Gå til innhold

Noen med peiling på hallgiver?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Heppsann!

Har en audi 80 2.0E.

Ratt som det er starter ikke bilen, mens jeg kan prøve dagen etterpå og den starter med en gang. Har vært slik flere ganger, og begynner å bli lei! :op:

Uansett, mistenker hallgiveren litt, og jeg har fåretatt noen målinger på fordeleren.

Det var tre ledninger inn på fordeleren,

To lilla og en gul/brun

Lilla1: Tenning påslått = 11,03v (batteri=12,54v)

Under start= 9,23v

Lilla2: Tenning påslått = 11,03v (batteri=12,54v)

Under start= 9,23v

Gul/brun: Tenning påslått= 0v (batteri= 12,54v)

Under start= 0.08v

Med andre ord; de to lilla ledningene hadde akkurat samme spenning, mens det var akkurat som at den gule/brune ledningen var "død"

Noen som kan gi meg noen fornuftige svar, evnt kan måle litt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heppsann!

Har en audi 80 2.0E.

Ratt som det er starter ikke bilen, mens jeg kan prøve dagen etterpå og den starter med en gang. Har vært slik flere ganger, og begynner å bli lei! :op:

Uansett, mistenker hallgiveren litt, og jeg har fåretatt noen målinger på fordeleren.

Det var tre ledninger inn på fordeleren,

To lilla og en gul/brun

Lilla1: Tenning påslått = 11,03v (batteri=12,54v)

Under start= 9,23v

Lilla2: Tenning påslått = 11,03v (batteri=12,54v)

Under start= 9,23v

Gul/brun: Tenning påslått= 0v (batteri= 12,54v)

Under start= 0.08v

Med andre ord; de to lilla ledningene hadde akkurat samme spenning, mens det var akkurat som at den gule/brune ledningen var "død"

Noen som kan gi meg noen fornuftige svar, evnt kan måle litt selv?

Bruk en diode-prøvelampe. Den kobler du til den midterste ledningen på fordeleren. dvs. ikke pluss og ikke minus, men hallgiveren ledinga. andre enden skal til jord. det skal blinke i dioden når hallgiveren gir signal. viss den plutselig ikke blinker så virker den ikke.

lurt å koble dette opp sånn at prøvelampa ligger inne i kupé'en om problemet ikke er der hele tiden.

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord, brun/gul er jord?

I såfall, da skal vel ikke begge to ha 12V når tenning er påslått!? Den ene skal jo gå med signal videre,og begge lilla fikk jeg målt lik spenning på.

hæ?

drit i hva du måler her å der. du klarer ikke å måle med et multimeter om hallgiveren fungerer.

få tak i en diodeprøvelampe å gjør som jeg sa.

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heppsann. hvorfor fungerer en diodeprøvelampe annerledes enn et multimeter?

Uansett, var og målte igjen(med multimeter. hehe), og da fant jeg ut følgende:

Nr1: Denne skal ha signal inn. Med tenning på målte jeg 12v. under start var det også 12v.

Nr2: Denne skal ha signal ut da denne er den ledningen i midten. Med tenning PÅ målte jeg 12v. I både frakoblet og tilkoblet modus. Under start var det også 12v.

Nr3: Dette er jord.

Har dette noe å bety, eller MÅ jeg bruke diodeprøvelampe for å finne ut om den fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallgiveren er enkel..

du har:

1: 12v strøm

2: signal (av/på)

3: jord

har du 12v samt jord.. så er det kun signalet du trenger og tenke over!

hallgiveren er magnetisk og virker på den måten at det sitter ett gitt antall vinduer i fordeleren. disse er da med motoren rundt og gir hallgiveren signal -- ikke signal

kan kun måles med diodelampe, da vanlig prøvelampe er for treg!

finnes og en del multimetre som kan måle dette! men det er mulitimetre som koster mengder av kroner

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallgiveren er enkel..

du har:

1: 12v strøm

2: signal (av/på)

3: jord

har du 12v samt jord.. så er det kun signalet du trenger og tenke over!

hallgiveren er magnetisk og virker på den måten at det sitter ett gitt antall vinduer i fordeleren. disse er da med motoren rundt og gir hallgiveren signal -- ikke signal

kan kun måles med diodelampe, da vanlig prøvelampe er for treg!

finnes og en del multimetre som kan måle dette! men det er mulitimetre som koster mengder av kroner

går faktisk riktig så fint med vanlige billig multimeter.

merkelig hvis du får 12 v hele tiden ut på signal ledningen,etter de målinger jeg har på min hallgiver(audi 2,3ng) så ligger målinga på ca 2,8-9v på signal ledningen når du kinner motoren.er den gåen så skal den ikke sende ut noe signal,0v.

er ikke noe kortsluttning nedi den da som sender spenninga rett igjennom?

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på diskusjon.no:

Er det ikke gnist der kan du ta å sjekke hallgiveren.

Det er en føler som står på fordeleren (når du står foran bilen er den på hs av fordeleren 3 polt stikk) på de to ytterste pinnene i stikket skal den ha minimum 10v+ med tenning på. det er 10v+ som kommer fra styreenheten til motoren.

har den det kan du kontrolere at den sender de rette signalene:

Sett på stikket og ta en prøvelamper og sett i ledningen i midten. så får du en til å prøve å kinne motoren. den skal da blinke (ikke så viktig hvor fort så lenge den blinker)

Blinker den er hallgiver ok

Blinker den ikke er hallgiver defekt den får du desverre ikke løs så du må ha hel fordeler..

dette vil si at den spenningen jeg har inn er riktig, men at den er "lik" under kinning kan vel ikke være riktig? spørs om jeg må skaffe meg en ny giver.

Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider