Gå til innhold

trenger litt hjelp ang bakaksling

Ranger emnet

ona

Anbefalte innlegg

som dere kanskje har lest i de andre trådene mine driver jeg og eu godkjenner en 92 mod 240 stasjonsvogn. i dag byttet jeg hjullager og bremeklossene til håndbrekket.

har i lengre tid hatt en uling i bilen som jeg fikk beskjed om var hjullageret. iflg tidligere eier har denne vært der i ca 1 år og går over når bilen blir skikkelig varm.

så jeg byttet hjullageret. så startet jeg på skoene bak. på ene siden sto ene skoen feil vei...:hvaskjera

på andre siden var skoene dekt av olje. ser ut til at det lekker fra akslingen.

da jeg senere kjørte var fortsatt lyden der.

jeg lurer derfor på. kan denne lyden komme fra mellomakslingen (er ikke helt inne i begrepene) og skyldes at det ikke er mer olje der?

kan jeg forvente at den har tatt stor skade av det, eller er det bare å fylle på mer olje?

er det en pakning som "vanligvis ryker" eller er dette dyrere ting?

er det vanlig girpolje som brukes her?

var venstre side forresten. vet ikke om det har noe å si.

ble litt stresset av dette så jeg håper noen kan hjelpe meg litt ut her..

en liten ting til....

skal bytte bensinfilter. iflg hayes så er filteret på torpedovegg, men boken er fra "generasjonen" 240 før min. har fått tips om at det er under baksete. har sett der men finner ikke noe bensinfilter..... skulle hatt et kart med et stort x på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ulinga du hører, er mest sannsynlig en differensial som begynner å ta kveld.

Kjøp en ny/brukt aksling, flytt over stikkakslingene fra akslingen du har nå, i den nye. Siden du har fått på nye hjul-lager osv. Så blir det bra :)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

så det vil ikke holde å tette lekkasje og bytte olje?

var en som kommenterte hvor oljen kom ut. er desverre ikke helt inne i begrepene enda. men da jeg bytter klosser bak var der olje. er det en simring der (helt ytterst på akslingen) som kan være gåen? dette var "ofte" et problem på bobler.

vil noe ha tatt varig skade nå? må jeg bytte deler eller holder det med pakning og olje. er det vanlig girolje man skal bruke`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo ikke si noe helt sikkert her, men det er jo veldig vanlig at folk spinner og leker med Volvo. Det fører ofte til at det blir uling i bakakslingen.

Så du kan jo se på tappepluggen når du skal skifte olje, om du finner spon og leire.

Angående olje, så brukte jeg dextron 3 på min når jeg skifta, det er en girkasseolje. Det finnes jo oljetyper som er beregnet for bakakslinger, men dextron 3 funker helt greit.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper enten støttelageret i mellomakselen din eller girkassa di som uler jeg,

For en goood stund siden var det ''inn'' men smørefrie deler, i hvert kryss på mellomakselen din sitter det er z skrue, el lignende som du kan skru ut og sette i en fettnippel, også smører du kryssa dine med fett, det gir de en god levetid..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider