Gå til innhold

Hvilken kam og innsug til min motor?

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en liten aha-opplevelse i en annen tråd her...

 

Sorry for OT, men... Hvordan tror du det blir med en 350 med mussepigg topper, Preformer EPS innsug og høymoments kam (offroad/marine-kam) i en bil på ca 1400 kg? :D

 

Dårlig kombo spørr du med høy moments kam med ekte musse topper blir ikke suksess da de har diiiigre runners.

 

MEN når der er sakt hvilke musse topper har du ekte eller de alle tror er ekte?

Ekte har to skikkelige musse ører 3-4 cm bred og to store kuler de som er 1,5-2cm brede er ikke ekte og vil funke bedre med momet kam.

 

Dart II Sportman egner seg flott til moment motorer Edelbrock funker også fin.

 

Ekter musse topper har en knekk i effekt kurven pga lite heldig utforming på kanalene samt de er litt for store som skaper lav gass hastighet i gate motorer på lavere turtall med egner seg knall på masse rpm.

 

Nøkkelen til en bra fungerende motor er og matche alle delene til det du ønsker og oppnå mener nå jeg.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Era

 

Det sitter forresten også rollertip-vipper (1:1,5) på motoren i tillegg. I første omgang er det kam jeg er ute etter? Bør jeg også bytte innsug?

 

 

Hvis jeg har forstått det riktig, er de toppene jeg har ikke egnet til bygging etter denne byggeguiden her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liten aha-opplevelse i en annen tråd her...

 

 

 

Det sitter forresten også rollertip-vipper (1:1,5) på motoren i tillegg. I første omgang er det kam jeg er ute etter? Bør jeg også bytte innsug?

 

 

Hvis jeg har forstått det riktig, er de toppene jeg har ikke egnet til bygging etter denne byggeguiden her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

 

 

Bettyr det digre kanaler i toppane og snill kam? litt usikker på hva du mener nå?

 

Men første er vel hva vil du ha masse torq eller racing?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originale mikke-mus (eller mussepigg avhengig av hvem man snakker med) topper og en kam som har mye moment på lavt turtall, et turtallsspekter fra veldig lav tomgang til ca 4500rpm er det jeg har nå. Dual-plane Edelbrock Performer EPS-innsug, og en Holley 715cfm med vacuum-sekundærporter. Han som var "innkjøpskonsulent" kunne visst ikke det han drev med...

 

Jeg vil ha noe som er kjørbart til daglig i en bil på ca 1400 kg. Slik jeg forsto det fra den andre tråden, så er en kam med så mye moment på lave turtall som den kammen jeg har er totalt unødvendig i en slik bil som jeg har. Og kam + innsug er billigere enn 2 nye topper...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er denne?

 

Basic Operating RPM Range: 3,000-6,200 RPM

Intake Duration at 050 inch Lift: 234

Exhaust Duration at 050 inch Lift: 234

Duration at 050 inch Lift: 234 int./234 exh.

Advertised Intake Duration: 292

Advertised Exhaust Duration: 292

Advertised Duration: 292 int./292 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.488 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.488 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.488 int./0.488 exh. lift

Lobe Separation (degrees): 114

Intake Valve Lash: 0.000 in.

Exhaust Valve Lash: 0.000 in.

 

 

Har desverre lite kunnskaper om hva de forskjellige tallene har å si i praksis... :(

 

EDIT: denne er kansje bedre? Den har ihvertfall lengre RPM range...

 

Basic Operating RPM Range: 2,500-6,500 RPM

Intake Duration at 050 inch Lift: 256

Exhaust Duration at 050 inch Lift: 270

Duration at 050 inch Lift: 256 int./270 exh.

Advertised Intake Duration: 300

Advertised Exhaust Duration: 310

Advertised Duration: 300 int./310 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.500 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.515 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.500 int./0.515 exh. lift

Lobe Separation (degrees): 112

Intake Valve Lash: 0.028 in.

Exhaust Valve Lash: 0.030 in.

 

EDIT2: fy f*** å dyre rollerkam-kits er... :uhhmmwhat?:

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at alle vil ha eller anbefaler Musse topper noe jeg alderig har vært fan av da selv de billigste Dart II Sportman i jern er bedre og de koster ca 6lapper komplette i budget utgave.

 

MEN det er ikke sikkert du har ekte musse topper.

Det er veldig mange som selger noe topper som har en merking som er ca 1,5-2cm lang og har to små topper litt kantete de kan faktisk bli bra men er ikke verdt i nærheten av ekte musse topper.

Disse toppene har heller ikke 2,02"/1,60" ventile men 1,94"/1,50" og bør ha 64cc forbrenningerom de funker mye bedre en musse toppene med den kammen du har. Men med 64cc kammer gir de ned mot 9,2-9,4:1 i komp.

 

Ja rulle kam er dyyyyyrt og kjøp en mekanisk så kan du gasse litt hehehe.

 

Seriøst hadde jeg shoppa Edelbrock topper og kam kit fra Sarpsborg motor de har et kit som gir 420hk funker knall.

 

Er du på budget fin en kam med lift 470-500 og dur v 050 på 220-225.

 

Finnes masse ok kit.

 

Du sier 1400kg hva skal du ha detta i?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppene jeg har, er med den STORE logoen, 2.02" og 1.60" ventiler. Det er montert nye rustfrie ventiler og dobble ventilfjærer. Kjøpte dem for å få opp kompen i en smog-motor, og hadde/har ikke råd til nye topper.

 

Converter og utveksling har jeg ikke bestemt meg for, men jeg vil ha noe som er kjørbart til daglig... girkassa er forresten en TH350 med lockup

 

Det er gammalt svensk "panser-stål" som skal kles utapå denna motoren her, en Volvo 740 - veit at jeg banner i kjærka, men det får bare gå. :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppene jeg har, er med den STORE logoen, 2.02" og 1.60" ventiler. Det er montert nye rustfrie ventiler og dobble ventilfjærer. Kjøpte dem for å få opp kompen i en smog-motor, og hadde/har ikke råd til nye topper.

 

Converter og utveksling har jeg ikke bestemt meg for, men jeg vil ha noe som er kjørbart til daglig... girkassa er forresten en TH350 med lockup

 

Det er gammalt svensk "panser-stål" som skal kles utapå denna motoren her, en Volvo 740 - veit at jeg banner i kjærka, men det får bare gå. :)

 

Ok så da er du av de heldige som har ekte musse topper med digere musse ører (3-4cm langt merke) de er jo verdt masse kr i rette kretser. nesten nok til og kjøpe alu topper ;)

 

Sjekk at de ikke har sprekki mellon in og ex ventil det er veldig vanlig de har vel 58cc kammer mener jeg og no digere kanaler.

 

Da ville jeg ha satt i en hydraulisk kam med rundt 225 durasjon v 050 og 500-525 i løft og 110-112 i lobe seprajson burde gi oppunder 400hk hvis resten er i strekk og komp på 10-10,5:1 headers mm, Holly gassern kommer til og slite litt men det får gå ;)

Kan bli vel heftig for en Automat da må du ha stall på rundt 2500rpm.

Men hvem vil ha automat!

 

Ops! så plutselig du skreiv kjørbart til daglig vel burde funke men samme data på rullekam ogdu har en fin kam blir ikke så agresiv samt gir mere bunndrag med rullekam pga lobe designet på rullekammer.

 

Men for all del du kan jo prøve den kammen du har men er redd du får veldig lav gasshastighet pga store kanaler og snill kam med lavt løft.

 

Lykke til stå på.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Era! Endelig et konkret svar! De kammene jeg refererte til litt lengre oppe her, hvordan er de til mine topper? Og er innsuget mitt godt nok?

 

Litt undelige data på de kammene men den første virker intresant men den burde ha effekt register som begynner tidligere og slutter før.

 

Men hvilke produsent kommer disse kammene fra.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Converter og utveksling har jeg ikke bestemt meg for, men jeg vil ha noe som er kjørbart til daglig... girkassa er forresten en TH350 med lockup[/Quote]

 

Cammen bør matche til converter og utveksling for at ting skal funke på best mulig måte ang effekt, kjørbarhet og økonomi, hvis det ikke matcher kan den gå dårlig og bruke mye suppe, men når ting stemmer går det bra og er ikke alltfor tørst

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik kam som du annbefaler, Era, kunne kanskje vert noe for meg også?

 

Mussepigg topper (tror de er de riktige)

Edelbrock performer

Carter 650

2,41 utveksling

 

Greit nok på bunn, men det stopper etter 4000, og nedgiring i høgre hastigheter blir nesten som å grave seg ned i møkk.

 

Er der en kam som kunne hjelpe meg litt på topp, uten at jeg må til å gå over hele valvetrainen ?(burde vel kanskje vert gjort uansett)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart alt må matche ellers blirre ikke no morro.

Lurt og tenke gjennom hele prosjektet før man shopper deler.

 

Med 2,41 i bakakselen ville jeg bygget torqe monster og glemt alt over 5000rpm vi gjorde det med fatters Olds diesel konvertert til Olds bensin den har ca samme utveksling.

Den beli så sint i bun at den slipper på 1 gir og det med diesel konverter dvs har lavere stall en orginalt (va1500rpm).

men samtidig har den så lavt turtall på landeveien at den går ned mot 1,1L/mil.

 

Grunn til torq monster er at du vil ha max torq der motoren jobber på landevei (80-100km/t)n da går den rimilgst.

 

Så nei tror ikke den kammen passer bilen din.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik kam som du annbefaler, Era, kunne kanskje vert noe for meg også?

 

Mussepigg topper (tror de er de riktige)

Edelbrock performer

Carter 650

2,41 utveksling

 

Greit nok på bunn, men det stopper etter 4000, og nedgiring i høgre hastigheter blir nesten som å grave seg ned i møkk.

 

Er der en kam som kunne hjelpe meg litt på topp, uten at jeg må til å gå over hele valvetrainen ?(burde vel kanskje vert gjort uansett)

 

Her er vel det enkleste og billigste for å få fart på sakene å HIVE den 2;41 ut vekslingen å kjøpe 3;50 isteden!

 

Da skjer det litt!:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt undelige data på de kammene men den første virker intresant men den burde ha effekt register som begynner tidligere og slutter før.

 

Men hvilke produsent kommer disse kammene fra.

 

Era

 

Den første kammen var en Summit-kam, den andre var en Lunati...

 

Hva med denne?

 

Basic Operating RPM Range: 2,200-5,200 RPM

Intake Duration at 050 inch Lift: 224

Exhaust Duration at 050 inch Lift: 224

Duration at 050 inch Lift: 224 int./224 exh.

Advertised Intake Duration: 282

Advertised Exhaust Duration: 282

Advertised Duration: 282 int./282 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.465 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.465 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.465 int./0.465 exh. lift

Lobe Separation (degrees): 114

Intake Valve Lash: 0.000 in.

Exhaust Valve Lash: 0.000 in.

 

Fant en annen kam med operating range fra idle til ca 5000, men jeg har jo INGEN anelse om hva jeg trenger.

 

Jeg bare roter rundt her, og plukker det som virker fornuftig ut ifra operating range, mye av det andre er bare gresk: link til summit

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår