Gå til innhold

batteri, va er nødvendig ?

Ranger emnet

carwasher

Anbefalte innlegg

jeg må ha ett nytt batteri i bilen min i og med att det gamle er utlada ett par ganger og er ellers dårlig.

MEN så lurer jeg på hva er mest gunstig for meg å kjøpe ?

har en kicker 12" l5 som drives av en rf t5002 samt en liten forsterker på frontsettet.

blir helt forvirra av dette batterisrtyret.

noen sier det er best med to vanlige batterier.

mens andre sier jeg må ha gelebatterier i hytt og pine :P

vill hellst ikke bruke på tusenvis på dette. så derfor spørr jeg hva TRENGER jeg ? :)

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh ok. takk for hjelpen :)

det finnes ikke rimeligere batterier ?

eller må jeg opp i det for att det skal kunne drive anlegget greit ? :)

spørr kanksje dumt nå men :P

Tror kanskje du kan få noe rimeligere på biltema.

Poenget med gelebatteri er at det har en vannvittig kapasitet på strøm, og de tåler MANGE utladninger uten å bli svekket.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1 skrev dette:

Jeg kommer ikke til å gå direkte inn på hvordan batterier virker, siden det etter min mening er ganske urelevant i denne sammenheng.

Det finnes noen forskjellige typer batterier:

- Vanlig blybatteri: Det sier seg vel selv at dette er helt vanlige, kjedelige blybatterier. Sånne som sitter i originalt i de aller fleste biler.

Disse har en litt upassende utladingskurve for oss som trenger litt strøm til anlegget. Dvs. at spenningen synker hele tiden mer og mer ettersom batteriet blir utladet. Dype utladinger er ikke noe disse batteriene setter pris på, de tåler kanskje 2-3 fulle utladinger før de er så utslitte at de ikke fungerer skikkelig lenger.

- Gel: Nå kommer vi over til batterier som passe bedre til bilstereo. Disse har en annen utladingskurve enn blybatteriene. Det vil si at de holder spenningen oppe mye bedre mens de lades ut. I tillegg tåler noen av de mange, opp til flere hundre, fulle utladinger. Slike batterier kalles ofte for deep cycle.

De har normalt lavere ESR (Equivalent Self Resistance = indre resistans), noe som gjør at de kan levere strøm fortere.

Dette er lukkede batterier som ikke har noe flytende syre som kan lekke ut, noe som gjør dem plasseringsvennlige.

Ladestrømmen de tåler er begrenset.

- AGM (Absorbed Glass Mat, også kjent som Absorptive Glass Micro-Fibre): Kongen på haugen blant ”bilbatterier”. Mye likt gel-batteriene, men en del bedre på noen måter:

Disse har lavere ESR, kan levere enda mer strøm og har en meget lav selvutlading på 1-3 % pr. måned.

Alle AGM batterier er deep cycle.

Denne typen batterier tåler mye raskere opplading enn de andre, noe som betyr at de tåler en mye større ladestrøm.

AGM og gel batterier kalles ofte for SLA (Sealed Lead Acid) batterier.

I tillegg må det nevnes at alle lukkede batterier vil ventilere ut gass om de blir utsatt for ekstrem overlading.

For å illustrere litt hvor de mest kjente batteriene hører hjemme kan jeg nevne at Optima og Maxxima er gel-baserte, mens gjengen fra Enersys-Hawker (Stinger, Odyssey, EFX, Tsunami osv…) er AGM.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh der ble jeg mye mere med :)

får satse på ett gel batteri da.

tusen takk for hjelpen <3

har spurt i en annen tråd men har ikke fått noe svar der så spørr her og.

på min 190E så er det sokkel på ledningene fra dynamoen.

og på den får jeg ikke plass til mere enn 2,5mm" kabel.

kan jeg da ta å lodde på 32mm" kabler en cm lenger ute på 2,5mm" kablene ?

eller har det ingen hensikt ?

mercedes 190 2.0 L <3

cars whit stars are like women from mars. and we like women don`t we ? :D

style7,carwasher.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh der ble jeg mye mere med :)

får satse på ett gel batteri da.

tusen takk for hjelpen <3

har spurt i en annen tråd men har ikke fått noe svar der så spørr her og.

på min 190E så er det sokkel på ledningene fra dynamoen.

og på den får jeg ikke plass til mere enn 2,5mm" kabel.

kan jeg da ta å lodde på 32mm" kabler en cm lenger ute på 2,5mm" kablene ?

eller har det ingen hensikt ?

Alt hjelper vettu.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider