Gå til innhold

Hva betyr Bofors?

Ranger emnet


ErikJohans1

Anbefalte innlegg

Hehehe. Det var det da.. Innflytter jeg, lærer stadig noe nytt hver dag.. ;) hehe. Kan røpe at vi har en 50-60-talls David Brown stående bak huset, da. Eneste relasjon jeg har til traktor til daglig.. Hehe. Men har jo kompiser som tilbringer mesteparten av dagene i traktora sine..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolinder kommer fra den svenske traktorprodusenten Bolinder-Munktell som etter hvert ble kjøpt opp av Volvo og deretter produserte traktorer under navnet Volvo BM. Senere slo Volvo BM seg seg sammen med Valmet og produserte traktorer under navnet Volvo BM Valmet. Senere kjøpte Valmet alle Volvos aksjer. Nå heter de vel Valtra vil jeg tro.

 

Ikke helt enig, Volvo BM "gav bort" traktorproduksjonen til Valtra, mot at de holdt seg borte fra anleggsmaskinproduksjon. Volvo BM Valmet var kun et begrenset antall traktorer traktorer som Volvo BM, helt eller delvis, hadde produsert (og ikke solgt før overtagelsen) og som Valmet fikk med seg i overtagelsen. Valmet satte navnet sitt på traktorene før de solgte dem.

 

Back on topic... Ble ikke en del av de eldre volvoene produsert i Bofors? (Derav navnet.)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig, Volvo BM "gav bort" traktorproduksjonen til Valtra, mot at de holdt seg borte fra anleggsmaskinproduksjon. Volvo BM Valmet var kun et begrenset antall traktorer traktorer som Volvo BM, helt eller delvis, hadde produsert (og ikke solgt før overtagelsen) og som Valmet fikk med seg i overtagelsen. Valmet satte navnet sitt på traktorene før de solgte dem.

 

Back on topic... Ble ikke en del av de eldre volvoene produsert i Bofors? (Derav navnet.)

 

 

produsert i og produsert i.. døm levverte vel stål og plater osv, men bofors er som satg et stålverk og ike en bilfabrikk. slik jeg har forstått det da! åpen for koreksjon, men etter hva andre sier her så tror jeg jeg har forstått riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig, Volvo BM "gav bort" traktorproduksjonen til Valtra, mot at de holdt seg borte fra anleggsmaskinproduksjon. Volvo BM Valmet var kun et begrenset antall traktorer traktorer som Volvo BM, helt eller delvis, hadde produsert (og ikke solgt før overtagelsen) og som Valmet fikk med seg i overtagelsen. Valmet satte navnet sitt på traktorene før de solgte dem.

 

Back on topic... Ble ikke en del av de eldre volvoene produsert i Bofors? (Derav navnet.)

 

Fra Wikipedia:

"I 1950 vart Bolinder Munktell kjøpt opp av Volvo og vart ein dotterselskap under Volvo. Volvo heldt fram med å nytta dei to merkenamna Bolinder Munktell og Volvo utover 50-talet, men mot slutten av 50-talet gjekk dei over til merkenamner BM Volvo for alle produkta. I 1972 vart namnet endra til Volvo BM AB.

 

I 1979 starta Volvo AB og det finske firmaet Valmet OY eit samarbeide innan traktorproduksjon og stifta firmaet Scantrac AB i Eskilstuna. Det vart utvikla nye traktormodellar, som vart selde under namnet Volvo BM Valmet. I 1986 kjøpte Valmet alle Volvo sine aksjear i Scantrac og Volvo AB helt opp med traktorproduksjon, for å konsentrerte seg om produksjon av anleggsmaskiner.

 

I 1985 gjekk Volvo BM AB inn i eit samarbeide med Clark Equipment Company og namnet vart endra til Volvo Michigan Euclid Group NV (VME Group NV). Dei to firmaa Michigan og Euclid var tidlegar overtekne av Clark, som hadde heldt fram med å nytta merkenamna. I 1995 tok Volvo over heile dette selskapet og endra namnet til Volvo Construction Equipment."

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, jeg fikk informasjonen fra min far over tlf, han forenkla en del og huska litt feil.

Sitter her nå med boka "Från Munktells till Valmet - en 75-årig traktorepok" av Olov Hedell, skrevet i 1994, den stoler jeg på at har fått historien rett. Enkelte setninger og ord lar jeg være på svensk, enten fordi det passer seg best på svensk, eller jeg er usikker på hvordan jeg skal skrive det for å få det 100% korrekt.

 

I 1978/79 var det "ett skifte på VD-stolen på Volvo BM" og de bestemte seg for å kun satse på anleggsmaskiner, og skrote den gamle filosofien om å "inte lägga alla äggen i en korg". Dette gjorde at de på sikt måtte kvitte seg med produksjonen av skogsmaskiner, trøskere og bandvogner i tillegg til å kvitte seg med traktorproduksjonen. BV-produksjoenen ble overført til Hägglund & Söner. Skogsmaskinavdelingen ble senere også med i avtalen med Valmet.

 

Boka skriver en del fram og tilbake om kontrakten mellom BM og Valmet, men at kontrakten ble signert 1. oktober 1979. En hovedingrediens av avtalen var at aksjeselskapet Scantrac AB, hjemmehørende i Eskilstuna. Selskapets ansatte var i det store og hele bare tidligere ansatte hos BM's landbruksdivisjon. I utgangspunktet var BM og Valmet likeverdige eiere. Oppgaven til selskapet var å markedsføre BM's "befintliga" traktorprogram via eksisterende forhandlernett, "samt under återstående produktionstid svara för dess vidareutveckling." Videre skulle man sammen med Valmets konstruktører og under Valmets ledelse medvirke til utviklingen av den nye Nordiske Traktoren, og når den var klar, skulle den markedsføres i Sverige, Norge og Danmark. Etterhvert markedsførte Scantrac i visse perioder skogsmaskiner, industrimaskiner og eksport av traktorer for Valmet.

 

Avtalen sa også at Scantrac over tid skulle overføres helt til Vamets eie, og at BM skulle få "enerett" på markedet for anleggsmaskiner. Ved årsskiftet 1988/89 skiftet selskapet navn fra Scantrac AB til Valmet Maskin AB, "och fungerar, når dette skrives, huvudsakligen som generalagent för Valmets traktorer i Sverige." Virksomheten drives i nyoppførte lokaler i Eskilstuna og har ingenting med VME eller tidligere Volvo BM. Traktormonteringen hos Volvo BM i Hällby ble avsluttet i 1983. "Därmed, kan man tycka, skulle traktorepoken vid BM kunna betraktas som ett avslutat kapitel." Men etter dette ble en del større traktorer fortsatt produsert hos BM i Hällby pga kapasitetsmangel hos Valmet i Finnland, denne produksjonen foregikk i "ytterligare något år".

 

 

Fortsettelse følger, nå er det middag.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår