Gå til innhold

Dårlig(?) jording og svak støy

Ranger emnet

Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har et aldri så lite problem jeg håper dere kan hjelpe meg å løse :)

I bilen har jeg en pioneer deh p770mp koblet til en soundstream lil'wonder 4.580.

På høyere turtall (ca 4000 og opp) kan en veldig svak susing høres dersom man senker volumet til 0. Dette er nok "dynamostøy" og/eller brente jordingsbanner i spiller såvidt jeg har skjønt. Lyden er mer framtredende når bilen er kald, enn når den er god og varm.

Strømkabel og signalkabler ligger på hver sin side, og er bare i nærheten av hverandre helt bakerst ved forsterkeren. Forsterkeren er jordet i stålet i reservehjulsbrønnen. Lakk og grunning er pusset bort og alt holdes på plass av kabelsko og gjennomgående bolt. Resten av strømanlegget i bilen er originalt. Signalkablene er slike trippelskjermede rosa fra biltema (ja, ikke verdens beste).

Kommer ingen ulyder når anlegg slås av eller på, eller ved bytte av sang. Ulyden kommer bare fra frontsettet, hører ingen ting fra sub'en. Signalkablene er koblet til på sub-utgangen og front-utgangen bak på spilleren.

Hvordan finne ut om det er for dårlig jording? Vil jo ikke prøve en annen spiller, for da knerter jeg vel utgangene på den også?

Regner med nye/større/bedre kabler mellom chassi og batteri, dynamo og batteri samt motorblokk og chassi kan være en fornuftig ting?

*edit: litt tillegsinfo: jeg har aldri brukt phonoutgangene på spilleren før, og lyden var der med en gang alt var koblet opp. Koblet til phonokablene på forsterkeren sist av alt. Har også prøvd to andre jordingspunkt uten noe som helst forskjell. Støyen er langt fra så ille som jeg har hørt i andre biler, her høres den nesten ikke, men er fortsatt tilstede og irriterer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mtx thunder 240 liggendes som har samme symtomene.. Dvs Jeg får ikke forsterkeren til og bli stille. Uansett hvordan jeg justerer det er det støy. Vis jeg hadde sett litt på forsterkeren så hadde jeg sett feilen før jeg kobla den til: -RCA inngangen på forsterkeren er synlig brent.. begge to.. Det var ikke støy i bilen før jeg kobla den til, og det ble ikke det etter at jeg fjerna den og satte i en ny forsterker. Nå den ligger nå i garasjen til pynt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har en svak dynamostøy er nok mest sannsynlig en dårlig jording ett eller annet sted, eller at det punktet hvor kablene møtes bak er nok. Det enkleste er å ta en bedre kabel å teste med den først, før man begynner å sjekke jordingspunktene. Det kan være i org. el anlegget i bilen.. trenger bare litt irr i kabelen så er man der..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er løst :D

Satt i ca to timer og prøvde. Fant blant annet ut at støyen forsvant dersom jeg kun brukte én signalkabel. Med en gang den andre ble koblet til var showet igang. Uansett hvilke utganger på spilleren jeg prøvde så var det helt topp dersom bare en signalkabel (høyre og venstre) ble brukt. Prøvde jeg å bruke to samtidig kom støyen. Jeg prøvde også å jorde chassiet på spilleren uten hell. Jeg prøvde til og med å jorde ytterste lederen i hver signalkabel i chassiet til spilleren uten hell. Det var da det gikk opp et lys for meg :) Dersom støyen er der selv om jeg har jordet "referansesignalet" i signalkabelen til spillerens chassi og det fremdeles er støy så er det nok ikke spilleren som har brente jordingsbaner. Det var da jeg gikk bak i bilen og la merke til signalkabelen som hadde havnet litt nære jordkabelen. Flyttet 10cm og støyen forsvant :D Det snedige var dog at det var signalkabelen fra sub-utgangen på spilleren som måtte flyttes, selv om ulyden kom fra frontsettet som gikk i en annen signalkabel langt unna strøm/jord...

Biltema signalkabler er ikke allverden skjønner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider