Gå til innhold

Hvilken kam og innsug til min motor?

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Jeg har ei TH350 lockup med en standard converter og en med høyere stallspeed, men hvor høy er jeg ikke sikker på, jeg må granske pappesken den ligger i...

 

Utveksling er jeg litt usikker på, men jeg har et ønske om å få turtallet under 3000 i 100km/t. Hvis det ikke går med de toppene jeg har, da må jeg legge prosjektet på hylla til jeg får råd til andre topper...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei TH350 lockup med en standard converter og en med høyere stallspeed, men hvor høy er jeg ikke sikker på, jeg må granske pappesken den ligger i...

 

Utveksling er jeg litt usikker på, men jeg har et ønske om å få turtallet under 3000 i 100km/t. Hvis det ikke går med de toppene jeg har, da må jeg legge prosjektet på hylla til jeg får råd til andre topper...

 

En ting er ideelt men det er sjelden man klarer og bygge det...

Ja har satt sammen mye rare kombo...

 

Ville bytta kam og satt sammen det du har, men bruker du kammen du har er det ikke ille my jobb og bytte topper seinere heller det går jo med motor i bilen.

 

Hvis den skal i Volvo så har 240 3,70 i bakakselen 1031 akselen kom vel med 3,50-3,20 kom an på bil den kom fra.

 

Høres ut som du bør velge en snill kam med greit bunndrag og masse midt register (ca 2200-4500rpm) for skal du ha greit forbruk på landeviskjøring bør du være på moment kurven i landeveishastighet (80-120km/t).

 

Ikke altid lett og få ting til og passe sammen.

 

Jeg hadde finne slutt utvekslig, stall speed vile jeg brukt orginal for daglig bruk, dekk dim og stapp det inn i en rpm kalkulator for og finne rpm v/hastighet. Å hvis du fortsatt vil bygge bruks motor ja da finner du en kam som matcher det og går opp et lite hakk så har du litt moror uten av drivstoff utgiftene knekker deg.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel det enkleste og billigste for å få fart på sakene å HIVE den 2;41 ut vekslingen å kjøpe 3;50 isteden!

 

Da skjer det litt!:D

 

Ja, har tenkt tanken, men da no rundt 3.00. Vil ikke ha den så alt for høyt i cruise speed.

 

Virker ikke som en slik aksling med diffbrems vokser på trær heller akkurat.

 

Noen som har noen formeninger om mild trimkam på orginal brukt valvtrain? go eller no go?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt tanken, men da no rundt 3.00. Vil ikke ha den så alt for høyt i cruise speed.

 

Virker ikke som en slik aksling med diffbrems vokser på trær heller akkurat.

 

Noen som har noen formeninger om mild trimkam på orginal brukt valvtrain? go eller no go?

 

Ehh orginal vavetrain! det tåler jo knapt orginal kammen... GM har seriøst lavt ventil fjær trykk orginalt så til orginal valvetrain er det meget få kammer som er no gøy og velge i.

 

Som Bead sier finn en aksel med 3,10-3,30 det funker ikke for mye turtall på landevei og mere fart i kjærra.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ideelt men det er sjelden man klarer og bygge det...

Ja har satt sammen mye rare kombo...

 

Ville bytta kam og satt sammen det du har, men bruker du kammen du har er det ikke ille my jobb og bytte topper seinere heller det går jo med motor i bilen.

 

Hvis den skal i Volvo så har 240 3,70 i bakakselen 1031 akselen kom vel med 3,50-3,20 kom an på bil den kom fra.

 

Høres ut som du bør velge en snill kam med greit bunndrag og masse midt register (ca 2200-4500rpm) for skal du ha greit forbruk på landeviskjøring bør du være på moment kurven i landeveishastighet (80-120km/t).

 

Ikke altid lett og få ting til og passe sammen.

 

Jeg hadde finne slutt utvekslig, stall speed vile jeg brukt orginal for daglig bruk, dekk dim og stapp det inn i en rpm kalkulator for og finne rpm v/hastighet. Å hvis du fortsatt vil bygge bruks motor ja da finner du en kam som matcher det og går opp et lite hakk så har du litt moror uten av drivstoff utgiftene knekker deg.

 

Era

 

 

Det er en 740 stv den skal inn i, men den har samme type bakaksel som 240 (Dana 30) og finnes fra Volvo med 3.15, 3.54 og 3.73 (kansje også noen med enda større utveksling, men de driter jeg i).

 

Med 3.54 vil jeg ha ca 2400 rpm i 80 km/t, 3024 rpm i 100 km/t og 165 km/t ved 5000 rpm.

Med 3.15 vil jeg ha ca 2150 rpm i 80 km/t, 2691 rpm i 100 km/t og 185 km/t ved 5000 rpm.

 

 

---

 

 

En kam som virker fra idle til ca 5500 er kansje ikke så ille da?

 

Basic Operating RPM Range: Idle-5,500 RPM

Intake Duration at 050 inch Lift: 204

Exhaust Duration at 050 inch Lift: 214

Advertised Intake Duration: 262

Advertised Exhaust Duration: 272

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.420 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.442 in.

Lobe Separation (degrees): 112

Intake Valve Lash: 0.000 in.

Exhaust Valve Lash: 0.000 in.

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=SUM%2DK1102&N=700+4294925232+4294924497+4294861490+4294908216+4294840140+4294889107+4294887540+115&autoview=sku

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår