Gå til innhold

Trimkam på turbomotor...?

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Ikke glem å ta med løft i teoriene deres også nå da.

 

Så en film hvor de hadde montert HKS 265 graders kammer med 9.5 i løft på en org SR20DET motor i en S13, 180sx, de fikk ladetrykk nesten 700rpm tidligere, og økte toppeffekten med 15hk\23nm.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å ta med løft i teoriene deres også nå da.

 

Så en film hvor de hadde montert HKS 265 graders kammer med 9.5 i løft på en org SR20DET motor i en S13, 180sx, de fikk ladetrykk nesten 700rpm tidligere, og økte toppeffekten med 15hk\23nm.

Ikke rart i... Med en port som er for stor i forhold til ventilvinduet så "løftes" hele effektkurven så fort man får inn et bedre forhold de imellom. Enkleste veien å gjøre det på er å løfte mer...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hvass kam,400 på 0.9 bar (motoren puster bedre,gir mer effekt med mindre trykk (hvis snurra henger med)),slapp kam (Les: motor) trenger mer boost for samme hp. Men, det er viktig å ikke ha en kam som er for hvass,blir den det så forsvinner mye kjørbarhet på bunn (relevant på gatebil) og man risikerer å få masse effekt...på et turtall som er 1000 rpm over turtallssperra. Relativt ubruklig,med andre ord...

 

En turbo innstilt på 1 Bar på en std motor,som plutselig skal fòre en hvass en,lader neppe det samme...hvis den det gjør,så varver den mer. "Ladetrykk" er jo nesten bare en betegnelse på "motstand mot turbo-fløde"...åpner man motorens luftveier,så må snurra lade ditto hardere for å faktisk oppnå samme trykk. Og er den ikke for langt til høyre på kompressorkartet,så orker den holde 1 Bar selv med åpne veier...mer krutt på samme trykk.

 

 

Hmm... rimelig kort innsug,(for] stor snurre, lange kammer i kombinasjon med lavkompstempler..? Da blir de ofte sånn...

 

:D takker, var akkurat det jeg lurte på :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår