Gå til innhold

Jeg fikk en ide (til ekstra batteri)

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei,

Fikk en liten ide til å koble opp ett ekstra batteri.

Min plan:

Montere ett ekstra batteri i bagasjen som jeg kobler sammen med det foran, og så monterer jeg en bryter i hanskerommet f.eks hvor jeg kan selv velge om jeg vil ha "starthjelp" fra det ekstra batteriet om det foran skulle være litt dårlig. Så kobler jeg opp ett voltmeter ved siden av bryteren i hanskerommet for å sjekke om batteriet baki er oppegående. Setter selvsagt sikring mellom begge batteriene. Vil dette fungere?

Og andre spørsmålet mitt, hvilket batteri vil dere kunne anbefale til å ha i bagasjen? i tanke på at det kun skal være til ekstra starthjelp.

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxxima eller Optima-batterier er ypperlige til formålet ditt. Husker ikke hvilken farge du trenger på Optimabatteriet. Disse batteriene gir deg nok strøm og en stabil spenning ved kaldstart.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å monter det FAST hvis du bruker vanlig bateri. En kompis bygget stereo og satte ett ekstra batteri i bagasjen. Bateriet veltet og syra ødela ALT i bagasjen. Tepper elementer forsterkere etc etc etc. Så ville nok uansett gått for ett tør bateri som Optima og lignende.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de forskjellige Optimaene, en av dem er jo absolutt ikke et startbatteri. Har du problemer med å starte med det batteriet du har siden du vil ha et til?

PS: Det med sikringer, velg en som er stor nok...mange startere drar noe sykt med strøm, mange ganger over 200 A, på en av bilene jeg hadde tidligere dro starteren drøyt 410 A.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke de forskjellige Optimaene, en av dem er jo absolutt ikke et startbatteri. Har du problemer med å starte med det batteriet du har siden du vil ha et til?

PS: Det med sikringer, velg en som er stor nok...mange startere drar noe sykt med strøm, mange ganger over 200 A, på en av bilene jeg hadde tidligere dro starteren drøyt 410 A.

nei har ikke noe problemer med å starte med det batteriet mitt, men har hatt så masse startproblemer med bilen min at jeg har litt noia, så vil ha det for sikkerhets skyld..hehe

Optima redtop er vel ett startbatteri, men optime yellowtop er mer til bilstereo mener jeg.

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Optima Orange Top i Puntoen, og den har startet på første forsøk hver eneste gang i over to år, selv midtvinters i Trondheim (for meg som er Kristiansandsgutt er det altså målestokken på KALDT) :D

Jeg vil anta at feilen din ligger andre plasser enn i selve batteriet, så istedetfor å kjøpe et ekstra batteri ville jeg forsøkt å eliminere potensielle feilkilder. Sjekke jording, om du har noen strømtyver, hvordan ladespenningen er, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Fikk en liten ide til å koble opp ett ekstra batteri.

Min plan:

Montere ett ekstra batteri i bagasjen som jeg kobler sammen med det foran, og så monterer jeg en bryter i hanskerommet f.eks hvor jeg kan selv velge om jeg vil ha "starthjelp" fra det ekstra batteriet om det foran skulle være litt dårlig. Så kobler jeg opp ett voltmeter ved siden av bryteren i hanskerommet for å sjekke om batteriet baki er oppegående. Setter selvsagt sikring mellom begge batteriene. Vil dette fungere?

Og andre spørsmålet mitt, hvilket batteri vil dere kunne anbefale til å ha i bagasjen? i tanke på at det kun skal være til ekstra starthjelp.

mvh

stian

Vil funke bra det og er mye brukt, sjekk linken:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148148

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider