Gå til innhold

Hva er kvalitetskriteriene for 12" subwoofere?

Ranger emnet


Norton

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha stukket en tur innom Bilradiospesialisten her i Trondheim for å kjøpe noen kondensatorer til et delefilter, stilte jeg også et spørsmål ang. to typer subwoofere jeg er innteressert i - nemelig Pioneer 3004SPL og JBL "Power" serien.

Spørsmålet var: Hvilken "subb" anbefaler du for en kvalitetsforsterker på ca 2000w?

Ekspeditøren påsto at Pioneer 12" SPL sub'er hadde veldig bra kvalitet, men de tålte ikke å spille høyt over lengere tid. JBL sine "Power" serie subwoofere(P1222/1224) tålte å spille høyt over lengere tid, selv om de er oppgitt til å ha en lavere oppgitt max uteeffekt en Pioneer "subbene"(3000 w på Pioneer/1600 på JBL). JBL sine "subber" tålte også mer effekt enn Pioneer sine "subber"(3000w). Han sa det egentlig ikke gikk ann å sammenligne effekt- oppgivelsene på disse "subbene", fordi målemetodene de forskjellige merkene imellom varierte....

 

Frågan til proffene er da:

 

Hva bestemmer et høytalerelements "evne" til å spille høyt og pent over lengere tid??

 

Qts = Magnetsystemets "kvalitets" faktor....

Vas = Membranopphengets "stivhet"....

Xmax = Slaglengde....

Memrantype(Kevlar/papp/polypropylen...)

Kassetype/avstivninger intern i kassen...

+++...

 

Takker og bukker hjertligst for alle mulige svar!:)

 

MVH

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe enkelt svar på dette...

Men det som utgjør den største forskjellen er uansett installasjonen, inkludert kassen.

 

Qts: Driver total Q.

 

It had to happen at some point, we’ve hit the Q word. Q is basically a describing word, it is used to describe a quality or characteristic about an electrical or mechanical part of the driver. So Qts is the overall Q of the driver, both electrical and mechanical. Qts can be thought of as how strong the motor and magnet system are. A driver with a low Qts of around 0.20 would have a large magnet and be able to move the cone with a lot of force. This makes for a tight driver. A driver with a Qts of 0.45 would have a smaller magnet and less control over its cone. So low values of Qts give a tight and punchy sound but with little weight or low bass and high Qts values give a slow and heavy sound that will give you lots of low frequency output. Watch out for drivers with really high Qts values of 0.6 or above, these would require such a big box to work correctly that in normal size boxes you don’t get much low end. They are better of being used on the rear parcel shelf of your car, where they can enjoy a massive rear chamber.

 

 

Vas må stå i stil med motoren. Krftigere motor -> stivere oppheng.

Membranen bør være så lett og stiv som mulig.

Kassen bør selvfølgelig være så død som mulig, men er ikke nødvendig å overdrive.

 

Går forresten ikke an å sammenligne så mye oppgitte data av forskjellige produsenter. Det er altfor mange forskjellige måter de bruker på å måle/oppgi parametre.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Frågan til proffene er da:

 

Hva bestemmer et høytalerelements "evne" til å spille høyt og pent over lengere tid??

 

Qts = Magnetsystemets "kvalitets" faktor....

Vas = Membranopphengets "stivhet"....

Xmax = Slaglengde....

Memrantype(Kevlar/papp/polypropylen...)

Kassetype/avstivninger intern i kassen...

+++...

 

Takker og bukker hjertligst for alle mulige svar!:)

 

MVH

Lasse

 

Jeg synes det er et spennende spørsmål du stiller her, fordi det er mange riktige svar.

Jeg tror ikke man kan finne svaret i Thiele/Small parametrene, men heller ved å studere den mekaniske oppbyggingen.

Jo større spolediameter, dess større flate til varmeavleding.

Til dels gjelder dette også magnetstørrelsen, men mest av alt hvordan elementet er konstruert i forhold til det å kvitte seg med varme.

Men så er det noen som kommer med videoer av billigelementer som tåler å bli puttet i stikkontakten

Vel, billige elementer med små spoler har en lei tendens til å øke impedansen betraktelig når de blir varme.

Og 110volt (de fleste slike videoer er Amerikanske) i 40-50 Ohm er pluttselig ikke så mange watt.

(dette er noe man burde skjønne når ikke 16ampere sikringen ryker)

Jeg ser ikke bort i fra at fyren du snakket med har rett, fordi wattoppgivelser er noen man til nød kan bruke som en pekepinn.

Alle vet at et basselement ikke kan takle over 5kw over tid fordi under 1% av effekten blir til lyd, og resten blir til varme.

Og alle som har stått forran en vifteovn på 5kw vet at basselement ikke kan avgi slik varme over tid.

Jeg har selv vært med på å fyre av 5kw inn i et basselement som er oppgitt til å tåle 800watt, det gikk greit i 3 ganger 3 sekunder og så var det slutt.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår