Gå til innhold

HK avgift til staten, eller til bileiern

Ranger emnet


caterpillar

Anbefalte innlegg

det er jo slik som i en annen tråd på forumet ( http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=146548&page=3 ) allltså har du blidd tvangskjørt på rulla, å en har for mye effekt, å bilen er førstegangs regga etter 1.1 96 så ska en kansje betale ca 1000kr pr hk...... bilen kan være chippet uten att eier behøver vite det, få bot for effektØKNINGA :fatality:

DA burde det vel være RIMELI å annta at bileiern burde få penger IGJEN, hos staten om bilen har for LAV:hvaskjera effekt, hva???

historien om nissan x-trail med 2,0 liter bensin(128hk) å automat er vel en rettsak som ska taes opp i 2007...gjlder sikkert endel bileiere ( som har bet ca 40000kr for mye til staten, eller no slikt)

tenk deg bmw eiern, som har kjøpt en 325 ,med 2,0liter(!!!!) å har for lav effekt,eller en annen bil som skulle ha turbo bensin motor, men har en godkjent dieselmotor i, skal BILeiern ha penger igjen fra staten.....:doh

JEG BARE LURER PÅ DETTE??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være enig i at det burde være slik at man fikk igjen penger om man hadde betalt for mye. Bytter man motor til en med lavere engangsavgiftsgrunnlag, og bilen blir godkjent ombygd, så skulle det være naturlig at man fikk igjen noe, slik det blir om man øker effekten.

 

I Nissan-tilfellet du nevner, så er det vel ikke Staten som har gjort noe feil, det er heller Nissan som har "svindla" folk ved å selge biler med lavere effekt enn oppgitt. Det er vel lite trolig at Nissan har tjent spesielt på det, siden de har betalt avgift på samme grunnlag til Staten, men Staten krever inn penger basert på talla som Nissan oppgir. Ergo er det Nissan som surrer her, selv om muligens noe burde vært oppdaget på de bilene som har blitt testet som grunnlag for typegodkjenningen (litt usikker på om de bilene kjøres på rulle, eller om de baseres på tall fra andre typegodkjenninger fra andre land/fabrikker).

 

En annen ting, om folk kunne fått med seg at datoen 1.1. 1996 ikke er en fast dato, men at det er 10 år på norske skilt (dvs flytende dato), så hadde det blitt litt mindre feilinformasjonsspredning her på forumet. Det finnes til og med en egen tråd om lover og regler for effektøkning hvor dette er påpekt en del ganger. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo an på vilken bil /motor det er snakk om

sjenerelt så når motorn får mindre luft,å det monteres mindre exos= mindre effekt, på alle områder.

Eller bare gjøre sånn dem gjør i Nascar, sette i plater i eksosen for å minke effekten ;)

 

Men regner med at de vet sånn ca hvor mye bilen skal ha om det er flere av dem i landet, men er jo bare å prøve.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare gjøre sånn dem gjør i Nascar, sette i plater i eksosen for å minke effekten ;)

 

Men regner med at de vet sånn ca hvor mye bilen skal ha om det er flere av dem i landet, men er jo bare å prøve.

Skal et slikt system fungere må det vel vises tall som viser hva ny effekt er, ikke bare tiltakene som er gjort..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plater i eksosen vil minke effekten etter hvor mye motstand det er med platene. Men uansett hva du gjør, lønner det seg å finjustere computer'n i bilen så den ikke gir "Check engine" eller hva den varsel lampa i bilen viser.

Å bremse ned en bil lovlig er vel like lovlig som å trimme en bil ulovlig. Si bilen kommer med 200hk, og når du viser den har den bare 100hk. Jeg regner med at biltilsynet har en viss peil på at noe er galt og bilen må fikses før de lar den gå vidre, men du kan ha flaks :)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper bil fra JDM, og du skal godkjenne denne her på norske skilt, så er det flere faktorer som spiller inn. Du må ha orginal-dokumentet av registreringspapirene fra Japan, vektpapirer fra bilfabrikanten (De regner total-vekt på bilen på en annen måte i japan), og en TüV godkjenning som sier hvor mange hk det er i bilen. Og bilen må være helt orginal som da den forlot fabrikken.

 

Ved hjelp av disse dokumentene så regner BT ut hvor mye du skal betale i avgifter. Det er det samme om bilen er strøken og alt virker, eller om det er et "vrak", hvor du vet at bilen mangler litt hk.

 

Du betaler etter hva papirene sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår