Gå til innhold

86' Sierra 2.0L, oppdatering: chokeproblemer. Bilder.

Ranger emnet


souji

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

 

Når man får fikset et problem kommer det vel vanligvis et nytt et springende. Ikke så lenge siden jeg fikk Sierra-en (kjørt kanskje 150mil). Når jeg fikk den gikk den helt okay, lugget litt spesielt når den var kald men gikk fint på tomgang og slikt. Nå, spesielt i det siste, har den blitt veldig ekkel å kjøre. Den kveler seg om du kjører med rolig med lavt gasspådrag og turtall for så og sette den i fri (kveler seg -raskt-), og man må ruse den og kjøre med veldig lave gir for at den skal gå på tomgang, og den går ikke spesielt betryggende og jevnt da. Dette er bare et problem når den begynner å bli varm, når den er kald går den okay.

 

Jeg vet sabla lite om biler og dette er min første bil, men når jeg hadde moped oppførte den seg lignende når blandingen var veldig feil; fikk for mye bensin. Hva tror dere ? Og enda viktigere, hvordan kan jeg gjøre dette til et mindre problem enn det er ?

 

Bilen er en 2.0iS som har fått byttet motor for flere år siden. Vet ikke årsmodellen på motoren som ble satt i men det er en 2 liters-motor med forgasser, se bilde her. Regner med den er rundt samme årsmodell som bilen. Det er automatisk choke på den som kanskje kan ha noe med problemet å gjøre?

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde så jeg får vite hvordan forgasser det er...dvs,uten luftfilterboksen på. Mistenker slitt flottørnål....har hatt det på nesten alle forgasserbilene jeg har hatt. ( X antall Ford,en Opel i ny og ne).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en weber forgasser, har lik motor i min sierra.

 

Men kan høres ut som om forgassern flyter over.. At automatchoken henger seg oppe og ikke går av...

 

Er bilen lett å starte når den er kald og når den er varm, men tongstarta når den er sann hallvarm?

 

For sikretskyld ville jeg gådd over plugger-pluggledninger-fordelerlokk og rotor.

Pass på så du ikke sliter sund pluggledninga når du tar den av, sitter av og til jævlig godt. Bruk tang og klip der den er festa til pluggen.

 

Offtopic: så bildene av bilen din på linken i siggen din. Fy så matt den var i lakken!:P Spander på den lakkrens/rubbing! Om du ikke allerede har gjort det da=)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde så jeg får vite hvordan forgasser det er...dvs,uten luftfilterboksen på. Mistenker slitt flottørnål....har hatt det på nesten alle forgasserbilene jeg har hatt. ( X antall Ford,en Opel i ny og ne).
Det er en Weber ja. Slitt flottørnål, skal ha det i bakhodet. Er snakk om at jeg skal ta bilen hjem i julen (studere bare i Trondheim) og da få en som har peiling til å titte på bilen. Vet selv knapt opp/ned på en forgasser så om jeg skulle gjort noe midlertidig før jeg fikk den hjem må det være noe ganske enkelt :x

 

Men kan høres ut som om forgassern flyter over.. At automatchoken henger seg oppe og ikke går av...

 

Er bilen lett å starte når den er kald og når den er varm, men tongstarta når den er sann hallvarm?

 

For sikretskyld ville jeg gådd over plugger-pluggledninger-fordelerlokk og rotor.

Pass på så du ikke sliter sund pluggledninga når du tar den av, sitter av og til jævlig godt. Bruk tang og klip der den er festa til pluggen.

 

Offtopic: så bildene av bilen din på linken i siggen din. Fy så matt den var i lakken!:P Spander på den lakkrens/rubbing! Om du ikke allerede har gjort det da=)

Hvis jeg hadde tatt av luftfilterboksen og tittet på selve forgasseren, er det noe slags måte jeg kan finne ut om det er noe trøbbel med choken på ? Eller sånn rent generelt få en bedre anelse av hva som er galt ?

 

Ja til en viss grad. Den er -veldig- lett å starte når den er helt kald (stått lenge i 5 grader eller kaldere), starter såvidt du ser på tenningen og trenger intet gasspådrag. Men den er mer kranglete når den er varm, spesielt når den er mellomvarm ja. Kommer veldig an på hvordan du kveler motoren, om du vrir om tennigen eller om den kveler seg av seg selv.

 

Haha ja fy faen, den der lakken. Den er grotesk. Nei har ikke gjort noe med den enda, men den trenger både det ene og det andre ja :p

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke om det er automatchoken er dritlett. Kjør motoren varm,ta av filterboksen,og på toppen av gasseren (der lufta går inn) er det da to spjell. Er hullene der lufta går inn blokkert (spjellene stengt) så henger choken.Er de åpne (spjellene står vertikalt) så er det flottørnåla,den gir akkurat samme problemene...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke om det er automatchoken er dritlett. Kjør motoren varm,ta av filterboksen,og på toppen av gasseren (der lufta går inn) er det da to spjell. Er hullene der lufta går inn blokkert (spjellene stengt) så henger choken.Er de åpne (spjellene står vertikalt) så er det flottørnåla,den gir akkurat samme problemene...
Såpass, det var jo ikke all verden. Skal se om jeg får tatt en titt på det i løpet av dagen. Tusen takk :)

 

Edit: Oppdatering, har tittet på choken nå. Ser ut som om den har hengt seg opp. Var to hull der, men bare en av de hadde spjell(?). Og det spjellet var stengt, det andre hullet hadde ikke et spjell i det hele tatt. Har noen bilder som jeg kan legge ut litt senere, er på en kompis sin telefon.

 

Fins det noen fornuftig midlertidig løsning på dette ? Og hva må jeg i så fall gjøre for å fikse det permanent ? Virker ikke som om selve wiren til spjellet hadde hengt seg opp, den var ganske løs og ledig for å si det sånn.

 

En annen ting.. uhr, klarte å rive løs en kabel under der, festet ble knekt av. Den gikk fra en plass under motoren, var festet på undersiden av luftfilteret (her klarte jeg å bryte den løs når jeg skulle flytte litt på filteret for å se forgasseren ordentlig) og så videre til selve luftslangen som går inn til luftfilteret. Hva er det denne kabelen gjør ? :X

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, fått tak i noen bilder nå. Her er et bilde av forgasseren (ble tatt når motoren var varm):

forgasser.jpg

 

Her er et bilde av hvor ledning jeg klarte å ødelegge festet til (under luftboksen):

ledning.jpg

 

Er noen flere bilder her, men de er enda verre. Snakker om bra mobiltelefonkamera :>

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens motoren går,dytt spjellet åpent og hør... Da bør den gå greit...
Okay, så det går bra å ha motoren gående mens luftfilteret er av.

 

Noen forslag til en slags løsning på problemet ? Hva er det egentlig som må byttes ? Selve choke-boksen eller hva den nå heter ? Antar det er den som står på forgasseren rett ved chokewiren.

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så det går bra å ha motoren gående mens luftfilteret er av.

 

Noen forslag til en slags løsning på problemet ? Hva er det egentlig som må byttes ? Selve choke-boksen eller hva den nå heter ? Antar det er den som står på forgasseren rett ved chokewiren.

Jepp,det går greit så lenge du ikke er i en sandstorm...

 

Siden du har chokewire,vil jeg gjette på at enten har wiren løsnet der den festes til chokearmen,eller chokestaget (som overfører bevegelsen fra wire til spjell) har løsnet eller dødd. Det er i praksis de to eneste mulighetene. Løsner eller ryker noen av de to over,så lukker spjellet seg av tyngdekraften...

 

Bare å vippe litt frem og tilbake på spjellet,så ser du hvor kraftoverføringa er brutt mellom wire og spjell. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,det går greit så lenge du ikke er i en sandstorm...

 

Siden du har chokewire,vil jeg gjette på at enten har wiren løsnet der den festes til chokearmen,eller chokestaget (som overfører bevegelsen fra wire til spjell) har løsnet eller dødd. Det er i praksis de to eneste mulighetene. Løsner eller ryker noen av de to over,så lukker spjellet seg av tyngdekraften...

 

Bare å vippe litt frem og tilbake på spjellet,så ser du hvor kraftoverføringa er brutt mellom wire og spjell. :)

Skjønner, skal se om jeg får tatt en titt på det. For øyeblikket har jeg kilt fast choken sånn at den er helt av hele tiden. Virker som om det funker bra. Kan det være farlig for motoren ?

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, skal se om jeg får tatt en titt på det. For øyeblikket har jeg kilt fast choken sånn at den er helt av hele tiden. Virker som om det funker bra. Kan det være farlig for motoren ?
Neida. Chokearmen i en av mine gamle Taunuser brakk på langtur den. Surret den pip åpen med ståltråd,og glemte den helt til det ble -25º ute. Var det mildere enn det,så var det bare å pumpe 2 til 8 ganger på gassen avhengig av temp og starte (aks-pumpa spyler inn litt bensin hver gang du tråkker på gassen). Brukte mindre bensin også,faktisk...automatchoken på den Weber-gasseren henger på så mye for lenge at forbruket gikk ned når det var mye småkjøring.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Chokearmen i en av mine gamle Taunuser brakk på langtur den. Surret den pip åpen med ståltråd,og glemte den helt til det ble -25º ute. Var det mildere enn det,så var det bare å pumpe 2 til 8 ganger på gassen avhengig av temp og starte (aks-pumpa spyler inn litt bensin hver gang du tråkker på gassen). Brukte mindre bensin også,faktisk...automatchoken på den Weber-gasseren henger på så mye for lenge at forbruket gikk ned når det var mye småkjøring.. :D
Interessant :p Ja har hørt at en del folk har problemer med den choken. Første faren min spurte om når jeg fikk tak i bilen var om choken fungerte liksom :p

 

Edit: Hva med den kabelen jeg klarte å ødelegge ? Hva kan det være for no lureri ?

1997 BMW 520i

2003 Ski-Doo Summit X 800HO

x 1984 Volvo 360

x 1986 Ford Sierra 2,0iS

"More is more"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :p Ja har hørt at en del folk har problemer med den choken. Første faren min spurte om når jeg fikk tak i bilen var om choken fungerte liksom :p

 

Edit: Hva med den kabelen jeg klarte å ødelegge ? Hva kan det være for no lureri ?

Det er en vakuumslange...som oftest til et eller annet system som "skal hjelpe på forbruket" eller noe... Mine har oftest gått best når jeg har fjerna alt sånt og justert om forgasseren... 0.73 på mila med 2.0 OHC i Taunus med 4-trinns,blanda kjøring...På Ford tvilte de på at det gikk å få den under 0.85 med blanda kjøring,så det sier litt om hvor på skogen de orginale settingene er...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår