Gå til innhold

Hvordan montere 1 stk ekstra batteri

Ranger emnet


Amg Power

Anbefalte innlegg

Å ta nu for guds skyld å sett batteriet godt fast, blir så mye søl hvis det går hull i det... :rolleyes:

 

 

høres ut som du har erfart det ?

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs åssen batteri man bruker da..

 

 

hva er grunnen til at du skal ha 2 stk batterier??

 

helt sikkert av samme grunn som de jeg monterte opp batterier for... Helsekes stort anlegg, og mye lys....

(var foresten en russebil med 3stk 120amp batterier, måtte montere 120amp dynnamo med breireim, så ble en del jobb på de reimhjula... Selve oppkoblinga var morro, 3stk hovedstrømsbrytere, to nøkler, på denne måten fikk de ikke brukt mere enn 2baterier av gangen, og hadde ett i reserve.)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs åssen batteri man bruker da..

 

 

hva er grunnen til at du skal ha 2 stk batterier??

 

har webasto og den trekker mye strøm...

 

skal du ha 12volt må du koble + fra det ene batteriet til + på det andre og - fra det ene til det andre, ellers far du 24 volt og de eletriske forbrukerene dine vil rytke, slik som starter,dynamo,lyspærer,radio.

 

må man ha minus fra det ene til det andre å?! trodde man skulle kople plus til plus og minus på det nye batt. til jord.?

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har webasto og den trekker mye strøm...

 

 

 

må man ha minus fra det ene til det andre å?! trodde man skulle kople plus til plus og minus på det nye batt. til jord.?

 

Hele karrosseriet ditt er en eneste stor minuspol, så en grov kabel fra minuspolen til karosseriet er mer enn godt nok.. På pluss-siden må du ha kabel mellom begge plusspolene.. Enkelt og greit.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to måter du kan koble opp batteriene på:

 

1: Som ekstra batteri for tilleggsutstyr.

 

Da kobler du bare jordinga fra ekstrabatteriet rett i karroseriet med passende kabel i forhold til hva du trekker av strøm. Da trenger du kun f.eks. en 6 kvadratskabel via et standard 20/30Ah relè fra originalbatteriet for å få lading til ekstrabatteriet. Dette relè'et må kobles slik at det KUN slår seg på når DYNAMOEN LADER ellers vil starteren kunne trekke strøm via den lille 6kvadrats kabelen med brann som resultat! D+ på dynamoen vil gi puss til dette relè'et for å slå det på. HUSK en SIKRING så nære hver av pluss polene som mulig, f.eks. 20Ah sden det kun skal gå ladestrøm.

 

2: Som ekstrabatteri med nødstartsfunksjon.

 

Fremgangsmåten blir forsåvidt lik men med en større dimmensjon av kabler og relè.

Legg opp 50kvadrat kabel fra ekstrabatteri og til jord og 50kvadrat kabel fra pluss på ekstrabatteriet via et KRAFTIG STARTRELÈ og videre til originalbatteriet. HUSK FOR GUDS SKYLD KRAFTIGE SIKRINGER så nære plusspolene som mulig. Anbefaler å bruke 500Ah Littlefuse sikringer og holdere som kjøpes på f.eks. Bilextra. Startrelè'et skal KUN VÆRE AKTIVT NÅR DNAMOEN LADER ved å bruke D+ fra dynamoen for å aktivisere startrelè'et.

 

Det som er litt fiffig nå er at hvis man legger opp en liten fjørbelastet bryter (en bryter som MÅ holdes inne for å være aktiv, ikke en bryter som vil være på uten at men fysisk holder på den) som man kan tvangskjøre startrelè'et med (som slår det på), er at man da kan starte på ekstrabatteriet.

 

Grunnen til 500Ah sikring er at den dagen startbatteriet er tomt, det er 20 minus, ekstrabatteriet står f.eks i bagasjerommet så vil spenning på ekstrabatteri kanskje være litt lav og startstrømmen vil da øke drastisk. Har selv sett at 200Ah sikringer har røket etter en liten stund selv sommerstid.

 

Den 2. måten å koble opp ekstrabatteri på er en av variantene Rikstrygdeverket bruker i trygdebilene. Man kan også jøpe ferdige batteriskillere istedenfor å bruke et startrelè som f.eks. denne: http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____6260.aspx men et startrelè vil vel uansett være billigere

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke sett vanlig syrebatteri i bagasjerommet uten og følge reglementet på dette.

Da skal det være montert i en boks som er skjermet fra resten av bagasjerommet og det skal være lufting på boksen for og slippe ut eventuell syredamp etter det jeg har funnet ut etter samtaler med folk som har peil på dette feltet :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår