wazzza Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Poster dette under 200 serien fordi motoren er hentet fra en 265 ambulanse... Jeg blitt advart litt mot oljetrykket mitt. Det er helt rått for å si det mildt. Har 5-6 bar under vanlig kjøring med varm motor (5W40 hel synt). På tomgang faller det til ca 3 bar... Når motoren er kald har jeg 7+ på tomgang. Nåla går bare til 7 :p I følge autodata skal jeg ha mellom 2.2 til 4.4 bars trykk... Er dette helt bra for motoren? Vet at det er viktig for disse toppene å få god smøring. Er blitt fortalt at stempelringene blir mye fortere slitt? Jeg har desverre alt for lite kunnskaper om motor. mvh Øystein Grønås Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 tja. bra er det ikke, og det kan vel fort gå ut eksosen vil jeg tro. men du får da i det minste renset godt opp i oljekanalene :) Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 men for å få det sagt så er ambulansemotorene trimmet originalt. dem kjører høy komp og yter 148hester. kan det ha noe med et høyere oljetrykk å gjøre? tror ikke det skal være så høyt, men at det kanskje skal være noe høyere enn standard verdiene?! Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet November 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Hehe, Synes den er veldig sprek til å være 135hk med weber. Var innsprut på motoren, men fikk ikke tid til å montere pumpe osv. så gasser ble montert... Den er satt i renaulten min. Er overbevist om at den går bedre enn gamlingen sin med Solex. Hans er oppgitt til flere hester enn min. http://bilforumet.net/showthread.php?t=143917 En på jobb kommenterte at frontuta hans ble oljete når han lå tett bak meg.. Jeg har ikke registrert noe oljeforbruk annet enn at den lekker olje fra den ene toppen.. Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Å øke oljetrykket er sjelden nødvendig medmindre motoren har fått masse oljetrykk-konsumerende ekstrautstyr som underspylingsdyser, turboaggregat osv. Høyt oljetrykk kan visstnok i verste fall skade lagrene, men uansett medfører det effektreduksjon på grunn av økt motstand i oljepumpa. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet November 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Så da er det bare enda ei unnskyldning til å montere turbo;) Må jo få brukt opp trykket... Noen som har personlig erfaring med å trimme disse motorene? Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Det hadde vært artig å grisetrimme en slik en. Mener å huske noe om at blokka har blitt brukt i motorsport, men da er det neppe mye originaldeler igjen... Det finnes forbløffende mye info på nettet om motoren. Wikipedia har blant annet en fin side som også inneholder en del linker hit og dit. Det kan tenkes at reduseringsventilen i oljepumpa di har kilet seg i lukket posisjon, muligens på grunn av slitasje eller uren olje. Verdt å sjekke ut. Jeg har selv etpar slike motorer i samlinga - En B27A og en B27E - men jeg synes de er aller søtest i originalutførelse, stående på en pall... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SBaL Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Er du heldig blåser du ut tettningen i oljefilteret eller no, og da får du en ganske så akutt oljesvetting. Hehe. Siter -'12 Citroën DS3 Sport X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet November 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 En kjenning av meg fortalte at et firma u Tyskalnd trimmet disse motorene til bruk i en eller annen bil. De henta LETT ut 450HK.. Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Billig oljefilter? Er det ikke samme motor i DMC (DeLorean)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Her er en ganske komplett oversikt over hvilke biler PRV-motoren ble benyttet i: Alpine A310 (October 1976) Alpine A610 (1991) Alpine GT/GTA (1984) Citroën XM (1988) De Lorean DMC-12 (1981) Dodge Monaco (1990-1992) Eagle Premier (1988-1992) Helem V6 Lancia Thema (1984) Peugeot 504 coupé/cabriolet (1974/1975) Peugeot 505 (July 1986) Peugeot 604 (March 1975) Peugeot 605 (1990) Renault 25 (1984) Renault 30 (March 1975) Renault Espace Renault Laguna Renault Safrane Talbot Tagora (1980) Venturi (all models) Volvo 262/264/265 (October 3, 1974) Volvo 760 GLE (February 1982) Volvo 780 (1985) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet November 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Jeg har et par delemotorer liggende som jeg skal se på til jul... Skal hjem til gamlingene da... Beste lærdom er å prøve :) Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 24, 2006 Rapporter Share Skrevet November 24, 2006 Skal man trimme er det vel en fordel å ta utgangspunkt i en B280, den har ikke oljeproblemet, og i motsetning til B27/8 så er den ingen avskåret V8'er... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 24, 2006 Rapporter Share Skrevet November 24, 2006 Jeg vet at veiva har fått andre vinkler mellom tappene fra midten av 80-tallet, men hvilke forbedringer er egentlig gjort i oljesystemet? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet November 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2006 Skal man trimme er det vel en fordel å ta utgangspunkt i en B280, den har ikke oljeproblemet, og i motsetning til B27/8 så er den ingen avskåret V8'er... B27 er 90` i V`en. Ikke helt optimalt med tanke på vibrasjoner... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.