

at du nå har fått et så stort bensin forbruk er jo ikke så rart når det havner i bunnpannen. Men også at du har fått et problem med en motor som har gått så lite forundrer meg litt, hva har blitt gjort med motoren ? og hvordan har den blitt behandlet. at det er koblings feil som gjør at du får bensin i bunnpannen kan du ihvertfall utelukke så her snakker vi om utette pakninger/ sprekker osv. det er ting vi må huske på og det er at det er alu topper og de tåler ikke alverden av varme osv.

 

du kan bruke startgass til å se om du har lekasjer rundt innsuget, sjekk også tettninger til dysene. at du har en komp på 9 betyr ikke at du kan uelukke topppakningen. For meg så virker det ut som bensinen blander seg med oljen og den bør nødvendigvis ikke glippe igjennom ringene, da ville du jo ha fått en helt for j.... gange på motoren.

 

konklusjon : se over alle pakninger, kjør tester på dem. sjekk videre el koblingene og at disse er hele hele veien. sitter motoren i en 240 så sjekk samtlige koblinger inne i bilen og at disse er riktigt koblet opp.

 

 

sitter denne motoren i en 240 eller 740 ?

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg hadde av innsuget, kjøpte jeg ny innsugspakning.

Som jeg hadde gasket-seal på før den ble montert.

Slangene kan ikke monteres på så veldig mange forskjellige måter, så ja.

Dem står rett.

 

Prøver tomgangsregulatoren med jamme mellomrom, men det er likens som før. Motoren kutter ved rundt 2500 rpm.

 

Kompresjonen er helt fin den, ET motorene har vel 8:1 i kompresjon?

Eller var det 9:1?

Hadde man hatt noe mer enn 9 bars kompresjon på en turbomotor,

hadde det gått galt.

 

Det at det kommer bensin ned i olja, så er jo nesten det en selvfølge. Motoren greier jo ikke å forbrenne all den bensinen det blir tilført..

Hvor tar den da veien? Jo, ned mellom stempelringene og ned i olja..

 

Det er ikke gjort all verden med motoren, bare det vanlige.. Chip, eksos, dumpventil osv.

Dumpventilen fører jo til _litt_ høyere bensinforbuk, men 2l/mil ved blandet kjøring er vel litt ekstremt.

 

Alt av pakninger, reimer osv ble bytta ved motorbytte.. Så jeg tviler sterkt på at noen kan være ødelagt..

Men man ska jo selvsagt ikke si noe sikkert! hvem vet?

 

Angående den vanntempsensoren jeg i utgangspunktet skulle skifte,

så kjøpte jeg den splitter ny fra Volvo.

Kostet tilogmed 798,- kr.

 

Motoren står i en 740.

 

Har vært mye krangling om at folk poster tråder som angår andre biler i 240 forumet..

Jeg posta denne her, pga at mange folk har denne motoren i 240.

Og har generelt sett bedre peiling på feilsøking osv.

 

 

Mvh

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du er 100% sikker på at det er tett rundt insug? hadde samme problemet selv og da var det lekkasje/falsk luft. Akkurat de samme symptomene, sykt mye bensin, bensin i olja og ville ikke over 3000 omdr... men tok jeg ut tomgangsregulatoren gikk den hele registre... jeg ville kjøpt en ny manifoildpakning og fått bort all silikondrit... mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo splitter ny innsugspakning, som jeg i tillegg har brukt gasket seal på..

 

Det kan ikke være en sprekk i intercooleren eller noe? De originale intercoolerne er jo ikke de aller beste..

Men altså, det eneste som skjer, hvis jeg f.eks fjerner en vakuumslange.. Er jo at turtallet øker..

Når motoren er kald nå, er turtallet normalt. Nå i det siste har den også begynt å henge seg litt opp, etter harde gasspådrag.. Men hvis jeg pumper fort en gang eller to på gassen, så går den gradvis nedover, etter hvert pump

 

Blir bare mer og mer forvirret jeg :hvaskjera

 

 

Men jeg får ta meg en runde med startgass, og bare dobbelsjekke..

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nei har ikke funnet ut stort.. En litt flau feil har jeg funnet, jeg hadde byttet om på pluggene til TPS og tomgangsregulator når jeg monterte innsuget.. Så bilen går på tomgang når den er kald nå, men litt lavt og ganske ujamt. Når den har blitt varm er den ganske grei.

 

Men bensinforbruket er fortsatt opp i skyene. Nå som snøen har kommet, og det har blitt tid for lekekjøring, kjører jeg opp en tank (56l) på 20 mil.

Hvis jeg kjører relativt pent, greier jeg å kjøre en tank på 28 mil.

Men det er fortsatt ikke overkommelig..

 

Hva kan forårsake dette?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert byttet om på kontaktene til kaldstartdyse og tempgiver disse er ikke logisk gjort med tanke på form, farger osv.

 

Har vært borti dette hos en kompis som byttet toppakning selv, dette fant jeg først ut når jeg ohmet ledningene ifra hjernen og til føleren

 

prøv å bytt om disse.

 

fort fort. så får jeg høre resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår