Gå til innhold

Hvorfor stor felg er stor nok?

Ranger emnet

Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk folk som spør hvor store felger og breie dekk de kan få på kjerra si. Så det jeg lurer på er:

Setter dere på større felger / dekk fordi bilen skal yte bedre, eller er det bare for å få den til å se bedre ut?

Personlig erfaring: Satt på med en Golf 2 med 18" felger. Så sikkert ganske stilig ut (felgene kostet jo like mye som bilen), men bilen spora som bare det, den fikk vannplaning hvis det var litt regn, og selv om den lå ganske greit i svingan; var det litt humpete så mista den grepet totalt. Og gjett om du kjente den minste ujevnheten i asfalten....

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det ser bra ut spiller kjørekomforten en mindre rolle, men dersom det hadde gått utover veigrep osv ville jeg nok ha b yttet,, men generelt er det stort nok når det ikke går på noe større;)

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felger er som sko, du kan gå i dyr dress men fremdeles se ut som en tulling hvis du har på deg sjøstøvler.

Jeg for min del setter på "tøffere" felger for å bedre utseendet på bilen. En standard bil med fete felger kan som oftest se mye bedre ut enn en stylet bil med stålfelg, for å ta et ekstremt eksempel.

For min del er det ikke størrelsen, men bredden på felgen som er viktig - har selv 9x16 sommerfelger, og det ser i mine øyne MYE bedre ut enn f.eks. 7x17. Med litt dekkstrekk er 9x16 perfekt for min del - trenger ikke være hverken større eller bredere. Snadder!

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bredere og litt større felger bedrer jo ytelsen til en viss grad da. Du får jo bredere dekk med mindre profil.. og bilen føles stivere og ligger bedre på veien (avhenger veldig av dekkkvalitet da men)

Det er jo sant. Men når du presser inn så store felger som mulig så får du jo i tillegg: subbing, dårligere sving, høyere støynivå, mer rullemotstand som gir høyere bensinforbruk og dårligere aks, mer uavfjæret vekt, større fare for vannplaning, sporing, stort svart hull i lommeboka, mindre støtdemping som gir vesentlig dårligere komfort, ofte feil hjulgeometri som gir større dekkslitasje, større belastning på hjullagre og ikke minst frykt for å bli stoppet av politiet.

Men nå er jeg jo veldig negativ da :D

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener faktisk at det går ann å sette på for store felger.. Forrige bilen min, en 94 Honda Crx Del Sol, der satt jeg på noen 17 Momo Corse Black som var enten 7 eller 7,5... Burde jeg aldri gjort... Bilen var god på bane, og i harde svinger.. Men vanlig norsk vei, neidu... Sporet så hardt at man måtte ha begge henda på rattet konstant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har noen tenkt på andre ting enn at felga skal være breie å digre?

Altså, du setter på noen 9x16" felger, men bilen er så høy at du kunne stabla to felger oppå hverandre uten at dem kom borti hjulbuene. Da blir det ikke noe kult at bilen har breie kant felger spørr du meg. Så du senker bilen først, og deretter setter på felger som fyller ut hjulbuene og passer bilen.

Personlig liker jeg ikke at man ser glippe mellom dekkflate og hjulbuene.

Så du kan kline på 22" felger, diger kant, de breiseste og dyreste dekkene som finnes på den dyreste og feteste bilen du kjenner til uten å overbevise meg om at det er kun felgene som må til for å forbedre utseende på bilen.

Det var min mening :)

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

acoupe: Gamlebilen min hadde jeg 315 dekk på 10x16" felg, og med ca 60 cm klaring til hjulbua kledde det bilen perfekt! :)

At det var 315/75-16 på en STOR mattsvart 4x4 har kansje noe med saken å gjøre... :D

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste grunnene som listes opp her viser jo egenlig bare at no er feil. Subbing, feil slittasje, sporing, vannplaning. Dette kan like så godt skje på orginale stålfelger. Uansett om du har stor eller liten felg forusetter det jo at inpress, bredde osv er riktig.

Riktig dekk og riktig geometri er jo også en selvfølge.

Den som klager på støy kan jo tenke at vi kjører halve året på vinterdekk....

Eneste jeg kan si meg enig i er at lommebok blir tom, men er det ikke bil vi driver med da?!

Kjører selv med 19" på sommer og 17" om vinteren. Foretrekker helt klart 19", og gleder med til sommeren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

acoupe: Gamlebilen min hadde jeg 315 dekk på 10x16" felg, og med ca 60 cm klaring til hjulbua kledde det bilen perfekt! :)

At det var 315/75-16 på en STOR mattsvart 4x4 har kansje noe med saken å gjøre... :D

at du synes at det kledde bilen kan jeg gjerne så godt skjønne, for er jo ingen fasit svar på hva som er riktig og galt. Derfor jeg skrev at jeg PERSONLIG ikke liker at det er glippe mellom dekkflate og hjulbue :)

Og det er jo selvsagt forskjellig fra biler til biler, en diger suv ville jo kledd digre felger uten senk, men f.eks en golf2 kler ikke 9x16 uten senk ;)

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider